کد خبر: ۷۵۳۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۷ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

راه اندازی واحد«دیالیز صفاق» در بیمارستان ممسنی

واحد دیالیز صفاقی در بیمارستان ولی عصر (عج) نورآباد ممسنی رسما راه اندازی شد.

دیالیز صفاقی در ممسنیبه گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از نورآنلاین،نارسایی پیشرفته کلیه از مسایل جدی و رو به رشد حوزه سلامت در جامعه است که نیاز به افزایش ارایه خدمات مناسب به بیماران مبتلا را مطرح می نماید.

واحد دیالیز صفاقی در بیمارستان  ولی عصر (عج) نورآباد ممسنی رسما راه اندازی شد. در این واحد جدید از طریق پرده ای طبیعی در حفره شکم به نام  صفاق، عمل دیالیز صورت می گیرد. اکثر بیماران مبتلا به نارسایی کلیه می توانند با دیالیز صفاقی درمان شوند. این نوع از دیالیز از جدید ترین روش های درمانی است که تا کنون در سطح استان فارس تنها 5 بیمارستان از این تجهیزات بهره مند شده اند.

در دیالیز صفاقی دسترسی به حفره صفاق ضروری است. پزشک با یک جراحی کوچک معمولاً با استفاده از بی حسی موضعی ، لوله پلاستیکی نرمی را به داخل شکم وارد می کند و سپس مواد زائد و مایعات از بدن دفع می شود.

برای حفظ عملکرد طبیعی بدن بیماری که در مرحله نارسایی کلیه قرار دارد باید عمل پیوند کلیه انجام شود. اما در صورتی که بیمار شرایط پیوند را نداشته باشد آنگاه  تحت دیالیز قرار می گیرد . دیالیز به دو صورت بستری سرپایی و صفاقی انجام می شود که در روش اول در هر بار حدود سه تا چهار ساعت به وسیله دستگاه دیالیز مواد زاید و آب اضافی از خون بیمار تصفیه شود. اما در روش دوم سرعت دیالیز بالاتر می رود.

این روش دیالیز یکی از روشهای ساده و بسیار موثر است که در دو دهه پیش ، رواج فزاینده ای یافته که یکی ار دلایل اصلی آن ، سهولت کاربرد و قیمت پایین آن می باشد.

پایان گزارش /224224

نویسنده :
مهدی پور
نظرات بینندگان