کد خبر: ۷۵۴۳۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۲ شهريور ۱۳۹۴
سالاد مطبوعاتی شیرازه/ 12 شهریور 94

آیا کشت هندوانه در فارس ممنوع می شود؟/ مجروحین جنگ آب در فارس/ شاید «کاشی حافظ» به سرنوشت «آزمایش» دچار شود

گفتگو با عضو شورای عالی اشتغال کشور، سخنان مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در شیراز از عناوین مشترک روزنامه های امروز شیراز است.
آیا کشت هندوانه در فارس ممنوع می شود؟/ مجروحین جنگ آب در فارس/ شاید «کاشی حافظ» به سرنوشت «آزمایش» دچار شود
به گزارش شیرازه،

سالاد  روزنامه خبرجنوب امروز در حالی روی گیشه های مطبوعات رفته است که همانند سایر روزنامه های شیراز تیتر یک خود را به سخنان عضو شورای اشتغال از وضعیت بحرانی کارخانجات فارس اختصاص داده است. این روزنامه اما نسبت به سایر روزنامه ها، سخنان رئیس کانون هماهنگی شورای اسلامی کار را وسیعتر پوشش داده است! نکته ای که خبرجنوب از میان صحبت های مویدی برجسته کرده این است:«آن قدر کارخانه تعطیل شده در فارس هست که اگر مسئولین بخواهند هر روز چسب بر در یکی از این کارخانجات بزنند تا پایان سال زمان کم می آورند».

«هدر رفت 200 میلیارد لیتر آب برای فروش هندوانه کیلویی 700 تومان به همسایه ها» تیتری دیگری است که در صفحه اول روزنامه برجسته شده است. مدیرملی طرح حفاظت از تالاب های ایران در همایش مدیریت تالاب ها در شیراز در این باره گفته است: در جامعه ما جنگ آب مدتی است شروع شده و حتی ما نخستین مجروحان آن را نیز داده ایم. این که مصائب بی آبی و کشت محصولات آب بر گفته شود و جزئیات هزینه و فایده آن برای مردم تشریح شود اقدامی است درست و بجا. اما چرا هیچ مسئولی بعد از این همه مصیبت خوانی برای تیره روزی های فارس، راه حلی جهت برون رفت از این شرایط پیشنهاد نمی دهد؟ البته به نظر می رسد مثل همیشه چنین اخباری با این نیت کار می شود تا مانند کشت برنج، کشت هندوانه را هم در برخی نقاط ممنوع کنند که درباره درست یا غلط آن را باید کارشناسان نظر بدهند.

700 فرزند شهید در فارس بیکارند. این را رجبعلی راهی رئیس بنیاد شهید فارس گفته است. راهی با یادآوری این مطلب که در بحث استخدام 326 فرزند شهید که از سال 91 پذیرش شده اند مشکلات فراوانی وجود دارد. راهی می گوید: این فرزندان شهدا می خواستند مقابل استانداری تحصن کنند که البته به آن ها حق می دهیم اما اجازه این کار را نمی دهیم. این که فرزندان شهدا باید مورد احترام همه مردم باشند تردیدی وجود ندارد اما دعوت ضمنی رئیس بنیاد شهید از فرزندان شهدا برای تحصن! نه تجمع، مقابل استانداری جای تامل دارد. سوال این است که آیا مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران باید پیگیر این موضوع باشد یا فرزندان شهدا بخاطر بی توجهی و ناتوانی برخی مدیران، خود، راسا پیگیر امور استخدامی قطعی شده خود باشند؟


