کد خبر: ۷۵۲۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۲ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۴

کارآفرین شیرازی: جوان بی کار، اعتماد به نفس ندارد

یک کارآفرین شیرازی با بیان اینکه عرصه کار آفرینی و اشتغال زایی مشکلات فراوانی دارد، معتقد است که کارآفرینی، جهاد و خدمت به جامعه است.
به گزارش شیرازه به نقل از عصر فارس، بیکاری به ویژه بیکاری نسل جوانان، مشکل عمده جوامع انسانی است که آثار و نتایج سوئی را نیز به همراه دارد. این پدیده ناخوشایند از علل مختلفی تاثیر می پذیردف گریبان‌گیر خانواده های ایرانی نیز می‌باشد. متاسفانه در این سرزمین که سرشار از منابع طبیعی و نیروی انسانی است، روابط و مناسبات اقتصادی نادرست و الگوی بهره برداری از منابع و امکانات غیرکارآمد است، اگر چه دولت ها تغییر کرده و هر یک سیاست هایی برای کاهش آمار بیکاری و مقابله با آثار سوء آن در جامعه اتخاذ می کنند، اما مرهمی بر زخم دردناک بیکاری نمی‌باشد.

براساس اصل 43 قانون اساسی تامین نیازهای اساسی مردم و امکانات لازم برای تشکیل خانواده و نیز تأمين شرايط و امکانات کار براي همگان برای رسيدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسايل کار در اختيار همه ي کساني که قادر به کار هستند، از وظايف دولت معرفی شده است که خود تاکید مجددی بر توجه و اهتمام مسئولان به اشتغال، کاهش فقر و گسترش عدالت اجتماعي است.

باور غلطی در برخی جوانان وجود دارد و متاسفانه به نوعی در سطح جامعه نیز شایع شده است و آن، اینکه گمان می کنند برای راه اندازی یک کسب و کار، سرمایه ای هنگفت لازم است. اگرچه سرمایه از لوازم است اما همت و پشتکار، خلاقیت و مثبت اندیشی و حمایت مسولان و از همه مهمتر توکل بر خداوند بوده است که موفقیت جوان ایرانی در همه زمینه ها و از جمله تولید و کسب و کار را به دنبال داشته است.

عصرفارس با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در خصوص مراجعه به افرادی که از ظرفیت هایی در زمینه تولید و اقتصادی برخوردار هستند و به عبارت دقیق تر «افراد اقتصادی عمل کن» و استفاده از تجربه این افراد و معرفی آن به جامعه، به سراغ یکی از جوانان شهر شیراز رفته است که از جمله دغدغه های کاری‌ و اولویت های اصلی اش، انسجام بخشی به شبکه تولید و عرضه و نظم بخشیدن و کمک به کیفی سازی تولیدات خرمای اقوام و آشنایان خود در جنوب فارس و همچنین بوشهر است.

این جوان شیرازی، بیکاری را آفت و کارآفرینی را خدمت و جهاد می داند، کسی که به خود جرات خطر پذیری داده و با وجود گاهی متضرر شدن همچنان امیدوار مشغول کار و کسب رزق حلال در عرصه فرآورده‌های خرما ونمایندگی دمباز در فارس و کهگیلویه بویر احمد است.

سینا بنافی با بیان اینکه رسانه ها نقش موثری در ارائه تعریف درست از کارآفرینی و فرهنگ سازی این موضوع دارند، می‌افزاید: برخی ها فقط به کارهای پشت میز نشینی علاقه دارند و اهل تلاش و خطر پذیری نیستند.

او ادامه می‌دهد: عرصه کار آفرینی و اشتغال زایی مشکلات فراوانی دارد، از عدم همکاری برخی ارگان ها، هزینه بالای دستگاه ها تا بازار نامناسب و استقبال کم از تولید داخلی و مسائل دیگری که به همراه دارد.

بنافی معتقد است که جوان بی کار، استقلال مالی ندارد که همین ضعف اعتماد به نفس را به دنبال دارد، بی کاری آفت جامعه است و سبب نفوذ فضاهای غیراخلاقی و ایجاد بازار های کاذب می شود.

