کد خبر: ۷۵۹۴۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۱ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
وعده جدید درباه ساخت یادمان شهید گمنام

شهردار منطقه 10 شیراز: تکمیل یادمان شهید گمنام شهرک گلستان 6 ماه دیگر طول می کشد

شهردار منطقه ۱۰ شیراز از تکمیل و بهره‌برداری از یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان شیراز تا پایان امسال خبرداد.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، هنر آن است که بی هیاهوی سیاسی وخودنمایی‌های شیطانی برای خدا به جهاد برخیزی و خود را فدای هدف کنی نه هوی و این هنر مردان خداست، مردانی که در سال‌های پس از دوران دفاع مقدس نیز پیکر مطهر آنها بی هیاهو در شهرهای ما آرام می‌گیرد تا آرامشی برای اهالی شهر باشند.

در 25 فروردین سال 1392 هم‌زمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) پیکر مطهر یک شهید گمنام در بوستانی در شهرک گلستان شیراز دفن شد که بعد هم به افتخار حضور این شهید این بوستان به بوستان شهیدان گمنام نام‌گذاری شد.

شهردار منطقه درخواست کرد تا یادمانی برای شهید گمنام بسازد تا هم به نمادی برای شهرداری منطقه تبدیل شود و هم مکانی باشد برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و مردمی.

این موضوع پیش از دفن شهید در این بوستان از سوی شهرداری منطقه مطرح و با دفن شهید موافقت شد و بودجه طرح نیز به تصویب رسید تا ظرف مدت کوتاهی شهرداری منطقه 10 شیراز بتواند یادمان این شهید را اجرایی کند.

امروز پس از گذشت دو سال و نیم از دفن پیکر مطهر شهید گمنام در این بوستان، زائران این شهید به سختی می‌توانند به مزارش دسترسی داشته باشند و پیمانکار طرح هم به دلیل عدم پرداخت هزینه‌ها از طرف شهرداری طوری عمل می‌کند که نه ‌می‌توان گفت عملیات اجرایی دنبال می‌شود و نه‌ می‌توان گفت پروژه تعطیل شده است و این مسأله مشکلاتی را برای عاشقان شهدا و افرادی که قصد زیارت مقبره این شهید گمنام را دارند تا در جوارش کمی آرام بگیرند، ایجاد کرده است.

برای اطلاع بیشتر از وضعیت کنونی مقبره شهید گمنام در بوستان شهدای گمنام در شهرک گلستان و جنب مسجد الغدیر که محل اقامه نماز جمعه شهرک‌های غرب شیراز است، پای صحبت‌های حجت رحیمی، نماینده مردم منطقه برای پیگیری این موضوع در شهرداری منطقه نشستیم؛

وی می‌گوید این مقبره پس از گذشت دو سال و نیم تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد، مردم می‌خواستند از طریق خیران و کمک‌های مردمی این یادمان را بسازند اما شهرداری با نگاه اینکه نمادی برای خودشان بسازند وارد عرصه شد.

رحیمی معتقد است اگر بناست مقبره شهید گمنام به زیارتگاهی برای مردم تبدیل شود که تأثیرگذار باشد که به طور حتم تأثیر کمی هم نیست باید مقبره طوری ساخته شود که بتوان در این مجموعه برنامه‌های جمعی برگزار کرد و هدف از آوردن شهیدان در دانشگاه‌ها، بوستان‌ها و محله‌ها هم همین بوده است تا کارهای فرهنگی تقویت شود و در واقع مکانی برای انسجام دادن به فعالیت‌های مردمی و گروه‌های مذهبی و پاتوقی برای جلسات جمعی بسیجیان و گعده‌های دوستانه مردمی باشد.

متأسفانه به دلیل روند ساخت مقبره در این بوستان در حال حاضر نزدیک به یک سال است در اینجا هیچ برنامه‌ای اجرا نشده است و با وجود تمام نامهربانی‌هایی که به این شهید بزرگوار شده است امسال تصمیم گرفتیم حرمت این شهید را حفظ کنیم و احترام بگذاریم و امسال در همین وضعیت با حضور پرشور مردم دعای عرفه در جوار مقبره این شهید بزرگوار برگزار می‌شود.