سالاد «صادرات آب از فارس بیابانی»، تیتر صفحه نخست امروز افسانه است. مدیر ملی طرح حفاظت از تالاب های ایران از صادرات غیر مستقیم آب در شرایط بحرانی انتقاده کرده است. سلیمانی در نشست آشنایی با رویکرد زیست بومی برای مدیریت یکپارچه تالاب ها در شیراز با انتقاد از کشت محصولات آب بر در شرایط بحرانی آب و با اشاره به صدور سالانه 800 هزار تن هندوانه از ایران این امر را نوعی صدور غیر مستقیم آب معرفی کرده و گفته:«در کشور ما آب به مثابه کالای رایگان تصور و از این کالای استراتژیک به راحتی جهت موارد غیر راهبردی استفاده می شود.» وی به کاشت محصولات آب بر در فارس اشاره می کند و می گوید:« میزان صادرات هندوانه به معنای صدور یک میلیارد متر مکعب آب است، عایدی کشورمان از این صادرات 20 ریال برای هر لیتر است. جهت تولید هر کیلوگرم هندوانه در کشورهای عراق و امارات حداکثر هرکیلوگرم 700 تومان به فروش می رسد و همین حساب سرانگشتی نشان می دهد که میزان آب مصرفی برای تولید این تعداد هندوانه به مراتب بیشتر از صادرات آن است»

«اعلام آمادگی شیراز برای دعوت از جوانان نخبه شهرهای آسیایی به عنوان سفرای فرهنگی»، معاون فرهنگی شهرداری شیراز در نشست شهرداران آسیایی که 7 شهریور در تهران برگزار شد از آمادگی شهر شیراز برای دعوت از جوانان نخبه و منتخب شهرهای آسیایی به عنوان سفرای فرهنگی و شهرداران آینده خبر داده است. فرخ زاده همچنین پیشنهاد مشترک «شیراز از ایران و بیروت از لبنان» در ایجاد اتحادیه گردشگری و زیارت شهرهای اسیایی را از دیگر مباحثی عنوان کرده که در این نشست  مورد توجه قرار گرفته» گفتنی است شهرداری شیراز 2 دور متوالی یکی از 21 عضو هیئت اجرایی مجمع شهردارن آسیایی است.


سالاد  «مسئولیت قانونی ناشی از حوادث احتمالی، در انتظار مدیران روغن نباتی شیراز»، این روزنامه در شماره امروز خود گزارشی از کارخانه روغن نباتی شیراز کار کرده است. کارخانه ای که علی رغم همه وعده و وعید های مسئولین برای انتقال به بیرون از شهر، همچنان ایستاده تا بوی نامطبوع آمونیاک را به مشام ساکنان محدوده ی ادبیات برساند. در این گزارش شهردار شیراز گفته است:« برای جا به جایی این کارخانه، بارها جلسات مختلفی با مسئولین صورت گرفته است و با مسئولان این کارخانه اتمام حجت کرده ایم که بروز هر گونه مشکلی متوجه خود آنان خواهد بود و نه هیچ فرد دیگری»

«بیکاری جدید در انتظار قشر کارگر فارس»، عضو شورای عالی اشتغال از آغاز موج جدید اخراج های کارگران از کارخانه های فارس خبر داده است. مویدی با انتقاد از اینکه برخی مدیران واحد های صنعتی مدعی هستند برای رونق واحدهایی که مدیریت آن را عهده دار شده اند، مجبور به اخراج کارگران هستند گفته:«این دسته از مدیران چرا برای رونق واحد تولیدی و یا صنعتی خود حاضر نیستند یکی از 5 ماشین زیر پایشان را بفروشد»رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار فارس به وضعیت کارخانه کاشی سرامیک حافظ اشاره کرده و بیان داشته:« کارخانه آزمایش شیراز به دست مدیران نا اهل سپرده شد و روزگار سیاه بختی خود را تجربه کرد و در آینده ای نه چندان دور کارخانه کاشی حافظ هم به دلیل عدم مدیریت به روزگار آزمایش می افتد»

«پروژه زمین گرمایی در سایت جدید دانشگاه صنعتی شیراز اجرا می شود»، رئیس دانشگاه صنعتی شیراز گفته:« احداث ساختمانی که 80 درصد انرژی آن از انرژی زمین تامین می شود در قالب پروژه ای با عنوان «زمین گرمایی» در سایت جدید این دانشگاه در شهر جدید صدرا در شمال غرب شیراز در دستور کار است. ساختمان این پروژه به مساحت پنج هزار و 250 مربع در چهار طبقه در مراحل پایانی ساخت است»


