کد خبر: ۷۵۷۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۶ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۴

جانبازان قطع عضو فارس به قله «رُنج » سپیدان صعود می کنند

این صعود به پاس هفته دفاع مقدس و به رشادت‌ها و فجرآفرینی‌های دلاورمردان ایران در زمان دفاع مقدس ویاد وخاطره سردار شهید هاشم اعتمادی انجام می‌شود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون، محمد کاظم غریبی مدیرعامل انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس از صعود سراسری جانبازان قطع عضو استان فارس به قله « رُنج » در شهرستان سپیدان خبر داد.

محمد کاظم غریبی روزدوشنبه در گفت و گو با خبرنگار مارگون افزود: حدود 100نفر از جانبازان  قطع عضو از شهرستانهای مختلف استان پهناور فارس در این صعود شرکت خواهند داشت.

وی با بیان اینکه این همایش به مدت دو روز به میزبانی سپیدان برگزار می شود اظهار کرد: کوهنوردان شرکت کننده در این همایش از شهر اردکان مرکز شهرستان سپیدان به قله«رُنج » این شهرستان صعود خواهند کرد.

 

کوه رُنج یکی از کوههای بلند فارس است که در شمال اردکان قرار گرفته‌است. این قله زیبا در جاده شیراز به سپیدان از فاصله دور نمایان است. طول این کوه حدود ۷ کیلومتر است. کوه رُنج در حقیقت از دو قله تشکیل شده که بوسیله یک یال این دو قله بهم متصل شده‌اند.

 قله سمت جنوبی که همان قله اصلی است رُنج سعلکی نامیده می‌شود که به ارتفاع ۳۷۰۸ متر می‌باشد و قله سمت شمال، که کم ارتفاع تر هست، رُنج گمبیل نامیده می‌شود. قله رُنج با ارتفاع ۳۷۰۸ متر، دومین قله بلند شهرستان و سومین قله بلند استان فارس می‌باشد.

مدیرعامل انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس در خصوص دومین صعود سراسری جانبازان استان فارس اظهار داشت: این برنامه استانی هر ساله برای منتخب جانبازان قطع  عضو برگزار می‌شود.

وی با اشاره به توصیه  مقام معظم رهبری مبنی بر اهمیت کوهپیمایی برای همه اقشار خاطر نشان کرد: ورزش در جامعه اسلامی به عنوان یک ارزش است، افزود: بنا به گفته مقام معظم رهبری ورزش برای همگان لازم و برای جانبازان واجب است.  در صورتی که ورزش‌های همگانی برای جانبازان عزیز را توسعه دهیم، قطع به یقین هزینه‌های درمان آنان کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه صعود 100 نفر از جانبازان به قله رُنج درآستانه هفته دفاع مقدس امسال انجام می‌شود، اظهار کرد: جانبازان در سراسر استان صعودهایی به قله‌های مختلف در کشور را داشته و  اکنون در این برنامه‌ها مجددا این صعود توسط جانبازان استان انجام می‌شود.


وی با بیان اینکه در این صعود همه این جانبازان قطع عضو هستند و این صعود به پاس هفته دفاع مقدس و به رشادت‌ها و فجرآفرینی‌های دلاورمردان ایران در زمان دفاع مقدس ویاد وخاطره سردار شهید هاشم اعتمادی انجام می‌شود.


غریبی با بیان اینکه این صعود کاری بزرگ است، افزود: صعود جانبازان قطع عضو به قله سه هزار و ۷۰۸ متری رُنج که یکی ازبلندترین قله استان فارس است کاری بسیار بزرگ و در خور تأمل است.

مدیرعامل انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس با اشاره به برگزاری جلسات متعدد در راستای هرچه بهتر برگزار شدن این برنامه برای جانبازان، گفت: برای انسان‌های سالم که دارای فیزیک بدنی طبیعی هستند صعود تا ارتفاع دو یا سه هزار متری برایشان سخت است اما این کار توسط جانبازان بسیار دشوارتر بوده و باید شرایط ایشان برای ارتقای روحیه جانبازان در نظر گرفته شود.وی با اشاره به اینکه در این صعود تعداد 100 نفر از جانبازان از زانو به پایین قطع عضو هستند، تصریح کرد: سایر جانبازان از زانو به بالا قطع عضو هستند و سلامتی و ایمنی جانبازان در درجه اول اهمیت قرار داشته و پس از آن باید به اهمیت صعود ایشان توجه کرد.

