کد خبر: ۷۵۱۹۱
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
شیرازه گزارش می دهد؛

شرکت تعاونی که قربانی تغییر مدیران در فرمانداری شیراز شد

معلوم نیست چه تعداد از جمعیت یک‌ میلیون و 700 هزاری مردم شیراز به عضویت این تعاونی در آمده اند یا سرمایه این شرکت تعاونی اکنون چقدر است.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، می گویند تعاونی ها بهترین شیوه جمع آوری سرمایه های خرد مردمی برای ایجاد اشتغال و رفاه جامعه است. اين امر نه تنها به اشتغال بلکه به کرامت انساني هم مي انجامد. اما تشکیل تعاونی ها در بین مسئولین و مردم هنوز نتوانسته جایگاه خود را بیابد. به طوری که سهم تعاون در اقتصاد ملي چيزي حدود 5 تا 6 درصد است در حالی که باید تا پايان برنامه ششم توسعه کشور سهم بخش تعاون باید به 15 درصد و تا سند چشم انداز توسعه 1404 به 25 درصد برسد.

بیشتر تعاوني هاي تاسيس شده در کشور در بخش هاي مسکن، مصرف، اعتبار و خدمات بوده است. متاسفانه ناکارآمدی، انفعال و مشکلات برخی تعاونی ها از جمله تعاونی مسکن مهر باعث شده است تا مردم اقبالی به همکاری و مشارکت در قالب تعاونی نداشته باشند. در حالی که در برخی از استان ها تعاونی ها چنان رشد کرده اند که تبدیل به یک هلدینگ شده اند و توانسته اند شرکت های هواپیمایی و خودروسازی بخرند و حتی بعضا مشتری شرکت مخابرات بودند اما در استان فارس که مردم آن جزء برترین های سپرده گذاری در بانک ها هستند، چنین ساختاری وجود ندارد تا با اعتماد سازی، سرمایه های مردم را جمع آوری کرده و در قالب تعاونی ها، بسیاری از پروژه های بر زمین مانده استان را که دولت بودجه ای برای اجرای آن ها ندارد عملیاتی کند.

یکی از تعاونی هایی که در شیراز همزمان با سراسر کشور راه اندازی شد، شرکت «تعاونی توسعه و عمران» بود. ایده تاسیس این شرکت تعاونی توسط جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در سال 89 مطرح شد و این طرح در سال 91 به تصویب هیئت وزیران رسید.

هدف از راه اندازی این شرکت تعاونی، هدایت مردم به سرمایه‌گذاری در تولید، ایجاد بستر مناسب برای تعاونی‌ها و بخش خصوصی در فعالیت‌های اقتصادی بود. براساس قانون این شرکت تعاونی، هر فردی حقیقی و حقوقی می‌تواند عضو این تعاونی شود و به ترتیب هر عضو می‌تواند حداکثر تا نیم‌ درصد و  5 درصد کل سهام سرمایه شرکت، را خریداری کند.

در اولین روز تیرماه سال 92 زرین کلاه فرماندار وقت شیراز اعلام کرد: پس از مدت‌ها تلاش، رایزنی و برنامه‌ریزی، شرکت تعاونی توسعه و عمران شیراز تشکیل شده و پذیره‌نویسی برای عضویت در آن از یک هفته بعد آغاز خواهد شد و هر فرد حقیقی علاقه‌مند می‌تواند با پرداخت 200 هزار ریال، به عضویت این شرکت تعاونی درآید.

18 تیرماه همان سال، جعفر قادری به عنوان حامی اصلی این طرح از تشکیل هیئت موسس شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان شیراز با 34 عضو خبر داد.

حالا از آن زمان بیش از 2 سال می گذرد و هیچ خبری از این شرکت تعاونی رسانه ای نشده است. معلوم نیست چه تعداد از جمعیت یک‌ میلیون و 700 هزار نفری مردم شیراز به عضویت این تعاونی در آمده اند یا سرمایه این شرکت تعاونی اکنون چقدر است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار شیرازه گفت: شرکت تعاونی سهامی عام توسعه و عمران شیراز براساس قانون، ساختار خاصی دارد که برای سرعت بخشیدن به توسعه شهرستان و مشارکت دادن مردم در توسعه و جمع‌آوری سرمایه‌های خرد در مجلس تصویب شد.

دکتر جعفر قادری اظهار کرد: هر شهرستانی می‌تواند یک شرکت تعاونی تحت عنوان شرکت تعاونی سهامی عام توسعه و عمران تشکیل دهد که تلفیقی از ساختارهای تعاونی و سهامی است بدین صورت که هر فرد حقیقی حداکثر نیم درصد و هر فرد حقوقی حداکثر پنج درصد سهام شرکت را می‌تواند خریداری کند.

وی به دیگر شرایط تشکیل شرکت تعاونی اشاره و خاطرنشان کرد: افرادی که می‌خواهند سهام‌دار شرکت تعاونی باشند، باید ساکن، متولد یا شاغل در آن شهرستان باشند و حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان داوطلب عضو در شرکت تعاونی شوند تا این شرکت فعال شود و فعالیت‌های توسعه و عمران شهرستان را دنبال کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس فعالیت‌های شرکت تعاونی توسعه و عمران را برشمرد و گفت: این شرکت در زمینه توسعه و عمران شهری فعالیت خواهد کرد و پروژه‌هایی که واگذاری آن به بخش غیردولتی به‌صلاح ‌نیست و یا بخش خصوصی از آن استقبال نمی‌کند و یا فعالیت‌هایی که تعداد مجوز محدود دارد به این شرکت سپرده می‌شود و مجموعه فعالیت‌هایی را انجام می‌دهد که هم سودآور باشد و هم اجرای آن در شهرستان ضرورت داشته باشد.

قادری با بیان اینکه کارهای مقدماتی برای تشکیل شرکت تعاونی توسعه و عمران شهرستان شیراز انجام شده است، تصریح کرد: چون در فرمانداری شیراز مرتب تغییر و تحولات مدیریتی داشته‌ایم هریک از فرمانداران بخشی از کار را دنبال می‌کردند اما عمر کاری آنان به‌گونه‌ای بود که نمی‌توانستند کار را به سرانجام برسانند و ادامه کار به فرماندار بعد محول می‌شد.

وی با اشاره به عضویت تعدادی از شهروندان شیرازی در شرکت تعاونی توسعه و عمران شیراز، گفت: قرار است در فراخوانی مردم سهام شرکت تعاونی را خریداری و این شرکت در شیراز تشکیل شود البته در شهرستان‌ها نیز تأسیس این شرکت پیگیری می‌شود.

نظرات بینندگان