کد خبر: ۷۵۳۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۹ - ۱۰ شهريور ۱۳۹۴
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور:

دانشگاه نفتی هم مثل مدیران نفتی بازدهی ندارد/ بعضی ها در ایران فقط بشکه نفت را می بینند/ اعتباری که بزرگترین خیانت به پژوهش است

در اقتصاد نفتی، کارمندی شغل است اما در اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی شغل است

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی شیرازه، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: بزرگترین اشتباه این است که دانشگاه صددرصد بودجه و اعتبارات خود را از طریق دولت تامین کند که منطبق با شرایط امروز جهان نیست و سبب می شود دانشگاه نفتی شود و مثل مدیران نفتی، بانک های نفتی و غیره بازدهی مناسبی نداشته باشد.

سورنا ستاری در جمع روسای دانشگاه‌ها و استادان نخبه استان فارس با بیان اینکه شهریه دانشجویان کشورمان تنها تامین کننده ۱۰ درصد هزینه‌های دانشگاه‌های معتبر دنیاست، گفت: به جای تکیه بر اعتبارات دولتی، بخش قابل توجهی از درآمدهای دانشگاه‌ها باید از محل فروش فناوری و قرارداد با شرکت‌های دانش بنیان تامین شود و دانشگاه‌ها خود را به درآمدزایی برسانند.

وی با بیان اینکه باید نگرش‌ها در ارتباط با تجاری سازی دانش در کشور تغییر یابد زیرا تحقق این هدف با پول و اعتبارات دولتی غیرممکن است، گفت: تجاری‌سازی دانش یک فرایند تجاری است که در قالب شرکت قابل تحقق است و استادان دانشگاه هم می‌توانند با تاسیس شرکت در آن مشارکت کنند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان ایران با بیان اینکه در دنیای امروز دانشگاه‌ها بخشی از اقتصاد تلقی می‌شوند، گفت: تجمع دانش در دانشگاه است اما این مکان نباید محل تدریس رشته‌هایی باشد که برای جامعه کاربردی ندارد و اکنون تعدادی از رشته‌ها و سرفصل دروس آن‌ها با وضعیت بازار و نیازهای جامعه همخوان نیست که دلیل آن عدم ارتباط دانشگاه با محیط پیرامون است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با تأکید بر اینکه تجاری سازی دانش با پول نفت امکان پذیر نیست، گفت: اقتصاد دانش بنیان در کشور زمانی اتفاق می‌افتد که دانشگاه با محیط پیرامون وارد هم افزایی شود و این امر زمانی محقق می‌شود که به جای بشکه نفت به انسان‌ها اهمیت دهیم چرا که پایه شرکت دانش بنیان انسان و مغز او است.

ستاری با اشاره به تغییر رفتار و نگرش‌ها در حوزه دانش طی دوسال اخیر در عین حال گفت: اگر عدد قابل توجهی در سرانه ناخالص تولید ملی از محل دانش نداشته باشیم، اهداف موردنظر در اقتصاد دانش بنیان محقق نشده است.

به اعتقاد وی، تا زمانی که همه بودجه کشور درگیر تولید دانش و فناوری نشوند به موفقیت دست نمی‌یابیم و لازمه آن این است که به سرمایه گذاران ثابت کنیم که پژوهش درآمدزاست و از هر سرمایه گذاری حتی ساخت و ساز، ارزشمند‌تر است.

ستاری قانون اختصاص یک تا سه درصد اعتبارات تملک دارایی دستگاه‌ها به پژوهش را بزرگترین خیانت در حق پژوهش کشور دانست و افزود: از قِبَل این مصوبه پژوهشکده‌های دولتی به وجود آمده که بودجه‌های دولتی صرف بزرگ‌کردن آن‌ها می‌شود و اعتبارات به جای پژوهش صرف حقوق پرسنل و اعضای هیات علمی و غیره شود و با این شیوه پژوهش مورد نیاز کشور حاصل نمی‌شود و چیزی عاید صنعت کشور نشده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بر ضرورت تغییر نگرش‌ها به توجه به مغز‌ها و دانش تأکید و اظهار کرد: چگونه است که کشورهای خارجی، جوانان نخبه ایرانی را می‌بینند اما برخی در ایران بشکه نفت را می‌بینند اما این دسته از جوانان را نمی‌بینند، این طرز فکر باید عوض شود.