سالاد برجسته‌ترین خبر فرهنگی صفحه فارس روزنامه سبحان را می‌توان در تیتر "برگزاری همایش علمی بزرگداشت شاهچراغ (ع)" دانست که رئیس دانشگاه پیام نور بدان اشاره کرده است. این پیشنهاد در حالی اعلام می‌شود که در آستانه بزرگداشت روز شاهچراغ (ع) هر ساله در استان فارس و شهر مقدس شیراز آیین‌های باشکوهی در گوشه گوشه شهر برگزار می‌شود. برگزاری همایش علمی بزرگداشت شاهچراغ (ع) این پرسش را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا پیش از این و همایش‌های متعدد در این منطقه، آن هم با حضور سخنرانان برجسته و علمای بزرگ علمی نبوده است؟ البته کارشناسی بودن فعالیت‌های فرهنگی محوری است که در خبر دیگر این رسانه و ذیل سخنان حجت الاسلام امین رصاف، رئیس نهاد نماینده ولی فقیه در فارس نیز مشاهده می‌شود و آن هم "کارشناسی دقیق در فعالیت‌های قرآنی" استان است.

محور اخبار اقتصادی مهم صفحه فارس روزنامه سبحان نیز به منابع استان و محیط زیست توجه دارد. این اخبار از پیش بینی ردیف اعتباری ویژه حفظ و احیای تالاب ها در استان حکایت دارد که ساسان تاجگردون، رئیس سازمان دوباره احیا شده مدیریت و برنامه ریزی در استان در کارگاه آشنایی مدیران با مسائل زیست محیطی از آن رونمایی کرده است. کارگاهی که غیبت بخشی از مدیران حاشیه هایی را در آن رقم زده است. سخنان مدیرکل محیط زیست استان فارس نیز از دیگر مطالبی است که مورد توجه قرار گرفته و در آن به اولویت مدیریت منابع آب برای احیای محیط زیست به جای صنعت و کشاورزی تاکید شده است.


سالاد«گره گشایی از مشکلات 330واحد صنعتی فارس»، رئیس سازمان صنعت و معدن و تجارت فارس گفته: «در دو سال آغازین فعالیت دولت تدبیر و امید، شماره واحد های صنعتی مشکل دار این استان از 570 به 240واحد رسیده است که این امر بیانگر گره گشایی ازمشکلات 330 واحد صنعتی است و حل مشکلات240 واحد صنعتی مشکل دار باقی مانده در دستور کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان قرار دارد».

«احداث آب شیرین کن؛ سیاست قطعی وزارت نیرو در شهرهای ساحلی»، قائم مقام وزیر نیرو در هرمزگان با اعلام این خبر گفته:«سیاست قطعی این وزارت خانه استفاده از ظرفیت شیرین سازی آب دریا در تمامی شهرهای ساحلی است». گفتنی است سالیان سال است که مسئولین می خواهند از آب شور خليج همیشه فارس، استان های مناطق مرکزی هم از جمله کرمان، یزد، اصفهان و فارس را سیراب کنند. نمایندگان مجلس هم با دغدغه مشکلات کم آبی و خشکسالی حوه انتخابیه خود بارها از امکان شیرین سازی و انتقال آب خلیج فارس سخن گفته اند. مدتی پیش هم رئیس جمهور گفته بود:«همه طرح‌های فاضلاب و همه آبیاری‌های نوین و مدرن برای صرفه‌جویی در مصرف آب است البته یک راه هم انتقال آب از دریا و یا خرید آب از کشورهای دیگر است اما طرحی که مدنظر ماست این بوده که نیروگاه‌های کوچک اتمی ۱۰۰ مگابایتی و نیروگاه‌های غیراتمی هم برق تولید کنند و هم آب شیرین کنند. البته این قیمت آب را گران می‌کند اما برای بسیاری از مصارف به صرفه است که این کار انجام دهیم، این طرح عملیاتی می‌شود اما ویژه استان فارس نیست و در کشور جزو اولویت‌ها است که از دریا آب را شیرین کنیم»

فاجعه نشست زمین شیراز

سالاد خبری
نظرات بینندگان