کد خبر: ۷۴۸۴۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۴
رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

در فارس یک کمربند سالک خیز وجود دارد/ امسال ۸ بیمارستان به بهره برداری می رسد/ کمبود خانه بهداشت نداریم

کار سرشماری بهداشتی مردم شیراز از ۲۶ مردادماه آغاز شده و تا 2 ماه آینده ادامه می‌یابد.
به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت مردم فارس ۷۰ میلیارد تومان کمتر هزینه‌های درمانی پرداخت کرده‌اند.

دکتر محمدهادی ایمانیه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت به تشریح عملکرد یک سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی پرداخت و گفت: با اجرای طرح تحول نظام سلامت، دولت بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان به اجرای بسته‌های مختلف این طرح در دانشگاه علوم پزشکی شیراز کمک کرده است.

وی اظهار کرد: به دنبال اجرای برنامه تحول نظام سلامت تاکنون، ۲۰ هزار زایمان طبیعی رایگان در فارس صورت گرفته و در بسته خدمتی «هتلینگ» نیز راه اندازی ۱۳ کلنیک ویژه تخصصی و فوق تخصصی را در فارس آغاز کرده‌ایم، همچنین راه اندازی مجتمع‌های مرتبط با بیماری سرطان و راه اندازی بخش‌های ویژه نوزادان، کودکان و بزرگسالان و نیز رسیدگی به اورژانس بیمارستان‌های نمازی، شهید دکتر فقیهی، شهید دکتر چمران، شهید رجایی، بیمارستان مرودشت و بیمارستان کازرون را در برنامه داریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز با بیان اینکه اجرای بسته خدمتی «ماندگاری» سبب حضور پزشکان با تخصص‌های گوناگون در شهرستان‌ها شده است، گفت: این بسته در فارس با ماندگاری ۳۵۰ پزشک متخصص در شهرستان‌ها به اجرا در آمده، همچنین با اجرای بسته «مقیمی»، اساتید دانشگاه و فلوشیپ‌ها به صورت ۲۴ ساعته در بیمارستان‌ها مقیم شدند.

وی با اعلام اینکه ۴۲ پروژه بیمارستانی با حدود دو هزار تخت در فارس در حال ساخت است، اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال، هشت بیمارستان با ۷۰۰ تخت از جمله فاز نخست بیمارستان پیوند که۲۰۰ تخته است، بیمارستان سوانح و سوختگی، بیمارستان قادرآباد، داریون، استهبان، بیضا، قائمیه و کامفیروز به بهره برداری برسد.

دکتر ایمانیه همچنین درخصوص پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حوزه بهداشت، ابراز کرد: کار سرشماری بهداشتی مردم شیراز توسط ۶۰۰ نیرو از ۲۶ مردادماه آغاز شده و تا ۲۶مهرماه نیز آینده ادامه می‌یابد که خدمت بزرگی در زمینه دستیابی به اطلاعات بهداشتی خانوار‌ها و ارائه بهتر خدمات به ویژه از طریق مراقبان سلامت است.

وی راه اندازی مراکز جامع سلامت را نیز با ارائه خدماتی مانند دندانپزشکی، بهداشت محیط، تغذیه، سلامت روان و بهداشت حرفه‌ای که هر کدام چهار پایگاه سلامت را تحت پوشش قرار می‌دهد از دیگر اقدامات حوزه بهداشت دانشگاه عنوان کرد و افزود: در این پایگاه‌ها پزشک خانواده و مراقب سلامت برای ارائه خدمات به مردم مستقر می‌شوند و هم اکنون نیز این مراکز در آباده و لامرد و هشت مرکز نیز در شیراز آغاز به کار کرده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز تصیریح کرد: در سال گذشته اقدام بهداشتی موثری که در کشور آغاز و در فارس نیز به اجرا گذاشته شد تزریق واکسن پنتاوالان به نوزادان بود که شامل پنج واکسن مختلف بوده و واکسن آنفولوانزا نیز به در قالب آن به موارد گذشته افزوده شده، از طرفی دادن مکمل به کودکان و مادران باردار مناطق روستایی نیز از سر گرفته شده است.

در فارس کمبود خانه بهداشت نداریم

دکتر ایمانیه راه اندازی ۱۴۰ خانه بهداشت و تعمیر و تجهیز آن‌ها در سراسر فارس را گام موثری در ارائه خدمات بهداشتی به مردم سراسر فارس عنوان و اظهار کرد: اکنون می‌توانیم ادعا کنیم که خانه بهداشت ساخته نشده در فارس نداریم.

وی در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درخصوص بیماری سالک، از وجود کمربند سالک خیز در استان خبر داد و گفت: شهرهای سپیدان، شیراز، مرودشت، ارسنجان، نی ریز و تا حدودی نیز استهبان در این کمربند قرار می‌گیرند و در نشست‌هایی که با فرمانداران این شهرستان‌ها برگزار شده این مشکل بررسی و در خصوص آن چاره اندیشی شده، همچنین نمایندگانی از دانشگاه به صورت مرتب به این شهرستان‌ها سرکشی کرده و روند اجرای اقدامات کنترلی را بررسی می‌کنند.

