کد خبر: ۷۵۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۲۸ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴
مدیرکل محیط‌زیست فارس:

در مورد پالایشگاه شماره 2 شیراز نمی توانم نظر قطعی بدهم/ ما بیشتر از هرکسی نگران خشکی دریاچه بختگان هستیم

مدیرکل محیط‌زیست فارس گفت: تاکنون از طرف محیط‌زیست مجوزی برای احداث پالایشگاه جدید در زرقان صادر نشده است.

به گزارش شیرازه، حمزه ولوی روز گذشته در حاشیه همایش «زرقان خواستار هوای پاک» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: برای استقرار صنعت در یک منطقه سلسله مطالعاتی صورت می‌گیرد و بسته به نوع صنعتی که قرار است در محیط مستقر شود آن محیط را موردبررسی قرار می‌دهند.

وی افزود: برای استقرار صنعت باید وضع موجود محیط و اثرات استقرار صنعت بر محیط به‌طور دقیق ارزیابی شود که محیط شامل آب، هوا، خاک، محیط اجتماعی و اقتصادی، خریدوفروش، ترافیک و برخی مؤلفه‌های دیگر منطقه است و این موارد باید درمجموع بررسی و مشخص شود استقرار آن صنعت می‌تواند پایدار و مقرون‌به‌صرفه باشد یا خیر.

ولوی ادامه داد: در کشور ما گاه روند این‌گونه بوده که صاحبان صنایع حساب سرانگشتی می‌کرده‌اند که اگر این واحد تولیدی جایی مستقر شود سود دارد یا خیر و برای بقیه موارد نیز مشاوری می‌گیرند تا آن‌ها را توجیه کند.

وی اضافه کرد: در این شیوه ارزش‌گذاری اگر نیاز باشد به خاطر وجود جنگل چند کیلومتر لوله‌گذاری افزایش پیداکرده و جنگل را دور بزند از نظر سرمایه‌گذار زیان محسوب می‌شود اما قطع هزاران درخت هزینه و زیان محسوب نشده و لوله‌گذاری مستقیم از دل جنگل انجام می‌پذیرد چون جنگل مال مردم است و مالک مستقیم ندارد.

ولوی خاطرنشان کرد: در این رویه نادرست، گزارشات ارزشیابی با قرار دادن چند مثبت بزرگ در مقابل موارد سود‌آور و چند منفی کوچک در مقابل مضرات کار را فیصله می‌دادند و گاه در نبود ارقام واقعی، عددسازی نیز صورت می‌پذیرد و مطالعات عمیق و دقیق انجام نمی‌شود.

این مسئول بیان کرد: هیچ‌کس شک ندارد که کشور ما نیازمند توسعه است و به‌طورقطع توسعه‌یافتگی می‌تواند برای محیط‌زیست، بهداشت و رفاه مردم نیز مثمر ثمر باشد.

وی ابراز داشت: در این زمینه اما باید پایداری صنعت نیز علاوه بر سود و زیان آن در نظر گرفته شود که در کشور ما سرمایه‌گذاران به‌جای احداث یک صنعت پایدار می‌گویند ما مدتی بهره‌برداری می‌کنیم و اگر مشکلی ایجاد شد جابجا می‌شویم.

مدیرکل محیط‌زیست فارس تصریح کرد: در کشورهای توسعه‌یافته منابع پایه و منابع محیط‌زیست ارزش‌گذاری اقتصادی شده‌اند و کسی که می‌خواهد کار اقتصادی کند باید هزینه‌ منابع پایه را در محاسبات خود بگنجاند چنانکه اگر در همان مثال جنگل ارزش‌گذاری می‌شد آنگاه دور زدن جنگل و لوله‌گذاری بیشتر به‌جای قطع درختان، توجیه اقتصادی پیدا می‌کرد.

وی افزود: اگر قرار است صنعتی درجایی مستقر شود باید آب، هوا، خاک، ترافیک و سایر مؤلفه‌ها آنالیز شده و شرایط فعلی و وضع موجود در نظر گرفته شود و در قیاس با وضع موجود اثر احداث صنعت بر وضع موجود برآورد شود که اگر اثرات از استانداردها گذر نکند صنعت مستقر خواهد شد اما اگر در اثر احداث صنعت، وضعیت یک کدام از مؤلفه‌ها از استاندارد عبور کند می‌گویند در منطقه ظرفیت وجود ندارد.

