کد خبر: ۷۵۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۶ - ۱۱ شهريور ۱۳۹۴

مرمت 2 خانه قاجاری در شیراز‌

دو خانه تاریخی در شیراز که قدمتشان به دوره قاجاری می‌رسد در حال مرمت است.
به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری فارس، خانه‌های تاریخی ثبتی فروغ‌الملک و سعادت در بافت تاریخی شیراز بااعتبار 71 میلیون و 500 هزار تومان مرمت می‌شوند.

بنابراین گزارش در حال حاضر مرمتگران فارس این دو خانه تاریخی را مرمت می‌کنند به‌طوری‌که در خانه تاریخی فروغ‌الملک رنگ‌آمیزی شیرسرها و مرمت ورق گالوانیزه روی آن همچنین رنگ‌آمیزی درهای چوبی و در خانه قاجاری سعادت نیز سبک‌سازی با مرمت پشت‌بام ضلع غربی، مرمت سقف چوبی پروازبندی، تعمیرات موردنیاز سرویس‌های بهداشتی از جمله اقداماتی بوده که در حال انجام است.

خانه فروغ‌الملک از بناهای تاریخی دوران قاجار در شیراز بوده که در محور سنگ سیاه (بافت تاریخی شیراز) واقع‌ شده است.

این بنا دارای چهار قسمت اصلی بیرونی، اندرونی، مطبخ‌خانه و حمام و اسطبل است که مهمانسرایی نیز در ورودی ساختمان آن قرار دارد.

بنای بیرونی شامل هشتی ورودی است که از طریق راهرو با سکوهای انتظار به حیاط متصل می‌شود.

در دو سمت شمال و جنوب دو اتاق پنج‌دری وجود دارد که چهار اتاق در دو طرف هرکدام از پنج‌دری‌ها قرارگرفته که به‌وسیله چهار راهرو به یکدیگر متصل شده‌اند.

قسمت اندرونی که مورداستفاده اعضای خانواده قرار می‌گرفته، شامل یک سالن اصلی در ضلع شمالی است و در دو طرف شرق و غرب نیز اتاق‌هایی سه‌دری و در جنوب آن اتاق آیینه قرار دارد.

تمام طبقات به‌وسیله یک زیرزمین که به‌عنوان انبار استفاده می­شده، به یکدیگر متصل می‌شوند.

در ضلع شمال شرقی بیرونی، بنای مطبخ‌خانه و حمام قرار دارد.

کل ساختمان به‌صورت یک طبقه و در قسمتی دوطبقه با آجر و ملاط ماسه آهکی ساخته‌ شده است.

این بنا متعلق به قوام‌الدین ملقب به فروغ‌الملک که یکی از بستگان قوام شیرازی بوده که در سال 1210 هجری قمری برای سکونت وی احداث شده است.

این خانه در خردادماه سال 1377 با شماره 2040 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

خانه سعادت از خانه‌های دور قاجاریه در شیراز است که در محله سنگ سیاه واقع‌ شده است.

این خانه دارای پلان حیاط مرکزی و اتاق­های سه‌دری و پنج‌دری است که در آن‌ها تزیینات کاشی‌کاری، آجرکاری، گره‌چینی، سنگ‌های حجاری‌شده و سقف‌های چوبی وجود دارد و هم­چنین این خانه دارای ستون‌های گچ‌بری شده است.

این خانه در سال 1384 توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری فارس و به‌منظور حفظ و احیای هنرهای سنتی و صنایع‌دستی ایران، به موزه خاتم یا خانه خاتم تبدیل شد.

این بنا سال 1382 با شماره 10481 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نظرات بینندگان