کد خبر: ۷۴۰۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۸ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۴
یک کارشناس علوم قرآنی نوشت:

20 راهکار برای فعال و جاذب شدن مساجد

موسی هنرپیشه از اساتید دانشگاه های لامرد، و کارشناس علوم قرآنی طی یادداشتی کوتاه به 20 راهکار برای فعال و جاذب شدن مساجد پرداخته است.
به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از لامرود، موسی هنرپیشه از اساتید دانشگاه های لامرد، جانباز شیمیایی 8 سال دفاع مقدس و کارشناس علوم قرآنی طی یادداشتی کوتاه به 20 راهکار برای فعال و جاذب شدن مساجد پرداخته است.

1- زیبایی معماری و نظافت مسجد و محراب

2- عطر زدن مؤمنین و خوشبو شدن نمازگران (  این کار با گلاب پاشی مؤمنین در بین الصلوتین یا قبل از آن قابل انجام است.) زیرا پیامبر اکرم (ص)  فرمودند: « دو ر کعت نماز که فرد خوشبو بخواند، برتر از 70 رعت نمازی است که فردی بدون استعمال عطر بخواند»  یا امام صادق (ع) فرمودند: «صَلاةُ مُتَطَيِّبٍ أَفضَلُ مِن سَبعينَ صَلاةً بِغَيرِ طيبٍ؛

 یعنی: يك نماز با عطر بهتر از هفتاد نماز بدون عطر است. {1}

3- «در کنار مساجد جامع و محل برگزاری نماز»،مراکزی برای بازی کوکان طراحی شود تا در هنگام نماز شرکت کنندگان دغدغه فرزندان خردسال را نداشته باشند و کودکان نیز تجربه خوبی از نماز و نماز جمعه داشته باشند.  این مراکز به بازیهای کامپیوتری، اسباب بازی و اتاق قصه مجز شوند.

4- تشویق مکبّران: با تشویق مکبّران فعال مسجد باعث خواهیم شد که اقارب و نزدیکان این مکبران به مسجد و حضور در جماعت علاقمند شده و نتیجتاً مسجد فعّال شود.

5- اعلان اخبار مهم در مساجد: اطلاعیه های عمومی توسط دهداری، شهرداری و سایر ادارات در مساجد بیان شود. 

6- تابلو اعلانات مسجد در دو بخش خواهران و برادران فعّال شود و مطالب جاذب حتی اطلاعیه های مهم نهادها و ادارات مانند آگهی های مزایده و استخدام در آن نصب شود .

7- عیادت از نمازگزاران بیمار یا اقارب آنان:  این عیادتها توسط امام جماعت و نمازگزاران باعث می شود که نمازگزاران خود را مهم دیده و از طرفی دیگر بقیه نیز به حضور در مسجد و جماعت مسلمین تشویق شوند.

8- برگزاری گلاسهای قرآن و تقویتی درسی و کنکور در مسجد: در هر محل معلمانی وجود دارند که با استفاده از آنها می توان کلاسهای کنکور و تقویتی درسی و قرآن را در مسجد برای جوانان به شرط حضور در مسجد برگزار نمود که این کار  باعث می شود ما در ثواب مهندس و دکتر و طلبه شدن و کسب مدارج عالی جوانان شریک و ارتباط این جوانان بعد از فراغت از تحصیل هم با مسجد همچنان برقرار باشد.

9- تشویق ازدواجهای سالم و به دور از گناه در نماز جمعه و جماعت مساجد: حقیقتاً راه  عملی مبارزه با عروسی های مبتذل، تشویق عروسیهای سالم است. این کار  را می توان با حضور امام جماعت مسجد و جمعی از نمازگزاران در منزل عروس داماد و اهداء لوح تقدیر و کادو مختصر انجام داد. یا بعد از هر ماه یا فصل کلیه این عزیران با اهداء لوح تقدیر و هدیه در نماز جمعه  و توسط امام جمعه مورد تقدیر قرار گیرند. نگران بودجه اش نباشیم خود مردم در این رابطه فعّال خواهند بود.

10-اردوهای یکروزه بسیجی برای شرکت کنندگان در مسجد:  اردو برای جوانان بسیار جاذب است.  سالانه یک یا دو اردو برای جوانانی که بیشترین حضور را در مسجد و جماعت داشته اند، طراحی نماییم. این کار با هماهنگی سپاه، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی ، سازمان تبلیغات اسلامی ، آموزش و پرورش و ادارات اوقاف و امور خیریه، به سهولت قابل انجام است. 