این جوان شیرازی با بیان اینکه متاسفانه اقتصاد مقاومتی درحد شعار مانده است، تصریح می کند: باید در همه بخش ها از تولید داخلی حمایت و ازطرفی ساختار تولید هم اصلاح شود.

بنافی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری که کالای ایرانی باید برند شود، می گوید: در بحث اقتصادی، کیفیت تولید خیلی مهم است؛ زمانی تولید داخلی کیفیت نداشته باشد، کالای خارجی به راحتی جایگزین می شود.

او می گوید: هم باید جنس باکیفیت تولید و هم بازاریابی خوبی را برای فروش محصولات دنبال کرد.

بنافی خاطرنشان می‌کند: نگاه بدبینانه‌ای به حوزه اشتغال و کارآفرینی ندارم اما اقتصاد ما تنبل است، از کارآفرینی حمایت چندانی نمی شود که البته با این وجود جوانان مستعدی هستند که در کار تولید و کارآفرینی مشغول به فعالیت هستند و ان شا الله در چندسال آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

این کارآفرین شیرازی با بیان مشکلات باغداران و نخل داران درخصوص کم آبی و سوءمدیریت آن و نیز عدم توجه کافی جهاد کشاورزی به این موضوع، می گوید: متاسفانه برخی کشاورزان درمقابل تکنولوژی نوین در آبیاری، در برداشت و بسته بندی محصولات مقاومت و به همان روش سنتی که سخت و هزینه زا هست، کار می کنند.

بنافی تصریح می کند: باغداران برای فروش حجم بالای محصولات خود همیشه به مشکل برمی خورند و دلالان بازار خرما از این فرصت استفاده و محصولات را با قیمت کم از کشاورز خریداری می کنند؛ البته خود دولت نیز محصولات را به زیر قیمت خریداری می کند.

او تصریح می کند: برای حل این مسئله، شرکت های تعاونی با حمایت وکارهایی از قبیل نمایشگاه های فصلی می توانند به کشاورزان کمک کنند.

بنافی با تاکید بر اصلاح بورس کالای کشاورزی، ادامه می دهد: غالب مردم هیچ آشنایی با بورس کالای کشاورزی ندارند و استقبال هم نمی کنند.

کارآفرین شیرازی با اشاره به مشکلاتی که خود در سر راه فعالیت اقتصادی اش بدان برخورد کرده است، خاطرنشان می کند: برای تولید محصولات سالم و ارگانیک به جهاد کشاورزی مراجعه کردیم تا برای از بین بردن آفات به جای سموم شمیایی، جایگزین طبیعی و بیولوژک ارائه دهند اما متاسفانه راه حلی برای این مسئله نداشتند.

بنافی در خصوص صادرات خرما نیز می گوید: مصر، ایران، عراق، عربستان، امارت متحده عربی و تونس از بزرگترین تولید کنندگان خرما در دنیا هستند.

او از جمله مشکلات صادرات را عدم آموزش نوین به تولید کنندگان، کاشت و برداشت سفارشی و سنتی محصولات،بسته بندی بی کیفیت معرفی و خاطرنشان می‌کند: برخی از کشورها، خرمای ایرانی را می خرند و با کیفیت بالا بسته بندی و برای دیگرکشورها صادر میکنند که از این طریق ارزش افزوده برای کشورشان رقم می زنند.

این فعال اقتصادی با اشاره به آثار سو بیکاری برای فرد و جامعه و نیز تاکید دین مبین اسلام بر کار و تلاش و اشتغال جهت آبادانی دنیا و آخرت تاکید می کند، می گوید: امام خمینی (ره) پس از انقلاب اسلامی همیشه بر بهبود معیشت و اقتصاد جامعه تاکید داشت و در قانون اساسی نیز بدان توجه تام و تمامی شده است که این مسئله باید از مهمترین دغدغه های دولتمردان ونمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باشد.

گفت‌وگو از سمیرا مردانی


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۸ شهريور ۱۳۹۴
0
درود بر جهادگران عرصه اقتصاد و فرهنگ