کد خبر: ۷۴۴۰۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۴
معاون پژوهشی حرم حضرت شاهچراغ (ع) خبر داد:

پاداش میلیونی برای پایان نامه هایی با موضوع سومین حرم

محمدجانی گفت: پژوهشگران می‌توانند از کتابخانه تخصصی حرم به‌طور رایگان استفاده کنند و تنها باید پروپوزال آنها در شورای پژوهشی تصویب شود.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمدرضا محمدجانی ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: برای حمایت از پژوهش‌های دانشجویان دکتری با محوریت احمد بن موسی (ع)، تسهیلاتی به مبلغ 5 میلیون تومان و برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد 3 میلیون تومان در نظر گرفته‌ شده است.

وی افزود: این تحقیقات می‌تواند موضوعاتی از قبیل معماری حرم، تأثیر حرم در فضای شهری، تأثیر حرم در بافت شهری، بررسی‌های تطبیقی «زیارت» در فرهنگ اسلامی، پژوهش در نظم و نثرهای مرتبط با حضرت احمد بن موسی (ع)، ارتباط هویتی بنای شاهچراغ و بافت اطراف و ... باشد ضمن این‌که پژوهشگران می‌توانند از کتابخانه تخصصی حرم به‌طور رایگان استفاده کنند و تنها باید پروپوزال آنها در شورای پژوهشی تصویب شود.

این مدیر فرهنگی ادامه داد: مقالات همایش سومین حرم که روزهای بیست و هشتم و بیست و نهم ماه جاری در شیراز برگزار می‌شود در دو بخش پذیرش، داوری و انتخاب‌شده و چکیده آن به چاپ می‌رسد.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های علمی این همایش از سه سال پیش شروع‌ شده بود و از سال گذشته آستان وارد کار شد و با همکاری بنیاد فارس شناسی کار را پیش بردند که در حال حاضر فعالیت‌های اصلی بخش‌های علمی تمام شده و به‌صورت مجلد آماده رونمایی است.

محمدجانی تصریح کرد: آیت‌الله محمدی ری‌شهری میهمان ویژه همایش هستند و بعد از ظهر چهارشنبه و صبح پنج‌شنبه ارائه مقالات و نشست‌ها را داریم که نشست‌های علمی تا بعد از ظهر پنج‌شنبه جمع‌بندی شده و بیانیه پایانی در آستان احمدی و محمدی قرائت می‌شود.

وی بیان کرد: هدف اصلی این همایش شناساندن حضرت احمد بن موسی (ع) و حضرت میرمحمد بن موسی (ع) به جامعه است تا تمام جنبه‌های زندگی این بزرگان به مردم کشور شناسانده شود.

محمدجانی ابراز داشت: قرار است روز چهارشنبه و پنج‌شنبه از برگزیدگان همایش تقدیر و تشکر به عمل آید و این روال بنایی شود تا پژوهشگران در این حوزه با شوق و انگیزه بیشتری کار کنند.

وی یادآور شد: سالن ولایت که از مجهزترین سالن‌های جنوب کشور است به‌عنوان سالن افتتاحیه در نظر گرفته‌شده و آیت‌الله ری‌شهری، آیت‌الله ایمانی، آیت‌الله دستغیب و استاندار فارس در برنامه افتتاحیه سخنرانی خواهند کرد و نشست‌های جنبی نیز در سالن شهید دستغیب همان مجموعه برگزار می‌شود.

معاون پژوهش و فناوری اطلاعات آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این‌که شورای پژوهش حرم متشکل از اساتید دانشگاه و حوزه است، افزود: پژوهشگرانی که حاضرند در حوزه‌های شخصیتی احمد بن موسی و یا حرم کار کنند حمایت مالی و معنوی می‌شوند و برای دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد امکانات و تشویق‌های ویژه‌ای در نظر گرفته‌ شده است.

بزرگ‌ترین مرجع کتب ادبیات کودک در حرم شاهچراغ (ع)

وی متذکر شد: کتابخانه و مرکز پژوهشی مرکز آستان 60 هزار جلد کتاب دارد و به‌نوعی بزرگ‌ترین منابع کتاب‌های حقوقی، روانشناسی، هنر، حقوق، علوم سیاسی، جامعه‌شناسی و ... محسوب شده و حتی جدیدترین کتاب‌ها در این حوزه‌ها به زبان انگلیسی در این کتابخانه وجود دارد.

محمدجانی ادامه داد: ما در حرم شاه‌چراغ (ع) یکی از مدرن‌ترین کتابخانه‌های کشور را داریم و بخش کودک ما بزرگ‌ترین کتابخانه ادبیات کودک در کشور بوده و تخصصی‌ترین کتاب‌های حوزه ادبیات کودک ایران را در خود گردآورده است.

این مسئول بیان کرد: این‌گونه نیست که کتاب‌های کتابخانه حرم با دیدی محدود گردآوری‌شده باشد بلکه بیشتر این کتاب‌ها جدید بوده و بیش از 3 هزار جلد نسخه خطی در این کتابخانه موجود است ضمن این‌که 3 هزار جلد کتاب نسخه چاپ سنگی نیز در این کتابخانه گردآوری‌شده است.

محمدجانی اضافه کرد: اینترنت رایگان و دسترسی به پایگاه‌های علمی با حق عضویت بسیار اندک برای پژوهشگرانی که مایل باشند در حوزه‌های عنوان‌ شده تحقیق کنند فراهم آمده تا با فراغ بال به پژوهش بپردازند.

وی در ادامه اظهار داشت: در کتابخانه تخصصی و مرکز پژوهشی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) این امکان را فراهم آورده‌ایم که مستندسازان، خبرنگاران و سایر افرادی که در حوزه‌های تخصصی کار می‌کنند به منابع مورد نیاز تحقق و بررسی خود دست پیدا کنند و اگر هر منبعی مورد تقاضای آنها باشد و در کتابخانه موجود نباشد، ظرف یک هفته تأمین می‌شود.


نظرات بینندگان