کد خبر: ۷۵۶۴۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۱۷ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۴

«مگس سرکه» عامل اصلی ترشیدگی میوه انجیر در استهبان

مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی استهبان گفت: خسارت مگس انجیر آفریقایی در اوایل شهریور ماه (دما 28 درجه) و خسارت مگس سرکه در اواخر شهریور و مهر ماه (دمای 25 درجه) که مصادف با برداشت محصول می باشد مشهود است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از سراج استهبان؛ مسئول حفظ نباتات جهاد کشاورزی از فعالیت مگس سرکه ای در فصل برداشت خبر داد و گفت: مگس سرکه و مگس انجیر آفریقایی بر روی درختان سر سبز و دارای پوشش خوب  و سایه دار،  به خصوص درختانی که در طول فصل آبیاری بیش از حد شده اند، فعالیت بسیار زیادی دارند.

مهدوی نیا افزود: خسارت مگس انجیر آفریقایی در اوایل شهریور ماه (دما 28 درجه) و خسارت مگس سرکه در اواخر شهریور و مهر ماه (دمای 25 درجه) که مصادف با برداشت محصول می باشد مشهود است و رطوبت مورد نیاز جهت فعالیت این آفات رطوبت 45 – 75 درصد می باشد.

وی تاکید نمود: باغداران از هیچ گونه سموم حشره کش به منظور کنترل آفت استفاده نکنند، بدلیل اینکه «لارو» این آفت داخل میوه است و علاوه بر اینکه  هیچ گونه اثری بر روی آن نخواهد داشت هزینه های گزافی را متحمل باغداران خواهد کرد.

وی با بیان اینکه این آفت سال گذشته خسارت بسیار کمی داشته از نحوه کنترل آن گفت: عدم آبیاری بیش از حد در طول سال به دلیل کاهش دادن رشد رویشی، تربیت و هرس درختان در فصل زمستان که این امر باعث افزایش نورگیری و کاهش خسارت میوه به آفت مگس سرکه می گردد، عدم آبیاری در فصل برداشت به منظور کاهش رطوبت در زمان رسیدگی میوه، استفاده از مبارزه رفتاری و تله طعمه ای محتوی پروتئین هیدرولیزات2.5 درصد، استفاده از بقایای میوه مسموم به حشره کش به عنوان طعمه، جمع آوری میوه های آلوده و معدوم نمودن آنها از جمله اقداماتی است که در صورت اجرا کردن در باغات انجیر میزان خسارت این میوه را به شدت کاهش خواهد داد.

نظرات بینندگان