کد خبر: ۷۴۴۳۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
هادی فردوسی شاعر آیینی در گفتگو با شیرازه:

مسئولین فارس هیچ توجهی به ظرفیت های هنری ندارند/ برای آقای آهنگران نوحه می سرایم

دیدار رهبری سال 84 بود از حوزه هنری تهران به این دیدار دعوت شدم. مجله سوره چندرباعی از من چاپ کرده بود و مجله که به دست حضرت آقارسیده بود آنها را خوانده و یکی را هم حفظ کرده بودند اینها رابعدا فهمیدم.

شیرازه- سرویس فرهنگی: به مناسبت آغاز دهه کرامت گفتگویی با شاعر آیینی و خوش ذوق استان فارس که در14سال اخیر درجشنواره های زیادی شرکت کرده و حدود 80مقام کشوری و 70مقام استانی در حوزه شعر و ترانه و نوحه در کارنامه عملی خود دارد، ترتیب دادیم. هادی فردوسی، اهل روستای کته گنبد سروستان و ساکن شیراز در مصاحبه با خبرنگار ما ابراز داشت: من افتخار می کنم که در استان فارس و زیر سایه حضرت شاهچراغ زندگی می کنم. این گوهر را نباید فراموش کرده و ازبرکات آن غفلت کنیم لذا از مسیولین فرهنگی استان تقاضا دارم خیلی بیشتر در حوزه ادبیات آیینی روی شخصیت حضرت شاهچراغ کار شود. ما باید در خصوص شخصیت و سیره این امامزاده بزرگوار مجموعه های شعر، قصه، خاطره و کلیپ وسرود و... برای رده های سنی مختلف داشته باشیم تا به مخاطبان و علاقمندان ارائه دهیم.حتی آموزش و پرورش می تواند آشنایی با این حضرت را به کتب درسی هم منتقل کند.

این شاعر جوان و خوش آتیه استان اثری درباره شاهچراغ ما رامهمان کرد:

ای کاش که برگی از بهارت باشم

مانند کبوتران کنارت باشم

عمری است تمام آرزویم این است

یا شاهچراغ کفشدارت باشم

و خبر داد: هم سال گذشته و هم امسال در جشنواره شعر شاهچراغ شرکت کردم با سه شعر جدید در وصف حضرت که هنوز جایی منتشر نشده است. آمادگی دارم یک مجموعه شعر کودک و نوجوان درباره حضرت شاهچراغ هم آماده کنم تا کنون سه شعر آن را سرودم. واقعا جای اینگونه اثار خالی است و کاری است که تاکنون انجام نشده به مسیولین مربوطه آن هم پیشنهاد دادم اما پیگیری نکردند. متاسفانه استان فارس از نظر متولیان فرهنگی ضعیف است.

بیشتر آثار من از تهران پیگیری شده است متولیان فارس خودشان که پیشنهاد خاصی برای استفاده از ظرفیت های هنری استان ندارند خودمان هم که پیشنهاد می دهیم برای عملی شدن پیشنهادات تلاش چندانی نمی کنند و خیلی کم کار هستند. مثلا اخیرا بنیاد حفظ آثار تهران قرار است مجموعه عکسی با محوریت خانواده شهدا چاپ کند برای هرکدام از شهدای حاضر در این مجموعه تک بیتی یا رباعی هایی سرودم که قرار است به سه زبان ترجمه شود و در این مجموعه چاپ شود. اسم کتاب با توجه به بیانات امام خمینی راجع به خانواده شهدا «چشم و چراغ »انتخاب شده است.

جدیدا هم مجموعه شعر فرهنگ شهروندی در حوزه ادبیات کودک را به پیشنهاد شهرداری تهران سرودم که در مرحله چاپ است. در اکثر مترو های تهران رباعیات انتظار و عاشورایی هادی فردوسی دست به دست می شود در حالی که در شیراز این آثار به سختی یافت می شود.

فردوسی به علاقمندان به شعرهای آیینی مژده داد: در اینده نزدیک قصد دارم مجموعه شعر نوجوانی درباره امام رضا کار کنم. وی خاطرنشان کرد علاوه بر بخش شعر دومین جشنواره ادبی و هنری حضرت شاهچراغ آخرین جشنواره ای که شرکت کردم دهمین جشنواره ادبیات کودک رضوی بود. در جشنواره ادبیات کودک رضوی امسال قرار است کتابی به نام«بهشت هشتم» از برگزیده های سال گذشته چاپ شود شعر«خادم» من هم که سال گذشته در همین جشنواره برگزیده شده بود در این کتاب به چاپ می رسد.

