کد خبر: ۷۴۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 4 شهریور 94

پشه های خونخوار به جان چهار هزار نفر از مردم فارس افتادند/ برندی که تنها یک شعار بود

امروز روز میلاد امام رضا(ع) است اما روزنامه های شیراز به جز دو روزنامه به این موضوع نپرداخته اند.
سالاد

به گزارش شیرازه؛

سالاد برندی که تنها یک شعار بود. «لقب فارس به عنوان قطب الکترونیک و مخابرات تنها یک شعار تو خالی بود»، این جمله را رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفته است. روزنامه ی خبر جنوب در شماره ی 9986 خود گزارشی از وضعیت مخابرات و برق و الکترونیک منتشر کرده است. در این گزارش آمده است:« «شیراز، قطب برق، الکترونیک و مخابرات» این جمله چند کلمه ای را بارها و بارها از زبان مسئولین دولت های قبل شنیدیم اما سهم کلانشهر شیراز از این جمله زیبا،تنها یک دلخوشی برای شهروندان آن بود چرا که در طی سالیان اخیر نه تنها بر داشته های حوزه مخابرات، برق و الکترونیک فارس و شیراز، چندی اضافه نشد بلکه چراغ برخی از کارخانجات فعال در این زمینه خاموش شد و چراغ برخی دیگر نیم سوز گردید و به این ترتیب این کارخانجات به حاشیه رانده شدند» خبرنگار خبر جنوب به سراغ علی همتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس رفته و از او پرسیده است:« آیا از همان ابتدا دوختن لباسی به عنوان قطب برق، الکترونیک و مخابرات کشور بر تن شیراز و فارس لباس گشادی بود با نه؟» همتی می گوید:« دادن چنین شعاری به شیراز یک شعار بود و در طی سال های متمادی هیچ تلاشی برای تحقق این شعار صورت نگرفته است»

«سونامی حاشیه نشینی در کلانشهر شیراز»، جعفر قادری نماینده ی مردم شیراز در مجلس در گفتگو با خبرگزاری خانه دولت با تاکید بر لزوم ایجاد فرصت های شغلی پایدار در روستاها و شهرهای محروم، گفته است: «باید با در پیش گرفتن سیاست های کارشناسی از افزایش حاشیه نشینی در کشور جلوگیری کرد. متاسفانه شهرستان شیراز همانند دیگر کلانشهرهای کشور از معضل حاشیه نشینی رنج می برد و ساماندهی حاشیه نشینان در این شهر همانند دیگر شهرها، به صورت مقطعیانجام می شود» گفتنی است آیت الله ایمانی نیز مدتی پیش در خصوص رسیدگی به حاشیه نشینان تذکر داده بود.

«پشه های خونخوار به جان چهار هزار نفر از مردم فارس افتادند»، تیتری است از گزارشی در مورد بیماری سالک. سالک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل به نام پشه خاکی به انسان سالم منتقل می شود. کشاورزی کارشناس بیماری سالک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این باره گفته:« سالانه به طور میانگین 4 هزار نفر در فارس به سالک مبتلا می شوند.سالک شامل 2 گونه شهری و روستایی است اما اکثر موارد ابتلا در فارس سالک روستایی می باشد.» کارشناس دانشگاه علوم پزشکی شیراز می گوید: « پشه ها معمولا در حاشیه دریاچه و تالاب ها زندگی می کنند و با خشک شدن دریاچه ها آن ها به سمت مناطق مسکونی نزدیک می شوند. انگل هایی که در غدد بزاقی پشه وجود دارد به افراد منتقل و پس از حدود 8 ماه تبدیل به زخم سالک می شود»

سالاد سفر روحانی به همدان و صحبت های وی را تیتر یک خود کرده است: «هیچ فرد و نهادی در ایران بالاتر از قانون نیست».

عکس امروز به تبریک میلاد هشتمین امام شیعیان اختصاص یافته و با «میلاد فرخنده امام علی بن موسی الرضا(ع) مبارک باد» تیتر شده است.

نخستین نشست خبری مدیر عامل شرکت برق منطقه ای فارس صدر اخبار داخلی را اشغال کرده است: «آماده همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی، در زمینه انرژی های نوین هستیم». کریمی با اعلام این خبر به ارایه آماری از عملکرد این شرکت نیز پرداخته است.

سالاد هم با صحبت های روحانی در جمع مردم همدان کار خود را شروع کرده است: «با مذاکرات، سایه شوم جنگ را از سر کشور برداشتیم». این مطلب با عکسی از رییس جمهور چاپ شده است.

«حداکثر دو هفته آینده حکم من به عنوان فرماندار شیراز می آید» را سرپرست فرمانداری شیراز گفته که در سومین صفحه این روزنامه کار شده است. عالیشوندی در حاشیه افتتاح پروژه های عمرانی شیراز با اعلام این خبر گفته: «استاندار، با محبت و اعتمادی که به من داشته اند من را به وزارت کشور معرفی کرده اند و در وزارت کشور مراحل قانونی در حال طی شدن است».

سالاد گزارش این روزنامه از 22 چاه آب غیر مجازی که آب های زیرزمینی را می مکد با «چاه های بی آب، حاصل برداشت غیر مجاز» تیتر یک امروز است که به بررسی وضعیت موجود آب های زیرزمینی از دیدگاه آمار پرداخته است. نویسنده به سراغ مدیر عامل آب منطقه‌ای فارس رفته و با وی در این رابطه به گفتگو نشسته است. دهقانی هم با ارایه آمار و ارقامی از عملکرد آب منطقه ای گفته و اشاره ای هم به اقدامات در جریان این سازمان کرده است.

نشست خبری مدیر عامل شرکت برق منطقه ای هم با تیتر «فارس سومین تولید کننده برق کشور است» در صفحه پایانی این روزنامه کار شده است.

سالاد گزارشی با عنوان «حاشیه نشینی به نام شهرنشینی» تیتر یک امروز است. نویسنده قلم نقد خود را به اوضاع نابسامان حاشیه نشینی در شیراز کشیده و گفته: «شیراز به اندازه 5 شهر پرجمعیت فارس حاشیه نشین دارد». وجود ساخت و ساز های شبانه، تهیه و توزیع مواد مخدر و غیره از جمله مشکلاتی است که نویسنده برای این قسمت از شهر برشمرده است.

عکس امروز این روزنامه اما به عالیشوندی اختصاص یافته که با «عالیشوندی فرماندار شیراز می ماند» تیتر شده است.

«مونتاژ درمانی» هم تیتری است که برای یادداشت امروز انتخاب شده است. نویسنده به بررسی بازار خودرو پرداخته که این روزها در رکود بی سابقه است. نویسنده بیش از هر چیز به پدیده مونتاژ انتقاد کرده است. در بخشی از این یادداشت آمده: «زندگی ما ایرانی ها مونتاژ شده و زندگی اجتماعی در اینجا سرهم بندی شده عناصر ناهم جور و بسیار ناهمگن است».

مدیر کمیته امداد شیراز هم با اشاره به این خبر که: «فقر، زنانه شده است» از وجود 450 خانوار در اطراف حرم های مطهر در شیراز گفته که شب ها سر گرسنه به زمین می گذارند». رسولی از مسئولان حرم های مطهر درخواست کرده تا با ایجاد مرکزی خیریه در حرم به نیازمندان این مناطق کمک رسانی شود. این خبر در سومین صفحه این روزنامه به چشم می خورد.

نظرات بینندگان