جذابیت مساجد

11- نصب برنامه های مذهبی روی موبایل نمازگزاران: راه مبارزه با آفت های فضای مجازی، استفاده صحیح از این فضاست. برنامه های قرآنی، حدیثی، داستانهای زیبا، لطیفه های دینی و امثال آن می توانند بخش هایی از این برنامه باشند که توسط کانون فرهنگی مسجد روی موبایل نماز گزاران بصورت رایگان نصب شده و اگر امکانات تلفن همراه فردی قابلیت این کار را ندارد، با اهداء سی دی آن برنامه ها،  این اقدام قابل انجام است. 

12- چند منظوره کردن مساجد: مسجد تنها برای نماز نیست که در صدر اسلام، مسجد کاربردهای مختلفی و از جمله فرماندهی جنگ و حتی عقد ازدواج داشته و لازم است مساجد برای کلاسهای مورد نیاز جوانان، نهضت سواد آموزی، کلاسهای کنکور برگزاری امتحانات دانش آموزان پسر در ایام امتحانات، فعّال شوند تا ارتباط نوجوانان و جوانان با مسجد بیشتر شود. چند منظوره بودن عصای حضرت موسی (ع) در تکیه دادن موسی به آن، زدن برگ درخت برای حیوانات،  تهیه آب و جوشاندن چشمه برای مردم، خشکانیدن رود نیل، تبدیبل شدن به اژدها و کابردهای دیگر، مورد تأیید قرآن کریم است که یک نمونه از آن آیات مبارکه سوره طه می باشد: « وَمَا تِلْكَ بِيَمِينِكَ يَا مُوسَي* ‌ قَالَ هِي‌َ عَصَايَ أَتَوَكَّأُ عَلَيْهَا وَأَهُشُّ بِهَا عَلَي‌ غَنَمِي‌ وَلِيَ فِيهَا مَآرِبُ أُخْرَي‌*  قَالَ أَلْقِهَا يَا مُوسَي‌ *  فَأَلْقَاهَا فَإِذَا هِي‌َ حَيَّةٌ تَسْعَي‌   *  قَالَ خُذْهَا وَلاَ تَخَفْ سَنُعِيدُهَا سِيرَتَهَا الاْولَي‌ »{2}

یعنی : و آن چيست در دست راست تو، اى موسى؟! (17) گفت: «اين عصاى من است; بر آن تكيه مى‏كنم، برگ درختان را با آن براى گوسفندانم فرومى‏ريزم; و مرا با آن كارها و نيازهاى ديگرى است. (18)  گفت: «اى موسى! آن را بيفكن.» (19) پس موسى آن (عصا) را افكند، كه ناگهان اژدهايى شد كه به هر سو مى‏شتافت. (20) گفت: «آن را بگير و نترس، ما آن را به صورت اولش بازمى‏گردانيم. (21)

13- قرائت روزانه یک صفحه قرآن با ترجمه: در این رابطه اولاً از جوانان خوش صوت در تلاوت استفاده شده و ثانیاً در ماه رمضان این کار در بعد از نماز ظهر یا عصر انجام شود و در سایر ماهها به بعد از نماز مغرب یا عشا موکول گردد. ضمناً از ترجمه های فعلی ترجمه آیت الله العظمی مکارم شیرازی برای عموم مردم بیشتر قابل فهم است که لازم است یک نسخه از این قرآن که یک صفحه متن و یک صفحه ترجمه است تهیه نماییم. اداره اوقاف می تواند این کار را بطور متمرکز برای همه مساجد انجام دهد.

14- استفاده از مؤذنان خوش صوت برای مساجد: زیرا اذان دعوت به نماز است و باید این دعوت به زیبایی صورت گیرد.

15- تشویق بازاریانی که در هنگام نماز در مسجد و جماعت مسلمین حاضر می شوند: این کار می تواند با هماهنگی مسجد و نهادهای مرتبط با آن با امور اصناف و اداره صنعت و معدن و تجارت انجام گیرد.

16- تشویق دانش آموزانی که بیشترین حضور را در نماز جمعه و جماعت داشته اند در صبحگاه مدارس آنها  با هماهنگی مسجد با ادارات آموزش و پرورش

17  ترتیل و زیبا خواندن نماز و بویژه حمد و سوره توسط امامان جماعت

18-  مختصر کردن خطبه ها و خواندن سوره جمعه در نماز جمعه ها.

19- عرضه کالاهای ارزان قیمت توسط فروشندگان پس از پایان نماز جمعه برای نمازگزاران جمعه

20- فعال نمودن سخنرانی قبل از خطبه ها با حضور مسئولان و بویژه مسئولانی که بیشتر با مردم سروکار دارند.

بامید عمل به برخی از این نکات

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته



{1} - كافى، ج6، ص511، ح7

{2}- طه ، آیات 17 تا 21


نظرات بینندگان