کد خبر: ۷۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۷ - ۰۹ شهريور ۱۳۹۴

انتقال کارخانه پشم‌شیشه ایران به منطقه ویژه اقتصادی شیراز قطعی شد/ چه زمانی نوبت به کارخانه روغن نباتی می رسد؟

با توجه به صحبت های امروز مدیرعامل شستا باید امیدوار بود کارخانه پشم شیشه به عنوان اولین کارخانه از کارخانه های آلاینده، از شیراز خارج شود.

به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، صبح امروز سید محمدرضا آیت‌اللهی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی پس از بازدید از شرکت‌های زیرمجموعه شستا در فارس و در دیدار با مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی فارس و نمایندگان تشکلات کارگری و کارفرمایی فارس با اشاره به بازدید از محل جدید انتقال کارخانه پشم‌شیشه ایران در منطقه ویژه اقتصادی، گفته است:با رفع تحریم‌ها، مذاکرات با برخی شرکت‌های بین‌المللی مرتبط صورت گرفته که با اطمینان و بدون تردید به دنبال راه‌اندازی این پروژه در منطقه ویژه اقتصادی شیراز هستند.

صحبت های آیت اللهی مبنی بر قطعیت خروج کارخانه پشم شیشه از شیراز به عنوان یکی از صنایع آلاینده، جای امیدواری است. حالا باید دید چه زمانی کارخانه هایی همچون روغن نباتی و کارخانه سیمان از شیراز خارج می شوند.

کارخانه روغن نباتی شیراز» با عمری 60 ساله در مرکز شیراز واقع شده و علاوه بر بوی نامطبوع که زندگی را برای ساکنان نزدیک آنجا سخت و جانفرسا کرده چندین بار نیز دچار آتش‌سوزی شده است و حکم خروج آن از شهر شیراز صادر شده اما همچنان پرونده این خروج، روی میز مسئولان مختلف خاک می خورد. خرداد سال گذشته مدیرکل حفاظت محیط زیست وقت فارس گفته بود کارخانه روغن نباتی شیراز آلودگی هوا ایجاد می‌کند و دمل چرکینی شده که باید از شهر برود و اگر مشکلاتی از قبیل اوقافی بودن زمین دارد که نباید تاوان آن را مردم شیراز بدهند. حالا حدود دو سال از تعهد پنج‌ساله شرکت روغن نباتی برای ساخت کارخانه جدید و انتقال به خارج از محدوده شهر و تخلیه محل فعلی می گذرد و به جز خرید زمین اقدام خاصی صورت نگرفته است. آن طور که پیداست باید کارخانه زمین فعلی را بفروشند و با کمک شهرداری تغییر کاربری انجام شود تا اعتبار لازم برای خروج کارخانه فراهم شود.

ضرورت انتقال کارخانه سیمان به خارج از شهر شیراز 10 سال است مطرح شده و مسئولان استانی و کشوری مقدمات لازم برای این کارخانه را انجام دادند و در تابستان سال گذشته کلنگ جابجایی و احداث آن را در نزدیکی شهر خرامه به زمین زدند اما با گذشت حدود یکسال از آن روز هنوز اتفاق خاصی نیفتاده است. البته اگر سخنان شهریورماه سال گذشته ابراهیمی کارنامی، مدیر کل محیط زیست استان فارس را یک سخن فنی و علمی بدانیم که گفته بود: «خروج کارخانه سیمان از شیراز حدود 4 تا 5 سال طول می‌کشد» برای جدایی کارخانه سیمان از شیراز فعلا باید صبور باشیم.

نظرات بینندگان