کد خبر: ۷۴۷۸۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۴

دود شدن ارز ایران با واردات سیگار و تنباکو

برخی از تصمیمات در سال‌های گذشته موجب شد تا لوازم ورزشی لوکس شوند و قلیان جایگزین آن شود.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، در سال‌های گذشته برخی از تصمیمات موجب شد تا بعضی از لوازم ورزشی به کالای لوکس تبدیل شوند.

در واقع براساس تصمیم دولت دهم در نیمه دوم سال 91 واردات کالاهای الویت 10 ممنوع شد که در این میان از الاغ تا لوازم خانگی جز این گروه کالا قرار گرفتند. 

ما دولت یازدهم واردات کالاهای الویت 10 را با ارز متقاضی و دو برابر شدن تعرفه واردات آزاد اعلام کرد و در این بین کفش ورزشی ، لباس اسکی و دو میدانی با تعرفه دوبرابر به کشور وارد شدند.

همین امر موجب شد تا ورزش‌هایی مانند تنیس و اسکی و حتی دویدن به دلیل هزینه‌های بالا تنها مهمان لوکس سواران و لوکس پسندان شود.

اگر چه الویت بندی کالاها جهت جلوگیری از خروج ارز از کشور و ورود کالاهای غیر ضروری به کشور بود اما همین امر موجب چرخش 360 درجه ای تفریحات جوانان از ورزش به قلیان سیگار شد.

چرا که در کنار افزایش نجومی قیمت لوازم ورزشی به دلیل وارداتی بودن و دو برابر شدن  تعرفه واردات سیگار و توتون و تنباکو با قیمتی پایین به کشور سرازیر شد و همدم جوانان گشت.

**واردات سیگار افزایش یافت

براساس آمار گمرک در چهار ماهه نخست سال جاری 4.7 هزار تن سیگار حاوی توتون به ارزش 32.5 میلیون دلار به کشور وارد شد و واردات این محصول در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نطر  وزنی 13.40 درصد و از نظر ارزشی 3.81 درصد افزایش یافت.

این در حالی است که بر اساس آمار گمرک در مدت یاد شده هشت هزار و و 159 تن توتون و تنباکوو بدل توتون و تنباکوی ساخته شده  به ارزش 53 میلیون و 895 هزار و 220 دلار به کشور وارد شد.

**واردات 19 میلیون دلار لوازم ورزشی و اسباب بازی

این گزارش می‌افزاید در مدت یاد شده شش هزار و 957 تن اسباب بازی و لوازم ورزشی و اجزا و قطعات آن به ارزش 19 میلیون و 63 هزار و 671 دلار به کشور وارد شد.

در میان واردات لوازم ورزشی چوب اسکی روی برف ، توپ گلف ، راکت تنیس روی میز، راکت بدمینتون، توپ تنیس روی چمن ، توپ فوتبال ، بسکتبال ، والیبال، چوب هاکی ، چوب ماهیگیری ، قلاب ماهیگیری و میز بیلیارد به چشم می‌خورد.

**وقتی هزینه دود ارزان تر از سلامتی است

با توجه به تعرفه بالای واردات انواع لوازم وپوشاک ورزشی برای تهیه لوازم جهت یک ورزش مانند اسکی باید میلیونی هزینه کرد، امری که در حد توان یک خانواده کارمند نیست و جدا از هزینه برای  خرید لوازم برای یادگیری آن ورزش نیز باید هزینه های گزافی را پرداخت کرد.

این طور که به نظر می‌رسد هزینه مناسب واردات توتون و تنباکو موجب شده تا جوانان صرف یک قلیان دور همی را به ورزش‌های مورد علاقه خود تر جیح بدهند تا هم در هزینه شان صرفه جویی شود و هم به اصطلاح تفریح کرده باشند.

****افزایش قاچاق در پی افزایش تعرفه واردات

ابوالقاسم توسلی نایب رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه در بازار ایران اکثر لوازم ورزشی وارداتی هستند گفت: بیشتر لوازم ورزشی از کشور چین وارد می‌شود که در حال حاضر تعرفه واردات لوازم ورزشی 100 درصد است و این امر موجب افزایش قیمت این محصولات شده است.

توسلی به این نکته نیز اشاره کرد که افزایش تعرفه موجب شد تا قاچاق لوازم ورزشی رونق بیابد.

سخنگوی اتحادیه فروشندگان لوازم ورزشی تصریح کرد: دولت باید درتعرفه واردات لوازم ورزشی که امکان تولید در داخل کشور را ندارد بازنگری کند تا هم قیمت آن در بازار کاهش یابد و هم قاچاق آن به صرفه نباشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، گاهی اوقات یک تصمیم به ظاهر ساده تبعات و آثار متعددی را در پی خواهد داشت همانطور که که یک تصمیم موجب شد تا لوازم ورزشی کالای لوکس شود و یک تصمیم دیگر موجب شد تا سیگار و قلیان به دو یار جدایی ناپذیر لحظات تفریح جوانان تبدیل شود و تنها باید به یک جمله اکتفا کرد که دولت به تصمیم هایش بیشتر توجه کند.

انتهای پیام/
نظرات بینندگان