محمدتقی تذروی، رئیس کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر شیراز و ناظر شورای شهر در شهرداری منطقه 10 شیراز، یکی از عوامل طولانی شدن این پروژه را تغییراتی که در طرح یادمان ایجاد شد می‌داند.

وی با بیان اینکه نخستین طرح یادمان از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌‌های دفاع مقدس پذیرفته نشد گفت: دومین طرح را شهرداری نپذیرفت و طرح دیگری ارائه شد که سال گذشته پس از مدت 6 ماه به تصویب رسید و از همان زمان مراحل انتخاب پیمانکار و انعقاد قرارداد پیگیری و انجام شد.

به گفته تذروی در روند اجرای طرح توسط پیمانکار خللی ایجاد شد و پیمانکار گفت طراحی این سازه بسیار سنگین و اجرای آن سخت است و نیاز به پول بیشتری دارد، با توجه به اینکه خود پیمانکار برآورد هزینه‌ها را انجام داده بود و پس از قرارداد این مشکلات را مطرح کرد باز هم شهرداری منطقه 10 این مسائل را پذیرفت و در حال حاضر اجرای عملیات توسط پیمانکار دنبال می‌شود و فکر می‌کنم امسال به بهره‌برداری برسد.

حجت رحیمی، نماینده مردم منطقه در شهرداری، درباره تغییر طرح اولیه یادمان شهید گمنام گفت: طرح اولیه یادمان به سردرب دانشگاه تهران شباهت داشت با این تفاوت که سر ستون‌ها به شکل دایره‌ای بود و یکی از مباحثی که سبب شد طرح توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس رد شود و شهرداری آن را تغییر دهد این بود که یادمان باید علاوه بر زیبایی، کاربردی باشد.

وی با بیان اینکه اولویت ساخت یادمان برای شهدای گمنام لزوم استمرار حرکت‌های فرهنگی است خاطرنشان کرد: اگر محلی برای برگزاری جلسات و برنامه‌های فرهنگی در جوار شهدای گمنام نباشد برگزاری مراسم و جلسات در گرمای تابستان و در سرمای زمستان با مشکل مواجه می‌شود و به همین دلیل طرح جدیدی ارائه شد.

جزییات طرح جدید ارائه شده از سه منظر برآورد قیمت، تخمین استحکام و تخمین مدت زمان ساخت به مدت 3 ماه در معاونت فنی شهرداری شیراز بررسی شد اما با وجود محاسبات دقیق و طولانی مدت 90 میلیون تومان در محاسبه قیمت اشتباه شد و پیمانکار پس از قرارداد مدعی شد که اشتباه کرده است و با توجه به اینکه قرار بود در مدت زمان شش ماه ساخته شود اما با گذشت یک سال تنها 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

سردار خداد ابراهیمی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس، نظارت بر ساخت یادمان‌های شهدا را از وظایف این بنیاد دانست و درباره طرح یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان شیراز گفت: طرح اولیه تأیید نشد اما طرحی که سال گذشته از سوی شهرداری ارائه شد مورد قبول بود و قرار شد توسط شهرداری عملیاتی شود.

وی از رایزنی‌هایی که برای ساخت یادمان‌های شهیدان گمنام در بوستان شهرک گلستان و معالی‌آباد با شهردار شیراز انجام داده است خبرداد و افزود: شهردار شیراز در این زمینه قول همکاری و مساعدت داده است و پس از تأمین اعتبار لازم برای ساخت این یادمان‌ها باید شهرداران مناطق این موضوعات را پیگیری کنند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس با اشاره به صحبت‌هایی که با رئیس شورای شهر شیراز در این زمینه داشته اظهار داشت: چنین مواردی در شورای شهر بررسی و اعتبار لازم تأمین شده است و بهره‌برداری از آن نزدیک است.

