کد خبر: ۷۴۱۵۷
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۵ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

اتباع بیگانه در فارس؛ مهمانان ناخوانده ای که باید برگردند

واقعا چه اتفاقی در کشورهای افغانستان و پاکستان افتاده که اتباع این کشور با این تعداد، راهی ایران و استان فارس می شوند؟ آیا قاچاقچی ها حرفه ای تر شده اند و راه های نفوذ جدید پیدا کرده اند یا مامورین انتظامی، نیرو و امکانات کافی برای مقابله ندارند؟
به گزارش سرویس اجتماعی شیرازه، انسان ها همیشه در سودای زندگی بهترند و گاها برای ساختن آینده بهتر، حاضرند هر خطری را بپذیرند. برخی هم امید و آرزوی خود را در سرزمین های دیگری جستجو می کنند. کشورمان جزء مکان هایی هست که بسیاری برای رسیدن به آن، روزها، تحت سخت ترین شرایط، در صندوق عقب خودروها، ساندویچ می شوند اما، خطر را به جان می خرند تا به سرزمین رویاهای خود برسند. افاغنه، همسایه های شرقی ما چندین و چند سال است که با مردم کشورمان دیوار به دیوار زندگی می کنند و بعضا حتی اشتراکات دینی، فرهنگی و زبانی منجر به تشکیل خانواده شده است.

حالا چند سالی است که با تشدید جنگ های داخلی و تبعیض و فقر در کشور افغانستان، سیل مهاجرین غیرقانونی افغان به ایران سرازیر شده است به طوری که برخی آمارها حکایت از وجود 200 هزار تبعه افغانی غیرمجاز تنها در شیراز دارد. متاسفانه با ادامه این روند، هر روز ورود غیرقانونی اتباع افاغنه به فارس را شاهد هستیم و در این میان، چرخ اخراج افاغنه از کشور هم از کار نمی افتد. نیروی انتظامی بنا به وظیفه ذاتی خود افاغنه را دستگیر و از کشور طرد می کند اما به نظر می رسد در 5 ماهه امسال چرخه ورود به چرخه اخراج می چربد.

«دستگیری 29 افغانی غیرمجاز در گراش در روزهای اول سال 94، دستگیری 5 تبعه غیر مجاز افغانی در استهبان در آخرین روز خردادماه، دستگیری 34 تبعه غیر مجاز توسط سپاه لارستان در 26 تیرماه، دستگیری ۱۷ افغانی غیرمجاز در لارستان در دهمین روز مردادماه جاری، دستگیری 181 تبعه غیر مجاز افغانی و پاکستانی در زرین دشت در نیمه مردادماه،
توقیف وانت نیسان حامل 26 تبعه افغانی غیرمجاز در سروستان در روز گذشته» همگی حکایت از شیب تند ورود اتباع غیرمجاز به فارس دارد.

سردار گودرزی در گفتگو با شیرازه ضمن تایید افزایش چشمگیر قاچاق اتباع غیرمجاز به فارس گفت: موضوع برخورد با این موضوع در دستور کار همیشگی نیروی انتظامی است به طوری که در سال گذشته چندین هزار نفر اتباع بیگانه غیرمجاز را از استان و کشور طرد کرده ایم.
وی همچنین افزود: در سال جاری دستگیری این افراد نسبت به سال گذشته افزایش داشته، به عنوان مثال؛ مامورین ما در 24 ساعت گذشته بیش از 2 هزار نفر را دستگیر کرده اند!

رئیس پلیس فارس با اشاره به تدوین برنامه منسجم برای فعالیت های پلیسی در این زمینه، خاطر نشان کرد: اتباع غیرمجاز از نظر اقتصادی در کشور خود، مشکل دارند و برای همین وارد کشور ما می شوند که متاسفانه این ها عرصه کار را برای جوانان ما تنگ کردند.

با توجه به تغییر مدیریت در سازمان متولی، یعنی اداره کل اتباع و مهاجرین خارجی، آمار دقیقی از طرد افاغنه غیرمجاز از فارس وجود ندارد  اما به هر ترتیب، طبق آن چه که در رسانه های استان منتشر شده، تعداد بسیار زیادی از اتباع غیرمجاز در تور ماموران انتظامی گرفتار شده اند، هر چند بسیاری نیز توانستند از راه های گوناگون، با کمک «شوتی ها» به سرزمین رویاهای خود برسند.

متاسفانه قانون نیز در این باره چندان بازدارنده نیست. با جستجو در فضای اینترنت، به موضع قانون می توان پی برد. هم اکنون تنها مجازات، افرادی که اتباع غیرمجاز را به صورت قاچاقی وارد کشور می کنند، توقیف خودرو است! اما واقعا چنین مجازاتی می تواند یک قاچاقچی انسان را متنبه کند؟! واضح است که مصادره خودرو و حبس این سوداگران هم نمی تواند مانعی برای این اقتصاد زیرزمینی باشد. اقتصادی که یک طرفش اتباع بیگانه ای یک کشور جنگ زده هستند، و طرف دیگرش، شهروندان شیرازی هستند که تبعات متعدد فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی حضور اتباع غیرمجاز افغانی و پاکستانی را به دوش می کشند.

واقعا چه اتفاقی در کشورهای افغانستان و پاکستان افتاده که اتباع این کشور با این تعداد، راهی ایران و استان فارس می شوند؟ آیا قاچاقچی ها حرفه ای تر شده اند و راه های نفوذ جدید پیدا کرده اند یا مامورین انتظامی، نیرو و امکانات کافی برای مقابله ندارند؟

به هر حال اهمیت مواجه با این موضوع زمانی بیشتر می شود که برخی اتباع غیرمجاز که از طریق کشورمان قصد پیوستن به تروریست ها در کشورهای همسایه را داشته‌اند، سال گذشته بازداشت شده‌اند. با کنار هم قرار دادن این اخبار و حوادث آیا نباید نگران بود که روزی مرز بین تروریست های نفوذ کرده و اتباع غیرمجاز کمرنگ شود و حتی این مرز فروبپاشد؟

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴
0
بابا مسئولین امر تا کی باید بی تفاوت باشند به جرئت می گویم جمعیت افغانها در لارستان با این زاد و ولد وحشتناک خود تا چند سال اینده به اندازه خود لاریها خواهند شد. ای کاش زودتر فکری شود... بازهم هشدار!! لارستان دارد افغانستان می شود