کد خبر: ۷۵۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۴

سوئیس قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور را یک طرفه لغو کرد/ مسئولین وزارت نفت سکوت کردند

بیش از ۲ هفته از اعلام لغو قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس می‌گذرد اما مسئولان وزارت نفت هنوز واکنشی نشان نداده‌اند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، بیش از 2 هفته است که از لغو قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس می گذرد.

به گفته برخی از رسانه های خارجی ،لغو یک طرفه قرارداد به درخواست مسئولان انرژی کشور سوئیس صورت گرفته است، اما این خبر هنوز واکنشی از سوی مسئولان انرژی ایران در پی نداشته است و حتی وزیر نفت نیز در نشست خبریش صحبتی از لغو یکطرفه قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس به میان نیاورد.

خبرنگار فارس طی دو هفته اخیر تلاش کرد در گفت و گو با مسئولان شرکت صادرات گاز در این رابطه کسب اطلاع کند، اما مسئول مربوطه حاضر به پاسخگویی نشد.

آکسپو (شرکت سویسی طرف قرارداد با ایران) دو هفته پیش در راستای لغو قرارداد منعقد شده با ایران سهمی 5 درصدی را در پروژه خط لوله ترانس آدریاتیک خریداری کرد که بر اساس پیش‌بینی‌ها در سال 2020 انتقال گاز آذربایجان را به این کشور آغاز خواهد کرد.

بنا به گفته سخنگوی این شرکت، در حال حاضر این شرکت برای تمام ظرفیت مورد نیاز گاز خود با آذربایجان قرارداد بسته است و دیگر نیازی به گاز ایران برای تأمین نیاز خود ندارد.

این گزارش اضافه می کند اوایل سال 2008 میلادی بود که شرکت EGL سوئیس، قراردادی را برای دریافت سالانه 5.5 میلیارد متر مکعب گاز به مدت 25 سال با مسئولان وقت شرکت ملی گاز ایران به امضا رسانید.

در آن زمان مسئولان شرکت ملی گاز ایران اعلام کرده بودند قصد دارند علاوه بر سوئیس گاز ایران را به یونان و ایتالیا نیز برسانند و به همین دلیل به دنبال احداث مسیرهای جدید صادرات گاز به اروپا بودند.

پس از آنکه در سال های 90 و 91 نفت‌وگاز ایران مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت، مشکلاتی بر مسیر صادرات گاز ایران به اروپا ایجاد شد به طوری که به نظر می‌رسید ممکن است صادرات گاز ایران به اروپا به طور کلی متوقف شود،اما همواره از گوشه و کنار وزارت نفت خبرهایی از پابرجا بودن قرارداد صادرات گاز ایران به سوئیس به گوش می رسید.

به هر حال با کنار کشیدن سوئیس از واردات گاز از ایران به نظر می رسد یونان و ایتالیا نیز از جمله دیگر کشورهایی اروپایی هستند،که علی‌رغم مذاکرات صورت گرفته، گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد نخواهند کرد.


نظرات بینندگان