کد خبر: ۷۴۲۸۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۶ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 24 مرداد 94

صرف 700 لیتر آب برای کاشت یک کیلو خیار!/ پروژه «محمدپور» بار دیگر خبر ساز شد

افتتاح 100 پروژه عمرانی، فرهنگی و ورزشی در شیراز و آخرین وضعیت پروژه برج های تجارت جهانی در شیراز از محور های مشترک روزنامه های امروز است.
8 مدیر پاسخگوی فارس به انتخاب خبرنگاران/ آخرین وضعیت پروژه معروف به «محمد پور»به گزارش شیرازه؛

سالادتیتر صفحه نخست خود را به سخنان آیت الله ایمانی در جمع تعدای از خبرنگاران استان اختصاص داده است. آیت الله ایمانی گفته است:«در دوران مشروطیت، رسانه و مطبوعات بعد از قوای سه گانه، رکن چهارم دموکراسی معرفی شده بود اما من، رسانه را رکن چهارم نمی دانم بلکه فراتر از یک قوه می دانم» عضو خبرگان رهبری در بخشی از سخنانش بیان داشته:« وقتی یک خبرنگار خودش را وابسته به یک حزب و یا سازمان قرار می دهد خودش را گرفتار خودسانسوری می کند چرا که همه چیز را از دریچه حزب و سازمان نگاه می کند»
« از ابتکار مهر تا دل پر پاک فطرت و مریدی؛ این 8 نفر» عنوان مطلبی است که در آن از ابتکار یک خبرگزاری در تجلیل از مدیران پاسخگوی استان خبر داده است. در این گزارش خبری آمده است:« در شبی به  یاد ماندنی و با ابتکار خبرگزاری مهر در فارس، 8 مدیر پاسخگوی این استان به بهانه روز خبرنگار معرفی شدند. شبی که همین اندک مدیران پاسخگو، دور یک میز خندیدند و در پاره ای مواقع نسبت به هم سخنان کنایه آمیز داشتند!»
مدیر نمایندگی خبرگزاری مهر در استان در مورد معیار انتخاب این 8 مدیر گفته است:« از حدود 2 ماه پیش، با تعریف 4 شاخصه از 55 خبرنگار خواسته شداز فهرست 60 نفره مدیران و مسئولان استان مسئول پاسخگو را انتخاب کنند. که در پی این نظر سنجی، مریدی مدیر کل ارشاد، قادری نماینده شیراز، کارنامی مدیر کل پیشین محیط زیست فارس، امیری مدیر کل میراث فرهنگی فارس، الهیاری مدیر کل کمیته امداد استان، ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، پاک فطرت شهردار شیراز و سجادیان فرمانده پیشین نیروی انتظامی فارس به عنوان مسئول پاسخگو معرفی شدند»

سالاد این روزنامه در شماره امروز خود گزارشی به نقل از مهر در مورد اضافه کاری کار کرده است که با تیتر «تب اضافه کاری در بازار کار» به چاپ رسیده. در این گزارش آمده است:« کسری درآمدها، افزایش مداوم مخارج زندگی و حقوق های پایین باعث شده تا 3/42 درصد نیروی کار کشور معادل 5/8 میلیون نفر دو شیفته شوند» در این گزارش آمده است:«  تحلیل آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد که از مجموع ۲۱ میلیون و ۳۰۴ هزارنفر شاغل کشور تا پایان سال گذشته، ۱۸ میلیون و ۲۰۵ هزار نفر مرد و حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزارنفر نیز زن بوده اند. همچنین آمارها می گویند از مجموع شاغلان مرد کشور ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر و از مجموع شاغلان زن کشور نیز ۴۴۳ هزارنفر اقدام به انجام اضافه کاری و یا تقاضا برای انجام آن داشته اند. نتیجه ای که می توان از این روند گرفت، اینکه نزدیک به ۴۰ درصد کل شاغلان کشور بدون انجام اضافه کاری قادر به تامین هزینه های زندگی خود نیستند و در واقع این جمعیت میلیونی بالغ بر ۸ میلیون و ۱۸۰ هزارنفر دریافتی های ماهیانه خود را متناسب با هزینه ها نمی بینند. از این رو، به فکر انجام اضافه کاری برای جبران عقب ماندگی های مزدی خود هستند»

«شهردار منطقه یک خبر داد: ساخت اولین کوچه باغ خاطره در شیراز»،« بهره برداری از 100 پروژه عمرانی، فرهنگی و ورزشی با اعتبار 240میلیارد ریال به مناسبت دهه کرامت» ،  «وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد:  حذف تبعیض ها و رتبه بندی ها معلمان از اول مهر» از دیگر عناوین امروز این روزنامه است.