وی تاکید کرد: جوانان علاقمند به شعر و شاعری باید با قران انس بگیرند، قران فکر آدم را باز می کند.حتی برای یک جانور مثل عنکبوت که بخواهی شعر بگویی، قران کاملا به افکارت خط می دهد و به موضوع شعر با اطلاعات بالا تسلط پیدا می کنی. فردوسی با اشاره به اینکه سطح مطالعه در جامعه ما خیلی بحرانی است و باید به آن توجه شود، تصریح کرد: کودکان و نوجوانان نباید از مطالعه دور شوند مخصوصا اگر به شعر و شاعری علاقه داشته باشند. انشا وشعر و داستان همه نیاز به اطلاعات دارد. تا اطلاعات کافی نداشته باشیم اثر جالبی خلق نمی شود وصدالبته که قران منبع اطلاعات صحیح و موثق است. فردوسی اظهار داشت: 99درصد کشف شاعرانه با مطالعه رخ می دهد لذا به علاقمندان به شعرو شاعری توصیه می کنم حتما مطلعه داشته باشند. علاقمندان به شعر باید ذهن خلاقی داشته باشند و سراغ سوژه ها و نماد ها کلیشه ای و تکراری نروند تا بتوانند اثر جذابی تولید کنند. به عنوان نمونه خاطره جالبی دارم که مناسب این ایام است. روزی کتابی درباره عقاب مطالعه می کردم به کشف شاعرانه ای رسیدم و این رباعی امام رضایی را سرودم:

درباغ سپیدار و صنوبر سلطان

در دامن وحی در و گوهر سلطان

سلطان پرندگان عقاب است ولی

در صحن تو می شود کبوتر سلطان

وی ادامه داد: شاعر موفق نباید برای شعر امام رضایی مستقیم سراغ کبوتر و حرم و گنبد برود حتی می تواند از زاویه دیگر به همین نمادها نگاه کند مثلا امسال شعر جدیدم درباره امام رضا اسمش گندم نذری است. این شعررا از زبان یک گندم از زمان کاشت تا ذخیره در انبار و آرزوی حضورش در حرم سرودم و تا آخر که سهم کبوترهای حرم می شود ادامه دادم. فردوسی کتاب شعر نوجوان به نام کبوترهاو آهوها را از بهترین کتابهای حوزه شعر رضوی

دانست و گفت: در بین شاعران حوزه نوجوان کشور کارهای اقای افشین علا مثل خاطرات مه گرفته، نسیم دختر باد، عطر خنده امام را می پسندم و آثار بیوک ملکی که پرچمدار شعر نوجوان است. سید سعید هاشمی و محمود پوروهاب و سید احمد میرزاده هم شعرهای قوی و خوبی در حوزه نوجوان دارند

این جوان موفق که بیش از 15سرود درکارنامه خود دارد که اکثر آنها توسط گروه سرود معروف آباده خوانده شده گفت:سروز روز ملی خلیج فارس ، شایستگی های پاسداری،بسیج سازندگی،سرود هلال احمر،سرود شهدای اطلاعات سپاه، سرود نماز جمعه و سرود شهید آباد از جمله سرودهایی هستند که کارکردم. البته جای یک سرود برای حضرت شاهچراغ هم خالی است و آمادگی تهیه آن را دارم.

وی در خصوص نحوه ورودش به عرصه شعر و شاعری از خاطره ای شیرین از دیدار رهبر انقلاب با شاعران یاد می کند و می گوید: از سال دوم دبیرستان شعر گفتن را شروع کردم در دوره دانشگاه شعر را بیشتر جدی گرفتم و در رشته ادبیات فارسی دانشگاه پیام نور شیراز تحصیل کردم. دیدارم با مقام معظم رهبری در نوزده سالگی نقطه عطفی در زندگی حرفه ایم بود. دیدار رهبری سال 84بود از حوزه هنری تهران به این دیدار دعوت شدم. مجله سوره چندرباعی از من چاپ کرده بود و مجله که به دست حضرت آقارسیده بود آنها را خوانده و یکی را هم حفظ کرده بودند اینها رابعدا فهمیدم.

در آن دیدار مسئولان مراسم به من گفتند سن شما پایین است نوبت شعرخوانی نداری، آخر جلسه نشستم. حضرت آقا که خیلی از شاعران را به چهره می شناختند اسم من را پرسیدند تا گفتم هادی فردوسی قسمتی از رباعی من را خواندند:

عهدی است که بسته ایم بر می خیزیم

با اینکه شکسته ایم بر می خیزیم

هروقت که نام عشق را می خوانند

هرجا که نشسته ایم بر می خیزیم

بعد هم از مسئول مراسم خواستند که به من نوبت شعرخوانی بدهند. بعد از شعرخوانی من هم با ذوق خاصی گفتند استان فارس خود را نشان داد. بعد از آن مراسم و خاطرات زیبایی که برایم شکل گرفت خیلی به شعر علاقه بیشتری پیداکردم

بیشتر درباره شهدا شعر می گفتم پس از آن به شعر آیینی هم روی آوردم. خیلی برایم جلب بود در حالی که خیلی از مسئولین استانی حتی اسم من را نشنیده اند حضرت آقا رباعی من را هم حفظ کردند.

