کد خبر: ۷۵۰۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد:

چشم تجار فارس به آسمان است/ توقف «کارگو» پشت ترافیک وعده های مسئولین

کالاهای سریع الفساد، تجهیزات پزشکی، دارو، بسته های بستی و لوازم الکترونیکی مثل لب تاب عمده کالاهایی هستند که از طریق هوایی صادر می شوند.
شیرازه- سرویس اقتصادی: صادرات از طریق هواپیماهای باربر یکی از راه های صادرات کالا است. روشی سریع و امن، اما گران برای رساندن کالا به مقاصد خارجی. در بسیاری از کشورها، صادرات هوایی کالا جایگاه ویژه ای دارد اما در کشورمان طی سال های اخیر، صادرات هوایی با رشد منفی روبرو بوده است. بر اساس آماری که در رسانه ها منتشر شده، میزان بار جا به‌ جا شده از طریق حمل و نقل هوایی از سال 89 تا 92، از  ۵۹ هزار و ۷۶۳ تن به ۲۶ هزار و ۵۳۱ تن کاهش یافته است و از سال 93 و 5 ماهه امسال آماری در دسترس نیست.

 فارس به عنوان یکی از استان هایی که از مزیت های عمده ای برای صادرات کالا برخوردار است، از موهبت هواپیماهای باربر بهره مند نیست.
20 فروردین ماه سال 92، کامبیز بابایی مدیر عامل وقت شرکت هواپیمایی آسمان به عنوان یکی از شرکت های فعال بخش حمل و نقل و هوایی، گفته بود: هواپیمای کارگو سودمند و با ارزش است و طی چند روز گذشته مدیر کل کارگو را معرفی کردیم که با برنامه ریزی های انجام شده به زودی دو فروند کارگو وارد خط می شود.

بابایی همچنین گفته بود: دو فروند بوئینگ 747 تبدیل به کارگو خواهد شد که یک فروند آن آماده و دیگری نیز به زودی آماده فعالیت می شود.

این وعده رئیس شرکت آسمان، بعد از گذشت یکسال تقریبا عملیاتی شد و خبر آن در 6 اردیبهشت ماه سال 93 روی خروجی رسانه ها قرار گرفت.

هنوز چند ماهی از رسانه ای شدن این موضوع نمی گذشت که معاون توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس لب به گلایه گشود. حیدری گفت: وضعیت هواپیمای باری استان فارس همچنان مشخص نیست چرا که شرکت هواپیمایی از صادر کنندگان انتظار چارتر کردن هواپیما را دارد و از طرفی صادر کنندگان نیز وظیفه ای در این کار ندارند که بخواهد بار یک هواپیما را تضمین کنند به همین دلیل باید به فکر راهکار جدید بود.

او با بیان این که باید کارگو سنتر به طور کامل راه اندازی شود تا بازرگانان استقبال کنند تاکید کرد: هیچ بازرگانی نمی تواند بار هواپیما را به طور کامل انجام دهد و یا پیش بینی کند، بنابراین باید به اتحاد و همدلی در میان بخش های مختلف ایجاد شود تا شاهد ایجاد پرواز کارگو در شیراز باشیم.

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی اما نبود هواپیمای کارگو در فارس را ناشی از کمبود بار و عدم هماهنگی بین اتاق بازرگانی و دستگاه های مربوطه می داند.

قادری بهمن ماه سال گدشته با اشاره به اینکه برخی شرکت‌ها برای اختصاص هواپیمای کارگو به شیراز اعلام آمادگی کردند، بیان کرد: متأسفانه به دلیل نبود هماهنگی بین اتاق بازرگانی و دستگاه‌های مربوطه تاکنون هواپیمای کارگو از سوی هیچ شرکتی به استان اختصاص نیافته چراکه کمترین بار برای انتقال وجود نداشته اما با رایزنی‌های انجام شده قرار است هوایپمای کارگو روزی پنج تن بار کار خود را آغاز کند تا مشکلات موجود با همکاری اتاق بارزگانی و تعاون برطرف شود.

ظاهرا پس از گذشت چند سال از وعده های مسئولین، چشم تجار و بازرگانان فارس به جمال این هواپیما روشن نشده است. روز پنج شنبه شرفی نماینده تجار و بازرگانان شیراز در دیدار با طیب نیا وزیر اقتصاد در شیراز گفت: نداشتن کارگو سنتر در فرودگاه بین‌المللی شیراز یک مشکل عمده در بحث صادرات است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: چندین سال است که راجع به راه‌اندازی خطوط هوایی باربری صحبت می شود اما متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدام عملی انجام نشده است.

«فریدون فرقانی» در گفتگو با خبرنگار شیرازه تصریح کرد: علی رغم اینکه صادرکنندگان در چندین جلسه تضمین داده‌اند که روزانه بین 3 تا 5 تن بار صادراتی وجود دارد اما تاکنون هیچ یک از خطوط هوایی اقدام به راه‌اندازی خط هوایی کارگو نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه درحال حاضر به دلیل کمبود هواپیمای باربری، بارهای صادراتی با هواپیماهای مسافربری حمل می‌شود، گفت: در روزهایی که بار همراه مسافر زیاد نباشد و به قطر و امارت پرواز داشته باشیم حدود یک‌ و نیم تن بار با هواپیماهای مسافربری جابجا می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز اظهار کرد: بار استان فارس عمدتا میوه، تره‌بار و خشکبار است که برای کشورهای حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود.

فرقانی با بیان اینکه درخواست داده‌ایم برای شروع حداقل سه روز در هفته خط هوایی کارگو فعال شود، یادآور شد: در اواخر دولت قبل یک فروند هواپیمای کارگو برای مدتی در فرودگاه شهید دستغیب شیراز مستقر شد ولی کشورهای عربی بخاطر عمر زیاد این هواپیما به آن اجازه فرود ندادند.

اما چه کالاهایی از طریق هواپیما صادر می شوند؟ با توجه به این که این شیوه حمل و نقل گران است، قطعا کالاهایی از طریق کارگو جابجا می شوند که اولا ارزش افزوده بالایی داشته باشند، ثانیا، رسیدن کالا به مقصد فوریت داشته باشد. از همین رو، کالاهای سریع الفساد، تجهیزات پزشکی، دارو، بسته های بستی و لوازم الکترونیکی مثل لب تاپ عمده کالاهایی هستند که از طریق هوایی صادر می شوند.

حال با توجه به این که عمده محصولات صادراتی فارس، خشکبار، میوه، سبزیجات و تجهیزات پزشکی است، اگر به موضوع صادرات هوایی توجهی نشود چگونه می توان انتظار داشت این استان به جایگاه مناسبی در صادرات دست یابد.

نظرات بینندگان