سالاد« افتتاح 100 پروژه عمرانی در شیراز»، شهردار شیراز گفته است:« 100 پروژه کوچک و بزرگ عمرانی با اعتبار 240 میلیارد ریال در دهه کرامت به بهره برداری می رسد». «پاک فطرت همچنین با اشاره به وجود تنها یک سالن ورزشی 3 هزار نفره در شهر شیراز ابراز امیدواری کرده  تا سالن آینده سالن 6 هزار نفره شیراز به بهره برداری برسد» گفتنی است اعتبار اولیه این سالن در سفر مقام معظم رهبری به شیراز در اختیار تربیت بدنی قرار گرفت بود. پاک فطرت در این باره نیز گفته است:« با توجه به اینکه به دلیل نبود زمین مراحل عملیاتی آن دچار وقفه شد شورای اسلامی شهر شیراز به  شهرداری تکلیف کرد و شهرداری زمینی را در اختیار این مجموعه قرار داد»

«معاون اجرایی شهرداری شیراز: زنگ خطر نابودی باغ های شیراز به صدا در آمد»، «امام جمعه شیراز: فضای شیراز در شان شهر مقدس تغییر کند» از دیگر عناوین افسانه است.

سالاد بحران آب جدی است. این واقعیت را باید همواره در نظر داشت تا در مصارف خانگی و زراعی صرفه جویی شود. خبر جنوب در این باره مصاحبه ای داشته با مویدی عضو شورای عالی اشتغال کشور که با تیتر« صرف 700 لیتر آب برای کاشت یک کیلو خیار سبز!» »در صفحه اقتصادی روزنامه چاپ شده است. مویدی گفته:« منابع آبی اندک فارس اجازه صرف کردن بیش از 420 لیتر آب برای یک کیلو گوجه فرنگی و یا حدود 700 لیتر آب برای یک کیلو خیار سبز را نمی دهد و مسئولان باید برای ایجاد اشتغال مشاغل جایگزین به میدان بیایند». کارشناسان متعددی در مورد ممنوعیت کشت محصولات پر مصرف اظهار نظر کرده اند این بار اما از محصولی نام برده اند که شاید کسی فکر آن را نمی کرد که این قدر آب مصرف کند. مویدی در گزارش خبر جنوب  بیان داشته: « در صورت در نظر گرفتن ارزش آب و ارزش کار کشاورز، صیفی جات قیمتی چند هزار تومانی پیدا  میکند.اگر  قیمت هر لیتر آب  زیر زمینی را به حداقل رقم یعنی 30 تومان در نظر بگیریم تولید هر کیلو گوجه فرنگی که برای آن 424 لیتر آب مصرف می شود بدون احتساب مزد کشاورز و یا هزینه کود، سم، بذر و دیگر هزینه ها رقمی بالغ بر 12 هزار تومان و هر کیلو خیار با مصرف آب 667 لیتری حدود 20 هزار تومان پای استان آب می خورد»

تیتر دیگر روزنامه خبرجنوب مربوط به پروژه معروف به برج های دوقلو شیراز یا پروژه «محمد پور» است. این پروژه به دلیل مشکلات در نوع گرفتن مجوز بارها به دادگاه مراجعه کرد و بعد از مدتی روند ساخت این پروژه متوقف شد.«برج های تجارت جهانی تعیین تکلیف می شود»،شهردار منطقه یک با اعلام این خبر گفته است:« تکلیف پروژه  موسوم به برج تجارت جهانی، هفته آینده و با همکاری  مالک جدید آن، نهایی و مشخص می شود. این پروژه چند سالی است که به واسطه تخلفات انجام شده، متوقف شد و فعلا بانک اقتصاد نوین مالک آن تلقی می شود» شهریاری گفته:« این پروژه بر اساس رای کمیسیون ماده 5، در هشت طبقه و بیش از 400 تراکم احداث می شود»

سالاد  «مهاجران استان های همجوار، بیکاری را در فارس تشدید کرده اند»، افشانی استاندار فارس گفته است:« با توجه به مرکزیت فارس نسبت به استان های جنوبی، حضور مهاجران بسیار از استان ها همجوار در فارس و بخصوص شهر شیراز معضل بیکاری را تشدید کرده است»، استاندار فارس ورود اتباع بیگانه غیر مجاز را از دیگر عوامل تهدید اشتغال دانسته است.

« فارس تا به امروز در زمینه  ایجاد بنگاه های کوچک حرفی برای گفتن نداشته است»، رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار فارس گفته است:« دلیل اصلی این عدم موفقیت، بزرگ نمایی مشکلات از سوی برخی کارفرمایان است که نمی گذارد چراغ بنگاه های کوچک جدید در فارس روشن شود»مویدی بیان داشته:« هیچ مسئولی نباید فکر کند که ایجاد اشتغال وظیفه یک دستگاه خاص است، در حال حاضر تولیدات داخلی ما در شبکه های ماهواره ای تبلیغات خود را انجام می دهند»

«کمک 46 میلیارد تومانی برای احداث فضاهای درمانی»، ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است:« از سوی خیران تامین سلامت فارس 46 میلیارد تومان برای احداث و بهره برداری از درمانگاه ویژه بانوان و مجتمع آموزشی و تحقیقات سرطان جنوب کشور در شیراز اختصاص یافته است»
برچسب ها: پروژه محمد پور
نظرات بینندگان