کد خبر: ۷۵۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۵۵ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۴
مدیرگروه بیماری‌ های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز:

پنج نفر در کازرون به مالاریا مبتلا شده بودند/ بیماری کاملا کنترل شده و جای نگرانی نیست/ مالاریا در فارس به دلیل حضور مهاجرین غیرقانونی است

مناطقی مانند کازرون، فراشبند و زرقان مستعد تکثیر پشه آنوفل هستند.

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: تعداد پنج نفر در شهرستان کازرون به بیماری مالاریا مبتلا شده بودند که درمان شدند و اکنون این بیماری کاملاً کنترل شده و هیچگونه جای نگرانی وجود ندارد.

دکتر حسین فرامرزی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما با بیان اینکه برخی مناطق فارس مانند کازرون، فراشبند و زرقان از لحاظ شرایط رطوبتی و گرما مستعد تکثیر پشه آنوفل هستند، اظهار کرد: در تعدادی از روستاهای کازرون که موارد ابتلا به بیماری مالاریا مشاهده شده بود از تمام ساکنین نمونه‌گیری شد و در همه خانه‌ها برای از بین بردن پشه آنوفل که ناقل بیماری است، سم‌پاشی انجام شده است.

وی با بیان اینکه تمام آبگیرها و برکه‌هایی که پشه در اطراف آن‌ها رشد و تکثیر می‌کرد را با استفاده از سمومی که آلودگی زیست محیطی ایجاد نمی‌کند سم‌پاشی کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شیراز به منظور کنترل بیماری مالاریا در روستاهای مختلف کازرون اقدام به توزیع پشه‌بند کرده است و مردم نیز می‌توانند برای آغشته کردن پشه‌بندهای خود به سمی که باعث دوری و از بین رفتن پشه آنوفل می‌شود به مراکز بهداشتی و درمانی محل خود مراجعه کنند.

این متخصص بیماری‌های عفونی به شهروندان توصیه کرد: در مناطقی که بیماری مالاریا سابقه دارد، مردم در هنگام غروب از پشه‌بند استفاده کنند و در صورت مشاهده علائم به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه نمایند تا با گرفتن یک قطره خون و انجام تست‌های آزمایشگاهی بسیار ساده‌ای که در دسترس مراکز درمانی است، بیماری سریع تشخیص و درمان شود.

وی همچنین به گردشگران پیشنهاد داد که اگر در فصول گرم سال به مناطق مالاریاخیز سفر می‌کنند از قلم‌های دافع حشرات که با قیمت مناسب در داروخانه‌ها یافت می‌شود، استفاده کنند تا مورد گزش حشرات قرار نگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز علائم وجود انگل مالاریا در بدن را تشریح و اظهار کرد: معمولاً افراد مبتلا به بیماری مالاریا دچار تب و لرز و تعریق می‌شوند که تب‌ها هم می‌تواند دوره‌ای باشد؛ همچنین ضعف، بی‌حالی، کم‌خونی، درد به ویژه سردرد از علائم دیگر بیماری است و گاهی ممکن است این علائم بسیار خفیف باشد و یا حتی فرد آلوده هیچگونه علائمی نداشته باشد.

دکتر فرامرزی درخصوص بیماری مالاریا توضیح داد: در فصول گرم سال در استان‌های جنوبی کشور مانند فارس، هرمزگان و سیستان وبلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی و اکولوژیکی که برای ورود پشه آنوفل ایجاد می‌شود، بیماری مالاریا شیوع پیدا می‌کند.

این متخصص بیماری‌های عفونی به چرخه بیماری مالاریا اشاره و اظهار کرد: در چرخه مالاریا یک مخزن انسانی آلوده و یک پشه آنوفل وجود دارد که پشه با نیش زدن انسان مبتلا به مالاریا، انگل را وارد بدن خود می‌کند و از طریق نیش زدن دیگران این انگل وارد بدن سایر افراد نیز می‌شود.

این مقام مسئول با تصریح اینکه مالاریا در کشور ایران بیشتر از طریق مهاجرین به ویژه مهاجرین افغانی که به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شوند شیوع پیدا می‌کند، گفت: اغلب موارد ابتلا به مالاریا که در استان فارس مشاهده شده است به دلیل حضور مهاجرین غیرقانونی در کنار برکه‌ها و آبگیرهایی که پشه آنوفل در آنجا وجود دارد، می‌باشد.

مدیرگروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن اظهار تأسف از اینکه برخی مهاجرین غیرقانونی مبتلا به مالاریا به دلیل اینکه تصور می‌کنند با مراجعه به مراکز درمانی به مراجع قضایی تحویل داده می‌شوند، اطمینان خاطر داد که این تصور اشتباه است و هدف مراکز بهداشتی درمانی، درمان بیماران است و به مهاجرین و بیماران توصیه کرد که برای نمونه‌برداری و دادن خون به منظور تعیین وجود مالاریا حتما به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

دکتر فرامرزی امتناع مراجعه مهاجرین ناقل بیماری به مراکز درمانی را یکی از چالش‌های حوزه سلامت استان برشمرد و اظهار امیدواری کرد که با درمان مهاجرین و بیماران مبتلا به مالاریا بتوانیم این بیماری را در استان کنترل کنیم.

به گفته وی در استان‌هایی که مهاجرین بیشتری حضور داشته باشند خطر شیوع مالاریا به همان میزان افزایش می‌یابد به‌ویژه اینکه حتی کسانی که به صورت قانونی وارد کشور می‌شوند و در قرنطینه‌هایی که در مرز وجود دارد ممکن است به علت نداشتن علائم بیماری، مورد شناسایی قرار نگیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: بیماری مالاریا انواع مختلفی دارد که دو نوع شایع آن در ایران نوع خفیف «وی‌واکس» و نوع وخیم مالاریا که با عارضه‌های زیادی همراه است «فالسی پاروم» می‌باشد که در استان فارس مالاریا از نوع ویواکس مشاهده می‌شود و بیماران با درمان خوراکی و سرپایی بهبود می‌یابند و نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند.

نظرات بینندگان