سردار ابراهیمی نیز از پیشرفت کند اجرای یادمان‌های شهدا در شیراز گلایه دارد و می‌گوید، نمی‌دانم چرا با وجود اینکه تمام مسئولان در پاسخ به پیگیری‌های ما و کمیته تفحص می‌گویند کارها انجام می‌شود اما با وجود این همه مدت زمان در عمل کاری انجام نشده است و حتی امکان زیارت برخی از قبور شهدای گمنام برای مردم وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس آمادگی دارد اگر در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد برای برطرف شدن آن همکاری کند تا این یادمان‌ها هر چه زودتر تکمیل شود و مردم بتوانند از فضای معنوی این اماکن بهره‌مند شوند.

حمیدرضا اسماعیلی، شهردار منطقه 10 شیراز، با بیان اینکه یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان توسط پیمانکار در حال ساخت است گفت: طرح یادمان طرح خاصی است که توسط بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و زیباسازی شهرداری شیراز تأیید شده است.

وی مهم‌ترین دلیل طولانی شدن ساخت یادمان را تغییرات مداوم طرح می‌داند و در این باره می‌گوید: هر بار تغییر طرح مستلزم بررسی آن در جوانب مختلف بود که حداقل شش ماه زمان برای هر طرح صرف شد.

اسماعیلی با اشاره به اینکه در حال حاضر پیمانکار طرح سختی را در دست اجرا دارد افزود: پیمانکار مجبور است سازه‌های یادمان را در فضای خارج از یادمان قالب‌گیری کند و پس از آن سازه‌ها را در محل یادمان سرهم کرده و آن را تکمیل کند.

شهردار منطقه 10 شیراز در مصاحبه‌های پیشین خود با دیگر رسانه‌ها قول داده بود که یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان شهریور ماه سال 1393 به بهره‌برداری برسد اما شهریور امسال هم به پایان خود نزدیک شده و طرح هنوز به نیمه راه هم نرسیده است.

اسماعیلی در این باره گفت: زمانی که من این قول را دادم طرح دیگری در دست بررسی بود و پس از آن طرح تغییر کرد.

شهردار منطقه 10 شیراز که خود و مجموعه شهرداری را در این زمینه متعهد می‌داند، با بیان اینکه طرح سنگینی در حال اجراست خاطرنشان کرد: ساخت این طرح زمان زیادی می‌‌برد اما براساس قرارداد با پیمانکار ساخت این یادمان تا پایان امسال تمام و یادمان افتتاح می‌شود، پیمانکار هم متهد شده است آن را در زمان تعیین شده تکمیل کند.

زمان قرارداد شهرداری منطقه 10 با پیمانکار یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان شیراز پایان امسال است.

ساخت یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان در دو سال و نیم گذشته فراز و نشیب‌های بسیاری داشته که از جمله آنها تغییرات مداوم طرح بوده است و با وجود اینکه مردم از ساخت و اجرای طرح استقبال کرده و از شهرداری خواستند فقط بر ساخت و ساز آن نظارت فنی داشته باشد اما شهرداری نپذیرفت و ساخت این یادمان در مراحلی به گونه‌ای پیش رفت که به دلیل کندن کانال اطراف مقبره حتی امکان زیارت انفرادی مقبره شهید و فاتحه‌خوانی هم برای مردم وجود نداشت.

امیدواریم طرح نهایی یادمان شهید گمنام در شهرک گلستان شیراز در زمان تعیین شده در قرارداد توسط پیمانکار تکمیل شود.


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۴
0
متاسفانه شهرداري منطقه 10 فقط به ظاهر شهرك گلستان و حافظ و بهشتي مي پردازه و كاري به اقدامات حتي ظاهرانه به شهرك هاي گويم و دوكوهك و فجر نداره
1200 متر جاده ارتباطي انحرافي معادن دوكوهك را هنوز نتونستند به سرانجام برسونند و مردم شهرك فجر مجبورند دود و خاك و سر وصداي اين كاميونها را تحمل كنند
آخه 1200 متر جاده بعد از 10 ماه نبايد ساخته بشه؟
حقیقت
دوکوهک و فجر - جاده عبور کامیون ها - دقیقا !