کد خبر: ۷۵۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۷ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
فعالان اقتصادی فارس به طیب نیا چه گفتند؟

نماینده اتاق بازرگانی: تحریم‌های داخلی را بردارید!/ نماینده بخش معدن: یک سوم واحدهای معدنی فارس در حال جان کندن هستند

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور گفت: حذف کارت بازرگانی از دغدغه‌های ما است.
به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی شیرازه، نماینده و عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی شیراز ضمن ابراز امیدواری در خصوص نهایی شدن توافق هسته‌ای، خواستار رفع آنچه که تحریم‌های داخلی عنوان می‌کرد، شد.

جمال رزاقی در دیدار فعالان اقتصادی استان فارس با وزیر اقتصاد گفت: برخی عملکردهای وزارت اقتصادی و امور دارائی، بانک‌ها، سازمان امور مالیاتی و خلاءهای قانونی و قوانین نامناسب و دست‌و پاگیر موجود در این بخش عاملی موثر در سلب امکان رقابت از اقتصاد مولد است.

رزاقی با بیان اینکه بالغ بر ۴۵ درصد از کل اقتصاد در کشور و فارس، اقتصاد سیاه و معاف از مالیات و عوارض‌های قانونی است، گفت: تنها ۳۰ درصد که شامل بخش‌های مولد صنعتی و معدنی می‌شود، ‌ مشمول مالیات است.

وی خواستار اندیشیدن راهکاری اجرایی و اثرگذار در مبارزه با قاچاق کالا شد و تصریح کرد: امروز سهم بالایی از تسهیلات بانکی به‌نام خدمات و به‌کام قاچاق کالا پرداخت می‌شود.

رزاقی آمارهای بخش صنعت در استان فارس را تاسف‌بار عنوان و اضافه کرد: تعداد واحدهای صنعتی با اشتغال بالا در استان فارس انگشت‌شمار است و تنها ۸۰ واحد صنعتی در فارس با ۱۰۰ تا ۵۰۰ نفر اشتغال و ۱۱۰ واحد صنعتی با ۵۰ تا ۱۰۰ نفر اشتغال، ‌ مشغول فعالیت است.

بیش از یک سوم واحدهای معدنی در استان فارس در حال جان کندن هستند!

مسعود راستی، رئیس خانه صنعت و معدن هم در این جلسه با اشاره به مشکلات موجود، لزوم شفاف‌سازی مالیات بر ارزش افزوده و اجرای دقیق قانون در این مبحث شد.

شرفی، نمایند تجار و بازرگانان هم وجود نداشتن کارگوسن‌تر و سیستم سردخانه‌ای در فرودگاه بین‌المللی شیراز را یک مشکل عمده در بحث صادرات عنوان و خواستار رفع مشکل پس دریافت‌های گمرکی و همچنین حذف کارت بازرگانی از سیستم تجاری در کشور شد.

محمود هاشمی و کلاهی نیز به‌عنوان نمایندگان اصناف و فعالان عرصه تولید دام و طیور و زارع نیز به‌عنوان نماینده بخش زراعت در این جلسه به طرح دیدگاه‌ها و مشکلات خود پرداختند.

در ادامه جلسه سیادتان، نماینده بخش گردشگری خواستار اعمال تخفیف‌ها و معافیت‌های مالیاتی برای گسترش سرمایه‌گذاری در بحث زیرساخت‌های گردشگری به ویژه اماکن اقامتی به‌ویژه هتل‌های ۴ و ۵ ستاره شد.

سیادتان تاکید کرد که یکی از راهکارهای مهم در استان فارس و کشور برای کاهش اتکا به نفت، پرداختن به گردشگری و رونق این صنعت است.

شرافت به‌عنوان نماینده بخش معدن نیز با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان فارس و کشور، گفت: بیش از یک سوم واحدهای معدنی در استان فارس در حال جان کندن هستند.

وی لزوم حمایت‌های دولتی از این بخش را یادآور و خواستار کاهش هزینه‌های عوارض گمرکی در بحث ورود ماشین‌آلات و لوازم یدکی ماشین‌آلات گمرکی به کشور شد.

براساس این گزارش، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در بیان پاسخ به برخی مطالب مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی استان فارس گفت: آنچه از سوی آقای رزاقی بیان شد، ‌ به‌نوعی درد دل تمام فعالان حوزه اقتصادی است و به همین دلیل در اصلاح قانون مالیات تلاش کرده‌ایم بخشی از مشکلات را مدیریت کنیم.

عسکری توجه مدیران سیستم مالیاتی برای شناسایی و جلوگیری از پدیده قاچاق را یادآور و در خصوص مالیات بر ارزش افزوده خصوصا در موضع پیمانکارانی که تمام مطالباتشان را به شکل نقدی دریافت نمی‌کنند، ‌ از تقسیط بخش غیرنقدی مطالبات به‌عنوان یک راهکار اجرایی شده، خبر داد.

وی گفت:‌گاهی یک پیمانکار برای بخش دولتی کار می‌کند اما یکی دوسال طول می‌کشد تا کل مطالبات خود را دریافت کند، اما اظهارنامه را باید ۲ ماهه ثبت کند و ما در اصلاح قانون به این مسئله توجه داشته‌ایم.

عسکری گفت: برای حل مشکل عملکرد سلیقه‌ای در تعیین میزان مالیات، در اصلاح قانون تشخیص علی‌الراس برداشته شده و مبنا اطلاعات است، اما اگر کسی اطلاعات درستی ندهد جرائم و تنبیهات سنگینی در پی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه حذف کارت بازرگانی نیز یکی از دغدغه‌های بخش اقتصادی است که چند بار نیز درخواست شده است، گفت: در بخش اصناف فعال اقتصادی الف و ب و ج نداریم، معیار ما پروانه صادر شده از سوی اصناف است، صنوف مختلف مشخص این رتبه بندی را مشخص می‌کنند و ما مطابق پروانه صادره عمل می‌کنیم.

عسکری از اعمال تخفیف‌ها و معافیت‌های مناسب مالیاتی برای سرمایه‌گذاران بخش گردشگری در ساخت هتل به‌عنوان یک راهکار اجرایی شده برای تشویق سرمایه‌گذاری عنوان و تاکید کرد که در خصوص آژانس‌های گردشگری نیز شیوه دریافت مالیات اصلاح شده و اکنون فعالانی که مسافری را وارد کشور می‌کنند از پرداخت مالیات معاف هستند.

نظرات بینندگان