کد خبر: ۷۴۷۷۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴
رئیس شورای هیئات مذهبی فارس:

عزاداری «قطاری شیراز» و «چک چکو استهبان» ثبت ملی می شوند

مختاری گفت: اجلاسیه تجلیل از پیرغلامان به صورت بین‌المللی طی 12 سال در استان‌های مختلف برگزار شد که به یاری خدا استان فارس میزبان سیزدهمین دوره آن است.

به گزارشسرویس فرهنگی اجتماعی شیرازه، رئیس شورای هیئات مذهبی فارس به ارائه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده درخصوص برگزاری سیزدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی پرداخت و گفت: اجلاسیه تجلیل از پیرغلامان به صورت بین‌المللی طی 12 سال در استان‌های مختلف برگزار شد که به یاری خدا استان فارس میزبان سیزدهمین دوره آن است.

مظفر مختاری در نشست هماهنگی سیزدهمین اجلاسیه بین‌المللی پیرغلامان حسینی با بیان اینکه این اجلاسیه طی روزهای 13 تا 16 مهرماه در استان فارس برگزار خواهد شد، گفت: قرار است 13مهرماه این اجلاسیه به‌همت سپاه فجر فارس در شهرستان لارستان و در روزهای 14 تا 16 مهرماه در شیراز برگزار شود.

مختاری با بیان اینکه با توجه به تأکیدات نماینده ولی فقیه در استان، بنا شد تا این اجلاسیه به‌صورت مردمی و هیئتی برگزار شود، گفت: در این زمینه اتاق فکری با حضور جمعی از فرهیختگان استان فارس زیر نظر دفتر آیت‌الله ایمانی در شورای هیئات مذهبی فارس تشکیل شده است.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس مکان برگزاری این اجلاسیه در شیراز را حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) اعلام و اظهار کرد: با جلساتی که با شهرداری و شورای شهر شیراز داشتیم، 200 میلیون تومان از سوی شورای شهر برای برگزاری این اجلاسیه اختصاص یافت و شهرداری نیز مسئله ترابری و تبلیغات شهری و مساعدت‌های مختلف در این اجلاسیه را عهده‌دار شد.

وی از برگزاری نشست های علمی با استفاده از نظرات 150 فرهیخته کل کشور جهت آسیب‌شناسی هیئات‌ مذهبی و مداحی در حاشیه این اجلاسیه خبر داد و گفت: یکی از ثمرات برگزاری، ثبت عزداری‌های استانی است که در این راستا بناست دو نوع عزاداری قطاری شیراز و چک چکو استهبان در این اجلاسیه ثبت ملی شود.

مختاری با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های خوشنویسی قرآنی در حاشیه اجلاسیه خاطرنشان کرد: مسابقه سرود مذهبی، شعر و استفاده از مداحی را برگزار کردیم تا بتوان به عنوان سرود ابتدایی اجلاسیه از برگزیدگان استفاده کنیم.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس با بیان اینکه 700 پیرغلام حسینی از 50 تا 70 کشور دنیا در این اجلاسیه شرکت خواهند کرد، گفت: تاکنون پیرغلامان 17 کشور دنیا در این اجلاسیه ثبت نام کرده‌اند و بنا داریم به یاری خدا اسامی تمام پیرغلامانی که در این اجلاسیه شرکت می‌کنند به عنوان خادمان افتخاری حرم شاهچراغ(ع) ثبت شود.

وی از حضور 32 رئیس هیئات مذهبی کشور، 150 نفر از استان فارس، 150 نفر اصحاب رسانه و قریب 800 میهمان در این اجلاسیه خبر داد و گفت: تمام رؤسای هیئت‌های مذهبی شیراز نیز در این اجلاسیه مشارکت خواهند داشت.

مختاری، برآورد ریالی هزینه‌های این اجلاسیه را حدود دو میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: بخش اعظمی از این بودجه تامین شده است اما بخش مختصری از آن نیاز به همکاری خیران و ادارات مختلف استان دارد.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس در پایان به بیان برنامه‌هایی که هر کدام از ادارات و دستگاه‌های استان فارس در برگزاری این اجلاسیه داشته باشند، اشاره و اظهار کرد: بنا شده است تا به‌همت صدا و سیما برنامه «40 مروارید، 40 شب» درباره پیرغلامان حسینی در 40 شب ایام محرم و صفر پخش شود.

نظرات بینندگان