ستاری، همچنین به موضوع حمایت معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور از ۱۵۰ نخبه بر‌تر کشور در قالب گرانت‌های پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: این نخبگان که در نشریات معتبر علمی جهان مقاله‌های خود را منتشر می‌کنند تیم پژوهشی قوی دارند و این معاونت در ازای مقاله‌های علمی، به آن‌ها حق الزحمه‌ای از ۵۰۰ میلیون ریال به بالا پرداخت می‌کند.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دانشگاه نسبت به دانش آموختگانش مسئولیت دارد، گفت: زمانی که کالایی که در بازار عرضه می‌شود دو سال ضمانت (گارانتی) دارد حال چگونه ما دانش آموخته جوان را بی‌حمایت کارآفرینی به بازار می‌فرستیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: ضروری است که دانش آموختگان در مراکز نوآوری حدود دو سال تحت حمایت قرار گیرند و اگر موفق نبودند در ‌‌نهایت به کارمند تبدیل ‌شوند.

رئیس بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: در اقتصاد نفتی، کارمندی شغل است اما در اقتصاد دانش بنیان، کارآفرینی شغل است و ما باید در دانشگاه‌ها به دانشجویان یاد بدهیم منظور از شغل، استخدام نیست.

ستاری با بیان اینکه شناسایی نخبگان دانشجو به دانشگاه‌ها واگذار شده است، گفت: بنیاد ملی نخبگان ساز و کاری را برای اعزام دانشجویان نخبه بدون دادن هیچ تعهدی برای تحصیل در ۱۰۰ تا ۱۵۰ دانشگاه بر‌تر جهان و حمایت از آن‌ها در نظر گرفته است. همچنین برای نخبگان جوان ایرانی خارج کشور نیز حمایت‌ها و تسهیلاتی در نظر گرفته شده است.

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با بیان اینکه ۱۸۰۰شرکت دانش بنیان با فروشی بالغ بر ۵ هزار و ۴۰۰میلیارد تومان در کشور مشغول فعالیت هستند، گفت: وظیفه داریم از مراکز رشد و شرکت‌های دانش بنیان و همچنین فعالیت‌های حوزه مرز دانش حمایت کنیم، هرچند وضعیت بودجه چندان خوب نیست اما وظیفه ما کمک کردن است.

وی یادآور شد: در سال های قبل به هزینه‌های پروژه‌های موشکی و هسته‌ای اهمیتی نمی‌دادیم زیرا مهم دست یافتن به این دانش ها بود اما امروزه که به این دانش‌ها دست یافته‌ایم در بحث تجاری‌سازی آن‌ها به میزان سود دهی و قابلیت تجاری شدن آن‌ها اهمیت می دهیم.

ستاری در قسمت دیگری از مطالب خود با بیان اینکه مشکلات استان فارس با عقل حل می‌شود نه پول، گفت: اگر فکر درست و تجاری برای حل مشکل باشد نیازی به پول هم نیست زیرا ما درس خوانده‌ایم که راه را باز کنیم.

وی با اشاره به برخورداری استان فارس از دانشگاه‌های قدیمی و استادان برجسته، اظهار امیدواری کرد که شاهد گام‌های بلند این استان در زمینه تجاری سازی دانش باشیم.

در این نشست که با حضور استاندار فارس برگزار شد، روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی این استان به بیان دیدگاه‌ها و درخواست‌های خود از معاون علمی و فناوری رئیس جمهور پرداختند.

بنابراین گزارش، با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، از چهار پروژه صنایع الکترونیک ایران با اعتباری افزون بر ۱۰۰ میلیارد ریال در شیراز رونمایی شد که این پروژه‌ها شامل ناوبری فرودگاهی‌ام لت (mlat) ارتفاع سنج هواپیمایی، لامپ دستگاه رادیولوژی، خط تولید سنسور میل بادامک خودرو، لامپ دستگاه ایکس ری است.

این پروژه‌ها موجب دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری بر‌تر جهانی و زمینه ساز قطع وابستگی کشور به منابع خارجی شده است و در صورتی که این تولیدات و دستاورد‌ها به تولید انبوه برسد حدود هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند.

همچنین با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور از ۱۰ محصول فناورانه پردیس شرکت‌های دانش بنیان فارس رونمایی شد و تفاهم نامه طراحی و ساخت دو فروند دکل حفاری دریایی با طرح ایرانی بین شرکت صنایع فراساحل ایران با کنسرسیوم امید ایرانیان در استان فارس منعقد شد.

نظرات بینندگان