کد خبر: ۷۴۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۳ - ۲۹ مرداد ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 29 مرداد 94

«خاک سیمان و دود روغن همنشین شیرازی ها»/ وانت بارهایی که از هفت دولت آزادند

پوشش همایش علمی، پژوهشی سومین حرم اهل بیت(ع) که در حرم مطهر شاهچراغ برگزار شد محور مشترک روزنامه های امروز است.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد روزنامه خبرجنوب با تیتر «اماکن متبرکه پایگاه سیاسی هیچ دسته و جناحی نیست» روی گیشه های مطبوعات رفته است. این تیتر از سخنان روز گذشته آیت الله ری شهری در همایش علمی پژوهشی سومین حرم در شیراز انتخاب شده است. واقعیت این است که حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شیراز همیشه پایگاه نظام بوده نه احزاب و گروه ها. البته گوشزد کردن این موضوع از سوی کسی که خود تولیت یکی از حرم های مطهر را بر عهده دارد قابل تامل است.

ساماندهی وانت بارهای میوه فروش در شهر شیراز موضوع دیگری است که خبرجنوب به آن پرداخته است. مدیرعامل سازمان ساماندهی میادین و مشاغل شهرداری شیراز گفته است، کسی نیست شهرداری را در این موضوع یاری کند و ما تاکنون 357 وانت بار را ساماندهی کردیم و دیگر نمی توانیم همه وانت بارهای شهر را ساماندهی کنیم چرا که آن وقت،  تکلیف اصنافی که بیمه و عوارض و مالیات و تمامی هزینه را می پردازند چه می شود؟
در نگاه اول بایستی از اقدام شهرداری شیراز در این خصوص قدردانی کرد اما اگر لحظات نزدیک غروب، سری به حاشیه بلوارهای امیرکبیر، رحمت، عدالت، زرهی و حتی کمربندی بزنید از نزدیک شاهد ترافیک سنگین، راهبندان و ده ها تصادف خواهید که از قِبَل پیله وری وانت بارها نصیب مردم نجیب شیراز می شود.

سالاد صحبت های روحانی در نشست دولت و استانداران را تیتر یک خود کرده است: «مجلس آینده متعلق به یک حزب و جناح نخواهد بود».

بیش از ده هزار نفر از محبین شاهچراغ(ع) قرار است به مناسبت دهه کرامت و بزرگداشت ایشان با پای پیاده از جای جای استان به زیارت حرم مشرف شوند. این خبر را احمد رضا دستغیب در اعلام برنامه های این دهه اعلام کرده و گفته این تعداد زائر در قالب 100 کاروان پیاده به شمت شیراز حرکت خواهند کرد. عکس امروز صفحه نخست به همین موضوع اختصاص یافته است.

نخستین همایش علمی، پژوهشی سومین حرم اهل بیت(ع) با قرائت پیام آیت الله مکارم آغاز به کار کرد. آیت الله مکارم در این پیام گفته: «تاریخ گواهی می دهد که مردم فارس همواره دیندار بوده اند». این همایش با حضور آیت الله محمدی ری شهری تولیت آستان حضرت عبدالعظیم حسنی برگزرا شده است. این خبر در صفحه 3 این روزنامه کار شده است.

سالاد خداحافظی سردبیر سابق این روزنامه سرآغاز تغییراتی چشمگیر در این روزنامه شده است. زمان زیادی از خداحافظی مهدی آماده نمی گذرد؛ وی که قبلا به عنون سردبیر نیم نگاه شناخته می شد به عنوان سردبیر جدید روزنامه تماشا معرفی شده است. در نگاه اول ظاهر این روزنامه و صفحه بندی آن که نادیده گرفته می شد، قوام بیشتری گرفته و تقریبا جای هرچیزی در صفحه نخست مشخص شده است؛ توجه این روزنامه به تولید محتوا نیز یک تکان اساسی خورده است و این روز ها شاهد گزارش های پربارتری در این روزنامه هستیم که پیش تر توجه چندانی به تولید چنین محتواهایی نمی شد.

تیتر یک و عکس صفحه نخست مربوط به گزارش این روزنامه از وضعیت مراکز درمانی شیراز و گرفتن نوبت ویزیت پزشکان در قطب پزشکی ایران است که به تعبیر این روزنامه «صبر ایوب لازم است». صف های طولانی مردم در مراکز درمانی و روند نوبت گیری از جمله مواردی است که به آن پرداخته شده است. نوبت هایی که گاهی چندین ماه زمان می برند تا بیمار بتواند با پزشک ملاقات داشته باشد و ویزیت شود.

صفحه پایینی هم میزبان گزارشی دیگر شده که تیتر آن در صفحه نخست هم کار شده است: «تا سه سال دیگر دودکش های کارخانه سیمان فارس مهمان مردم منطقه است». این گزارش به سراغ این سوژه رفته و آن را خطری خوانده که همچنان سلامت شیراز را تهدید می کند. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان در این باره گفته: «آنچه مسلم است صنایع آلاینده ای همچون کارخانه سیمان، در حال حاضر در حریم شهر جایی ندارند». حال باید ببینیم برای انتقال این دسته از صنایع به خارج از شهر اقدامی صورت خواهد گرفت یا نه.

سالاد ظاهرا مراسم افتتاحیه همایش ملی علمی – تخصصی سومین حرم اهل بیت(ع) تنها سوژه ای است که به دست این روزنامه رسیده است! علاوه بر تیتر یک امروز که مربوط به صحبت های آیت الله ایمانی است سه مطلب مجزا هم در صفحات داخلی چاپ شده است. «سه حرم شیراز به عنوان یک قطب زیارتی دیده شوند» تیتری است که به نقل از آیت الله ایمانی در این همایش، تیتر یک شده است.

«مسائل اخلاقی نباید در شیراز تزلزل پیدا کند» به نقل از نامه آیت الله مکارم شیرازی، «لزوم همکاری حرم های ائمه برای تهیه دانشنامه خاندان اهل بیت(ع)» که از صحبت های آیت الله دستغیب در این همایش استخراج شده و «دولت در اجرای تبدیل اماکن زیارتی به قطب های فرهنگی مسئولیت دارد» به نقل از آیت الله محمدی ری شهری که میهمان این همایش بوده سه تیتری است که در صفحات داخلی چاپ شده و همگی مربوط به یک خبر است.

گفتگوی معاون بیمه ای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان با این روزنامه هم در صفحه 9 تیتر شده است: «نگاه کوتاه مدت جامعه، چالش مهم بیمه ها». اورنگ هدف بیمه ها را استفاده از تهدات بلند مدت عنوان کرده و گفته باید افراد را به سمت اهداف بلند مدت سوق بدهیم.

سالاد هم گزارشی از صنایع قدیمی و آلوده شیراز تهیه کرده و آن را تیتر یک خود کرده است: «خاک سیمان و دود روغن همنشین شیرازی ها». این روزنامه در این گزارش به سبقه تاریخی و مشکلات امروزی دو کارخانه سیمان و روغن نباتی شیراز پرداخته است.

عکس امروز اما به گفتگوی این روزنامه با حافظ ناظری اختصاص یافته و با «ادعای نوگرایی در موسیقی ایرانی را ندارم» تیتر شده است.

گزارشی هم با عنوان «برگزاری نمایشگاه شهر سالم در بوستان خلدبرین» در صفحه پایانی کار شده است. این نمایشگاه که 25 مرداد آغاز به کار کرده قرار است تا 4 شهریور به کار خود ادامه دهد. در این نمایشگاه صنایع دستی، هنری، ملزومات عفاف و حجاب و... عرضه می شود.

نظرات بینندگان