دکتر ایمانیه با اشاره به دخیل بودن ۱۸ سازمان در کنترل بیماری سالک، از اصحاب رسانه خواست تا با اطلاع رسانی در خصوص این بیمارستان و راه‌های کنترل آن، مسئولان و دست اندرکاران را در این امر یاری رسانند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از راه اندازی ۳۲ تخت داخلی در بیمارستان شهید رجایی از هفته آینده خبر داد و گفت: این اقدام کمک موثری به نفع بیماران ترومای این بیمارستان، همچنین اورژانس بیمارستان‌های شهید دکتر فقیهی و نمازی است.

دکتر ایمانیه با بیان اینکه تفاهم نامه با دکتر ملک حسینی، رئیس بیمارستان پیوند به مدت پنج سال و قابل تمدید به ۱۰ سال منعقد شده است، توضیح داد: بر اساس این تفاهم نامه، ۳۵۰ تحت این بیمارستان به دانشگاه اجاره داده می‌شود که این تعداد تخت مشمول تمام قوانین دانشگاه از جمله پرداخت هزینه‌ها بوده و زمینه انتقال بیمارانی از سایر بیمارستان‌ها به این بیمارستان با هدف بهبود کیفی خدمات فراهم می‌شود.

وی با اشاره به راه اندازی مرکز نوار قلب از راه دور در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اختصاص ۱۰۰ دستگاه نوار قلب به مراکز بهداشتی درمانی روستایی، شهر‌ها و بیمارستان‌های کوچک، تصریح کرد: این اقدام ابتکاری دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای اولین بار در سطح کشور بوده است که به کمک این اقدام، نوار قلب بیماران از طریق اینترنت به مرکز قلب بیمارستان نمازی که به صورت ۲۴ ساعته فعال است ارسال شده و توسط دستیاران سال آخر رشته قلب بررسی می‌شود و مشاوره‌های لازم به مرکز ارسال کننده ارائه می‌شود و بر این اساس، پزشک مستقر در شهرستان یا مرکز بهداشتی درمانی اقدام به درمان بیمار می‌نماید.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از آغاز به کار دو مرکز در بیمارستان نمازی و قلب الزهرای شیراز برای ارائه فوری کمک به بیمارانی خبر داد که در چهار ساعت نخست وقوع سکته قلبی قرار دارند و با اقدام به سریع و حضور به موقع در بیمارستان، امکان نجات آنان وجود دارد و تاکنون نیز دو بیمار از این طریق سلامت خود را به دست آورده‌اند.

ایمانیه انجام هزار عمل کاشت حلزون شنوایی فارس و توسعه همکاری‌ها با سایر کشور‌ها از جمله تاجیکستان را که منجر به عقد تفاهم نامه برای انتقال دانش دانشگاه علوم پزشکی شیراز به این کشور بود از دیگر دستاوردهای یک سال گذشته دانشگاه عنوان و اظهار کرد: اعمال جراحی جنین که هم اکنون در دانشگاه علوم پزشکی شیراز در حال انجام است در هیچ یک از استان های کشور و حتی ۲۶ کشور اطراف ایران انجام نمی‌شود.

به گفته وی، بیمارستان نمازی شیراز تنها مرکز انجام پیوند لوزالمعده در کشور است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز همچنین از پیگیری‌های وزارت بهداشت با بیمه‌ها برای ارائه خدمات بیمه‌ای به طب سنتی خبر داد و گفت: احتمالا طی ماه‌های آینده خدمات طب سنتی نیز تحت پوشش بیمه‌ها قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تأسیس سلامتکده طب سنتی در خیابان فلسطین شیراز گفت: گروه طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این مکان مستقر شده است که پزشکان متخصص پس از گذراندن ۷ سال دوره پزشکی عمومی و ۴ سال دوره طب سنتی به صورت مدرن به مداوای بیماران می‌پردازند.

ایمانیه درخصوص پرونده پزشک نورآبادی نیز گفت: وزیر بهداشت طی نامه‌ای از رئیس قوه قضائیه درخواست رسیدگی دقیق به این پرونده‌ را داشته است که آیت‌الله لاریجانی نیز سازمان بازرسی را مامور رسیدگی کرده‌اند.

بنابراین گزارش خبرنگاران حوزه سلامت فارس با اهدای لوح سپاس به دکتر محمدهادی ایمانیه رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دکتر احمد رضازاده مدیر روابط عمومی این دانشگاه، فرا رسیدن روز پزشک را تبریک گفتند و هفته دولت را گرامی داشتند.

همچنین در این نشست از خبرنگاران حوزه سلامت فارس به پاس زحمات آنان در نشر فرهنگ سلامت و دستاوردهای این عرصه تقدیر شد.

نظرات بینندگان