**افتخارات شاعرانه‌ در سایه‌ی گمنامی

این شاعر موفق که تا کنون7مجموعه شعر از وی چاپ شده گفت:4مجموعه شعر با مخاطب بزرگسال و 3مجموعه شعر برای کودک و نوجوان سرودم. اولین کتابم با نام «آنان همه از تبار باران بودند» جایزه بهترین کتاب سال دفاع مقدس سال 86را کسب کرد

بعد از آن چهل حدیث از امام حسن عسگری را به صورت رباعی دراوردم به نام«خورشید در حصار» انتشارات استان قدس رضوی آن را چاپ کرده تاکنون به چاپ دهم رسیده است این کتاب جایزه شعر فجر منطقه ای را از آن خود کرد.بعد از آن کتاب «تاصبح شهادت» را چاپ کردم که مجموعه شعر جنگ و دفاع مقدس در قالب های رباعی و غزل و دوبیتی هست که برای شهیدان استان شعر سرودم و انتشارات کنگره سرداران آن را چاپ کرد.

بعد از آن کتاب «امام اسمانی» و «اسمان اینجاست» در حوزه شعر کودک چاپ کردم یکی با موضوع امام خمینی و انقلاب و یکی با موضوع دفاع مقدس، یک مجموعه شعر کودک به نام «مثل نسیم» با موضوع علاقه و احترام به والدین هم کار کردم که انیمیشن آن هم تولید شده است.بعد از ان مجموعه شعر« بیا اهل شهید آباد باشیم» را کار کردم. درباره شهدای روستای شهید آباد که تا پارسال45شهید داشت امسال یکی از جانبازان روستا هم شهید شده و 46شهید داده اند. این کتاب سال گذشته توسط انتشارات موسسه فرهنگی هنری آسمان هشتم چاپ شد

الان شعر کودک و نوجوان را به صورت جدی دنبال می کنم

**شاعرانه های شاعر فارسی در کتاب های درسی

فردوسی به عنوان حسن ختام این گفتگوی صمیمانه خبر داد: اخیرا از سازمان تالیف کتب درسی با من تماس گرفتند یک سری موضوعات به تعدادی از شاعران کشور ارائه دادند تا بهترین شعرها حول این موضوعات رادر کتابهای درسی کار کنند، 5 شعر از بنده تصویب شده که در کتابهای درسی چاپ شود.

وی توضیح داد: یکی از شعرهایم درباره نماز است که قرار است در کتاب مقطع چهارم ابتدایی چاپ شود و یکی درباره نماز جمعه در کتاب هدیه های آسمانی مقطع پنجم دبستان. این دوشعر از مهرماه سال 94درکتابهای درسی چاپ می شود.

شعر زنبور عسل که یک شعر توحیدی درباره خلقت زنبورعسل است در کتاب هدیه اسمانی مقطع ششم ابتدایی و یک شهر درباره امام زمان در مهرماه95درکتاب هدیه های اسمانی چاپ خواهد شد.

یک ترانه هم درکارنامه خود دارم درحوزه ملی و میهنی به نام «ایران من» که خواننده خوش صدای کشور علی نفری آن را خوانده و از شبکه یک سیما در مناسبتهای مختلف پخش می شود.علاوه بر آن بیش از 50نوحه سرودم که حاج صادق آهنگران آنها را اجرا کرده است

بنیاد دعبل خزایی(شاعر امام رضا)که چند سال پیش فراخوان سوگواره شعرهای عاشورایی در سراسر کشور برگزار کرد باعث شد به سمت نوحه سرایی هم بروم.

وی در خصوص رمز موفقیت خود تاکید کرد : هرچه دارم از دعای خیر پدر و مادرم دارم

احترام به پدر و مادر در هر عرصه ای انسان را رشد می دهد در جامعه امروز متاسفانه این مهم کمرنگ شده به زغم اینکه درمنابع دینی ما خیلی روی آن تاکید شده است

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
شیرازی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴
0
احسنت به این جوان خوش ذوق ، مسئولین کجایید خودی نشان دهید شهرداری میتونه از این ظرفیت تمام استفاده رو بکنه/....