ولوی با اشاره به مطالب بیان‌شده در مورد احداث پالایشگاه شماره دو در زرقان یادآور شد: استقرار یک صنعت بزرگ برای زرقان و کل استان مزایایی دارد و ما قضاوتی در مورد افراد اقدام کننده و این‌که آیا از افراد بومی به‌کارگیری کرده‌اند یا خیر نداریم و این مسائل در حیطه محیط‌زیست نیست اما این‌که اثر این صنعت چیست باید توسط محیط‌زیست بررسی شود.

مدیرکل محیط‌زیست فارس همچنین اظهار داشت: این طرح برای استان مزایایی دارد اما گزارش ارزیابی زیست‌محیطی و مطالعه وضع موجود و اثرات صنعت بر آن داری مشکلات اساسی بود و محیط‌زیست آن گزارش را قابل استناد ندانست و خواستار بازنویسی آن شد و ما تا این گزارش را نبینیم اظهارنظر قطعی نمی‌کنیم.

ولوی بیان کرد: اگر این گزارش از نظر علمی ثابت کند این صنعت مشکلات زیست‌محیطی ایجاد نمی‌کند ما با آن مخالفتی نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: مسئله دیگر این‌که بنابر مصوبه هیئت دولت نباید صنعت در شعاع 30 کیلومتری کلان‌شهرها قرار بگیرد و یکی از اشکالات این است که پالایشگاه جدید در شعاع 30 کیلومتری شیراز قرار دارد که البته دولت این پالایشگاه را از این نظر مستثنی کرد هر چند که مصوبه دولت شامل این پالایشگاه نمی‌شد و این واحد قبل از مصوبه احداث شده بود.

ولوی عنوان کرد: در مورد اثرات پالایشگاه بر پارک ملی بمو نیز نمی‌توانیم تا زمان دریافت گزارش اظهارنظر قطعی کنیم اما با توجه به وجود پنج میلیون مترمکعب آب در منابع زیرزمینی منطقه و نیاز سه و نیم میلیون مترمکعبی فعلی پالایشگاه که با تولید 120 هزار بشکه در روز، بیشتر خواهد شد، دلایل پالایشگاه در بحث تأمین آب را قانع‌کننده نمی‌دانیم.

مدیرکل محیط‌زیست فارس خاطرنشان کرد: کیفیت آب‌های زیرزمینی، آلودگی هوا، ترافیک و ... در این طرح بررسی دقیقی نشده و بنابر صحبت خانم دکتر ابتکار رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست درصورتی‌که هدف طرح، بهسازی وضع موجود، برچیدن واحدهای آلاینده، استقرار سیستمی با استاندارد یورو شش و تولید محصولات حداقل یورو پنج باشد موردپذیرش محیط‌زیست واقع‌شده و ما بحثی نداریم اما غیرازآن هیچ مجوز دیگری برای پالایشگاه صادر نشده است.

ولوی تصریح کرد: ما بیشتر از هرکسی نگران خشک شدن دریاچه بختگان هستیم اما این‌که خشک شدن بختگان عامل سرطان یا سالک شده در هیچ تحقیق علمی و نمونه‌برداری میدانی اثبات نشده هر چند بختگان بدون توجه به این سخنان آن‌قدر ارزشمند هست که باید تمام تلاش برای حفظ آن انجام شود.

وی در پایان ابراز داشت: در اتاق فکر استان افرادی که بودند با بی‌طرفی خواستار ارائه گزارش دقیق‌تر در مورد پالایشگاه دوم شیراز شدند و ازاین‌رو سازمان محیط‌زیست نیز تاکنون مجوزی صادر نکرده و اگر مجوزی صادر شود با کسب این اطلاعات و یقین پیدا کردن از این‌که مشکلی برای زرقان ایجاد نمی‌شود، خواهد بود.

نظرات بینندگان