کد خبر: ۷۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۳ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 21 مرداد 94

علی مطهری: حادثه شیراز علت برکناری استاندار سابق فارس است/ بیش از 30 درصد مردم فارس مستاجر بانک مسکن هستند

خبر ورود و تشییع 10 تن از شهدای گمنام به استان فارس موضوعی است که همه روزنامه‌ها در صفحه نخست خود به آن پرداخته‌اند.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد بعد از چهارمین وعده معاون وزیر نفت برای توزیع بنزین یورو 4 در شیراز که قرار است از مهر ماه امسال آغاز شود، این روزنامه به بررسی سابقه این وعده ها و روند توزیع این نوع بنزین در کلانشهر های دیگری مانند اهواز و تبریز پرداخته است. این مطلب با «بنزین یورو 4 مهر 94» تیتر یک امروز افسانه شده است.

عکس امروز به تشییع پیکر مطهر شهدای گمنام مربوط است و با «تشییع پیکر مطهر 10 شهید گمنام در شیراز» تیتر شده است.

«حرمت حریم بمو» عنوان گزارش امروز به قلم وثوقی است. نویسنده با اشاره به این موضوع که پتروشیمی ها برای انجام فعالیت هایشان نیاز به میان بالایی آب دارند و اشاره به خشکسالی کم نظیر این روزهای استان آورده: «منطقه بمو هدف ساخت پالایشگاه دوم شیراز است. هرچند مخالفت های بسیاری در این رابطه انجام شد، اما صدای ضعیف سازمان محیط زیست استان و کشور را کسی نخواهد شنید».

صفحه 5 این روزنامه اما به بررسی مصوبات از سه دیدگاه مختلف پرداخته است. یکی از اساتید دانشگاه علامه، رییس خانه مطبوعات شیراز و رییس دانشکده خبر به بررسی وضعیت مطبوعات از جنبه های مختلف پرداخته اند. این مطلب با تیتر «مطبوعات دچار ضعف آموزش هستند» کار شده است.

سالاد خبر ورود 10 شهید گمنام به شیراز و تشییع پیکر مطهر آنها تیتر یک این روزنامه شده است: «10 شهید گمنام، میهمان مردم شیراز شدند». این خبر در کنار عکس امروز که آن هم به ورود شهدای گمنام به شیراز اختصاص یافته، صفحه اول امروز را پر کرده است.

مدیر حج و زیارت استان با اشاره به افزایش 20 درصدی زائران امسال حج تمتع نسبت به سال گذشته گفته: «تعداد 3300 زائر از استان فارس در قالب 25 کاروان عازم حج تمتع می شوند. پرواز زائران از 6 تا 12 شهریورماه انجام می شود». زینلی همچنین گفته: «جوان ترین زائر خانه خدا 15 ساله و پیرترین 87 ساله است» که تیتر این خبر شده و در صفحه 3 به چاپ رسیده است.

گزارشی از شهریه های مدارس که این روزها با نام «همیاری» شناخته می شود هم حاصل دسترنج این روزنامه است که در صفحه 8 کار شده. نویسنده با اشاره به این قانون که دولت موظف به آموزش و پرورش رایگان دانش آموزان تا پایان دوره متوسطه است به بررسی این موضوع پرداخته که این روزها به صورت کاملا معمول و عادی در مدارس از والدین اخذ می شود و عملا تبدیل به اساسی ترین شرط ثبت نام شده است. این درحالی است که برخی از شنیده ها حاکی از آن است که دستور اخذ چنین وجوهی به صورت غیر رسمی اعلام شده است. «زورگیری در مدارس، گریبان گیر جیب خالی والدین» تیتری است که برای این گزارش انتخاب شده است.

سالاد هم تیتر یک و عکس امروز خود را به تشییع جنازه شهدای گمنام در شیراز اختصاص داده است: «تشییع پیکر 10 شهید گمنام در شیراز».

خبر تجلیل مدیر کل روابط عمومی استانداری از خبرنگاران از محدود عناوین داخلی این روزنامه است که با «رعایت اخلاق حرفه ای از عناصر مهم خبرنگاری است» به نقل از رزمجو تیتر شده است.

سالاد حکایت سال گذشته علی مطهری در شیراز همچنان خبر ساز است. او در دیداری که با جمعی از فعالان سیاسی استان فارس داشته و روزنامه خبرجنوب به نقل از آنا منتشر کرده گفته است:«اگر چه حادثه شیراز، حادثه تلخی بود؛ اما منشاء خیر شد تا آن فضای خیلی تندی که در استان فارس وجود داشت بعد از این حادثه و به خاطر آثار آن در کل کشور، شکسته شود. اتفاقاتی هم که بعد از آن حادثه رخ داد از جمله تغییر استاندار، تا حد زیادی معلول آن حادثه است». هرچند که اعتراض نادرست گروهی از منتقدان مطهری در شیراز قابل دفاع نیست اما در صورت صحت مطالب مطهری در تغییر استاندار و تصمیم وزارت کشور اطلاح هایی نظیر نماینده «نماینده تر» و یا «وکیل دوله» به ذهن می رسد.

«بختگان خشک در محاصره سرطان و سالک»، سقایی نماینده استهبان و نی ریز در مجلس با اشاره به سرازیر شدن فاضلاب های شهرستان های اطراف بختگان و پتروشیمی مرودشت به دریاچه بختگان گفته است:« با خشکی دریاچه وجود این فضولات حیات مردم و محیط زیست را به خطر انداخته است. امروز این تالاب علاوه بر تبعات منفی روی کشاورزی، سبب بروز و شیوع بیماری های صعب العلاج و سرطان در منطقه شده است» در این وضعیت کم آبی، احیاء دریاچه بختگان نیاز به برنامه ریزی و نگاه ویژه ی دولت دارد و انتظار می رود دولت برای احیاء این دریاچه مانند دریاچه ارومیه بودجه ای اختصاص دهد.

«خواجه حافظ شیرازی به داد گردشگری فارس رسید» مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری فارس از رشد 7 درصدی گردشگران ورودی به این استان خبر داده و بیان داشته:« طی 4 ماه گذشته بیش از 3 میلیون و 361 هزار و 157 نفر از جاذبه های گردشگری استان دیدن کردند» به گفته ی امیری در این مدت بیش از 770 هزار و 500 نفر از مجموعه حافظیه، 748 هزارو 53 نفر از تخت جمشید و 735 هزارو 592 نفر نیز از مجموعه ی سعدیه بازدید کردند.

سالاد گفتگویی با یک عضو شورای شهر که از اعضای کمیسیون گردشگری است ترتیب داده که این گفتگو تیتر یک شده است: «تملک، اجازه جان گرفتن پروژه گردشگری ورودی جنوب غرب شیراز را گرفته است». مشروح این گفتگو که به موضوع گردشگری در شیراز مربوط است در سومین صفحه این روزنامه به چاپ رسیده است.

عکسی از تشییع جنازه شهدا در شیراز هم در صفحه نخست و با تیتر «کبوتران عاشق به خانه بازگشتند» به چاپ رسیده است.

مدیر شعب بانک مسکن فارس خبر داده: «خانه های در رهن بانک قابل فروش شدند». بنا به گفته وی در پنج سال پایانی بازپرداخت وام ها نیاز به آزادسازی ملک نیست و مالک می تواند بدون تصویه وام خود ملکش را بفروشد. علمداری در بخش دیگری از صحبت های خود گفته: «حدود یک سوم از خانه های ملکی در شهرهای فارس در رهن بانک مسکن هستند». این خبر در صفحه پایانی این روزنامه به چاپ رسیده است.

نظرات بینندگان