کد خبر: ۷۵۱۹۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 8 شهریور 94

80 درصد مبتلایان مالاریا در فارس افغانی اند/ تاکسی شیراز الکترونیکی می شوند

مطلب مشترکی که در صفحه نخست تمام روزنامه‌ها به چشم می‌خورد، نشست خبری روحانی به مناسبت هفته دولت است.
سالاد

به گزارش شیرازه؛ نشست خبری رییس جمهور که به مناسبت هفته دولت برگزار شده در تمام روزنامه های امروز بازتاب داشته است. سه محور مهمی که می توان از در صحبت های روحانی پیدا کرد موضوع برجام، احمدی نژاد و حصر سران فتنه است که هر روزنامه ای به زعم خود تیتری برای این موضوع انتخاب کرده است.

سالاد نشست خبری رییس جمهور را با تیتر «برجام نباید به مجلس برود» و در صفحه نخست، تیتر کرده است. این تیتر در کنار عکسی از روحانی به چشم می خورد و شرح کامل این نشست هم در صفحه دوم کار شده است.

گزارشی از وضعیت راه آهن شیراز - بوشهر تیتر یک امروز این روزنامه شده است: «پیشرفت 8 درصدی راه آهن شیراز – بوشهر، بعد از گذشت هشت سال». این گزارش به طلب 80 میلیاردی پیمانکاران گریزی زده و از توقف پروژه راه آهن شیراز – گل گهر در جنگل های فسا گفته است. نماینده شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل های ریلی کشور در گفتگویی اختصاصی با این روزنامه به موانع و مشکلات سر راه این پروژه ها اشاره کرده و گفته: «اجرای این پروژه نیازمند فاینانس و حضور سرمایه گذاران خارجی است که تا به امروز علی رغم وعده های متعدد، خبری در این خصوص وجود نداشته است».

سالاد به نشست خبری از زاویه برجام نگاه کرده و تیتر زده: «برجام نباید به مجلس برود». سرفصل هایی از صحبت های روحانی در این نشست هم در صفحه نخست کار شده است.

موضوع خشک شدن رودخانه کر که با «آخرین امید احیای بختگان از بین رفت» در صدر اخبار داخلی جا گرفته است. تنها منبعی که می توانست باعث احیای دریاچه بختگان شود همین رودخانه کر بود که خشک شدن آن امید دلسوزان محیط زیست را نا امید کرده است.

سالاد هم نشست خبری روحانی را به تیتر یک کرده است: «حل مشکل اشتغال، ازدواج و اعتیاد در پساتحریم». وعده روحانی در مورد انتخابات پیش رو نیز در صفحه نخست به چشم می خورد: «انتخاباتی شکوهمند و رقابتی تر از گذشته برگزار می کنیم».

صدر اخبار داخلی به دیدار وزیر بهداشت با آیت الله ایمانی مربوط است که وی ضمن تشکر و قدردانی از زحمات وزیر در طرح تحول نظام سلامت گفته: «احداث بیمارستان جدید نمازی موهبتی جدید برای مردم ایران است».

سالاد اگر همین دیشب، گذر شما به خیابان زند از سمت میدان امام حسین(ع) تا چهار راه زند یا خیابان لطفعلی افتاده باشد متوجه حجم بالای ترافیک در ساعت های اولیه شب در این خیابان ها می شدید. حال امروز خبر جنوب تیتری را در صفحه ی استانی خود کار کرده با عنوان «تبدیل خیابان های رودکی و انوری به پیاده راه گردشگری»، این را ناظر شورای شهر در سازمان زیباسازی شهرداری شیراز اعلام کرده است. ترابی گفته:« پیاده رو سازی، نور پردازی، اصلاح فضای سبز و نصب المان های گردشگری شهر شیراز در این خیابان ها به تصویب شورای شهر رسیده که در این خصوص شهرداری در حال تعیین مشاور و اجرا می باشد» وی این اقدام را تاثیر مستقیمی در کاهش ترافیک محدوده مرکزی شهری دانسته است. گفتنی است در روزهای پایانی سال و شهریور ماه حجم بالای ترافیک در خیابان لطفعلی خان به وجود می آید که برای کم کردن این ترافیک از خیابان انوری به عنوان یک خروجی استفاده می شود. همچنین در خیابان انوری یک پارکینگ طبقاتی احداث شده که با بسته شدن انوری این پارکینگ نیز احتمالا بلااستفاده خواهد شد.

«شناسایی 34 مورد مبتلا به مالاریا در فارس»، مدیر گروه بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است: « از آغاز امسال تا کنون 34 مورد مبتلا به مالاریا در فارس شناسایی شده است. 80 درصد این تعداد افغانی بوده اند و تنها 20 درصد از مردم فارس هستند» حسین فرامرزی بیان داشته:«10 سال پیش میزان مالاریا در فارس سالیانه 2 هزار مورد بود که این میزان در حال حاضر به نحو مطلوبی کنترل شده و به 50 نفر رسیده است»وی همچنین یاداوره شده که این بیماری به طور مستقیم از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود و تنها از طریق پشه آنوفل که بیمار دیگری را نیش زده باشد انتقال می یابد.

«50 معلول شیرازی دچار زخم بستر، وضعیت حاد و اورژانسی دارند»، مدیر بهزیستی شیراز گفته است:«در حال حاضر 600 معلول ضایعه نخاعی در شیراز به سر می برند که 17 درصد انها(100 نفر) زخم بستر دارند و 50 معلول شیرازی دچار زخم بستر در وضعیت حاد و اورژانسی به سر می برند»آزرمی بیان داشته:« برای ساماندهی معلولین زخم بستر به همکاری خیرین نیاز داریم و برای دریافت خدمات بستری ویژه نیز نیاز به همکاری بیشتر دانشگاه علوم پزشکی شیرازداریم »

سالاد به سراغ سه تن از اساتید برجسته و چهره ماندگار دانشگاه شیراز رفته و با آنها در مورد سیاست خارجی دولت گفتگوی کوتاهی انجام داده است و موضوع نامه 583 تن از اعضای هیئت علمی این دانشگاه هم در این گزارش کوتاه خود نمایی می کند. این موضوع با «مهر تایید نخبگان دانشگاه شیراز بر عملکرد دولت تدبیر» تیتر یک امروز است.

نشست خبری روحانی هم با «به عنوان مسوول اجرای قانون اساسی در انتخابات به وظایفم عمل می کنم» تیتر شده و در جایگاه عکس امروز صفحه نخست چاپ شده است.

موضوع بهره هوشی کودکان و ارتباط آن با خوردن فست و فود و تنقلات سوژه امروز یادداشت شده و تیتر «هوش خوارها» برای آن انتخاب شده است.

مدیر عامل شرکت فن آوری شهرآوازه وابسته به بانک شهر از تجهیز تاکسی های شیراز به سیستم پرداخت الکترونیک خبر داده است. این خبر در صدر اخبار داخلی و با تیتر «80 درصد تاکسی های شیراز الکترونیکی می شوند» به چاپ رسیده است. به گفته صمدی از مجموع 12000 تاکسی شیراز تعداد 4000 تاکسی در سال جاری و مابقی در سال آینده به این سیستم تجهیز خواهند شد.

نظرات بینندگان