غریبی با بیان اینکه صعود جانبازان استان فارس به کوه رُنج سپیدان ترکیبی از دو هدف سلامت و درمان و فرهنگ است، اظهار کرد: در استان فارس یک هزار و 50 نفر جانباز قطع عضو هستند که در سراسر استان زندگی می‌کنند و حدود 300 نفر از ایشان در شهرستان شیراز و شهرستان‌های اطراف شیراز زندگی می‌کنند.

محمدکاظم غریبی، دبیر انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس، نیز در این نشست اظهار کرد: با اشاره به اینکه میانگین سن جانبازان خاص قطع عضو بین 40 تا 45 سال است، خاطرنشان کرد: باید با کمک دیگر دستگاه‌های استان انگیزه عمر، سلامتی و انگیزه زندگی در جانبازان را بالا برد.وی با بیان اینکه در دو سال گذشته فعالیت‌های خوبی در برطرف کردن مشکلات جانبازان انجام شده، تصریح کرد: در زمینه رسیدگی به مسائل فرهنگی و سلامت جانبازان برنامه‌ای پیشنهاد داده شد و باید توجه داشت که بنیاد شهید به تنهایی نمی‌تواند به مسائل درمانی خانواده ایثارگران رسیدگی کند.

دبیر انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس از آغاز این صعود در 26 شهریورماه امسال خبر داد و گفت: جانبازان در تاریخ 26 شهریورماه به شهرستان سپیدان اعزام شده و پس از گلباران مزار شهدای شهرستان سپیدان صبح جمعه صعود خود را آغاز کرده و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ساعت 4 بعدازظهر جمعه 28 شهریورماه قله کوه را ترک می‌کنند.

مدیرعامل انجمن حمایت از جانبازان قطع عضو استان فارس گفت: هم اکنون در استان فارس 800 نفر جانباز قطع عضو شناسایی شده که  از این تعداد 43 جانباز قطع بیش از یک عضو، 17 جانباز قطع عضو از لگن و 740 جانباز قطع دست هستند .سپس اعضا حاضر در جلسه به بیان نقظه نظرات خود پرداختند ومسئولین کمیته های مختلف برای صعود سراسری به قله رُنج مشخص شدند . دراین جلسه  رفیعی مسئول بنیاد شهید وامورایثارگران سپیدان،حق پرست نماینده جانبازان قطع عضو شهرستان ، صالحی نماینده کمیته امداد امام خمینی (ره) ،خورشیدی نماینده هلال احمر سپیدان،سخایی نماینده فرماندار ومسئول کارگرو ه های ورزش وایثارگران ،گرانمایه مستند ساز حضور داشتند.

غریبی افزود: در راستای تکریم و تقویت روحیه نشاط و شادابی ایثارگران و همچنین توجه به سلامت جسمانی و روانی آنان ،  دومین برنامه صعود سراسری جانبازان استان فارس  به میزبانی شهرستان سپیدان و با حضور تعداد 100 نفر از کوهنوردان جانباز در اواخر شهریورماه امسال ودر آستانه هفته دفاع مقدس برگزار می شود. طبق هماهنگی های بعمل آمده علاوه بر مسئول هیئت و اعضا گروه کوهنوردی شهرستان سپیدان و دو تیم خبره  امداد ونجات کوهستان از جمعیت هلال احمر شهرستان  عزیزان جانباز را همراهی می نمایند. در این برنامه جانبازان علاوه بر صعود به قله رُنج به ارتفاع 3708متری، از طبیعت زیباو مناظر طبیعی شهر توریستی اردکان نیز دیدن می کنند.



نظرات بینندگان