کد خبر: ۷۶۱۱۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۲۰ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۴

چه بخوریم و نخوریم تا سرطان نگیریم

متخصص طب سنتی گفت: اکنون در سراسر جهان مهمترین علت بروز و ظهور انواع و اقسام سرطان‌ها مربوط به تغذیه بد، آب و هوای آلوده و داشتن استرس است.
به گزارش شیرازه، اخبار معاصر نوشت: سالهاست جدال دامنه‌داری میان طب سنتی و مدرن بوجود آمده و هریک مدعی است که در درمان بیماری ها و کاهش ابتلا به سرطان از دیگری موفق تر عمل کرده، اما در همین حال متخصصان طب سنتی ضمن تائید اقدامات اثربخش پزشکی نوین بر پیشگیری و کاهش بیماری سرطان با اتکا بر سبک زندگی اسلامی و پیروی از باورها و داشته های حکیمان سنتی تاکید دارند.   

البته خواص و ویژگی‌های موثر طب سنتی مورد توجه و عنایت ویژه مقام معظم رهبری نیز هست. ایشان همواره بر توسعه و ترویج این مقوله به منظور درمان بیماری‌ها تاکید کرده و در سیاست‌های ابلاغی سلامت در چندین بند به تبیین و ترویج طب سنتی اشاره داشته‌اند.

به عنوان نمونه در یکی از بندها «به ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی  تاکید شده است».

در همین خصوص حجت‌الاسلام دکتر احمدعلی آقارفیعی در رابطه با علل فراگیر شدن سرطان در ایران و مهمترین راه‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری براساس آموزه‌های طب سنتی با ما به بحث و گفتگو پرداخته است.

مشروح گفت‌وگوی تفصیلی اخبار معاصر با حجت‌الاسلام آقارفیعی را در ذیل می‌خوانید:

- به چه علت امروزه سرطان در کشورمان فراگیر و شایع شده است؟

 اکنون در سراسر جهان مهمترین علت بروز و ظهور انواع و اقسام سرطان‌ها مربوط به تغذیه بد، آب و هوای آلوده و داشتن استرس است.

 این سه عامل بیش از هر شاخصه دیگری در ابتلا به بیماری سرطان نقش دارد، بنابراین در کشور ما نیز ظرف دهه‌های اخیر به واسطه نفوذ کشورهای خارجی، تغذیه‌های‌مان دگرگون شده و به اصطلاح از تغذیه ارگانیک فاصله گرفته و به سمت مصرف مواد غذایی شیمیایی کشیده شده‌ایم.

امروزه زندگی‌های فست فودی جای تغذیه‌های اصیل ایرانی اسلامی را گرفته، اگرچه بسیاری از بانوان به علت تهیه فست فودها کمتر در آشپزخانه پای اجاق گاز می ایستند، اما این راحتی و آسودگی مخاطرات زیادی برای همسر و فرزندان آنها به دنبال دارد.

در واقع رشد و توسعه سرطان از همین جا نشات می گیرد. ما با ورود فست فودها غذاهای اصیل خودمان را فراموش کردیم و از انجام ورزش و تحرک دور شدیم.

*برپایی فروشگاه‌هایی برای عرضه محصولات ارگانیک

از سوی دیگر نظارت لازم و کافی بر روی مواد افزودنی کمتر انجام می شود و حتی نوع ظرف هایی که برای تهیه غذا انتخاب می شود، به معنای واقعی کلمه سرطان زاست، اما بی توجه از کنار این مسئله می گذریم، مثلا با وجود اینکه ظرف مسی بهترین ظرف برای پخت و پز است اما برخی ناظران بهداشت با این گونه ظرف ها مخالفت می کنند، این در حالی است که در آمریکا به تدریج این ظروف مورد استفاده قرار گرفته است زیرا خواص درمانی زیادی دارد، در این کشور حتی فروشگاه های محصولات ارگانیک را ایجاد کرده اند تا افراد با تهیه این محصولات، کمتر به بیماری سرطان مبتلا شوند.

بهتر است به جای مخالفت با سبک زندگی اسلامی، روش های طب سنتی را فعال کنیم، البته نظام پزشکی هم نباید با پزشکانی که طب سنتی کار می کنند، برخورد خصمانه داشته باشد. بنابراین باید کمک کنند این طب نه در مقابل بلکه در کنار طب مدرن قرار گرفته و تا حدود زیادی به کاهش و بهبود بیماری های همچون سرطان بپردازد.

ما منکر کارکرد مؤثر طب نوین در درمان بیماری ها نیستیم اما معتقدیم که طب سنتی و اسلامی ما نیز می تواند سهم بسزایی در کاهش بیماری ها داشته باشد.

- مهمترین راه های پیشگیری از ابتلا به سرطان براساس طب سنتی چیست؟

روی آوردن به غذاهای ارگانیگ مهمترین راه پیشگیری از سرطان است، همچنین باید این مطلب را در نظر داشت که مطابق تحقیقات ازدیاد سودا در بدن، زمینه ابتلا به سرطان را به طرز عجیبی افزایش می دهد بنابراین باید کمتر به مصرف غذاهایی که غلظت خون را افزایش می دهد، روی آورد، به طور مثال خوراک هایی که از مواد فریزری، گوشت گاو و غذاهای کنسروی بدست آمده، میزان سودا در بدن را افزایش می دهد. بنابراین طب سنتی بر این نکته تاکید دارد که باید در خورد و خوراک خود اصل سلامت را مدنظر قرار داد مثلا تا حد امکان غذاهای مانده و فریزری و گوشت را مصرف نکنیم و به جای آن سعی کنیم تا غذاهای ارگانیک و فاقد مواد شیمیایی استفاده کنیم و از مصرف خرما، سیر و سیاه دانه نیز غافل نشویم.

*مصرف سبزیجات خانگی به جای استفاده از سبزی های پرورش یافته با کود شیمیایی

همان طور که می دانید تاکید طب سنتی بر پیشگیری است، بر همین اساس ما با صراحت عنوان می کنیم این کودهای شیمیایی که به صورت بی رویه در کشاورزی و انواع کشت های ما مورد توجه قرار می گیرد، سرطان زاست لذا ما با جدیت تمام بازهم تاکید می کنیم که مصرف محصولات ارگانیک نباید از چرخه تغذیه حذف شود و باید با کاشت سبزیجات در باغچه‌های خانگی از مصرف سبزیجات بازاری که معمولا از طریق همین کودهای شیمیایی کاشته شده اند، پرهیز کرد.

 معمولا در کشت سبزیجات برای رشد سریع به صورت بی رویه از کودهای شیمیایی استفاده می شود در حالی که مصرف این مواد باید به قاعده و به میزان لازم باشد اما در اکثر موارد به علت نداشتن دانش کافی این کودها زیاد مصرف می شود در نتیجه این امر باعث می شود، محصولات ما نیترات بیشتری جذب ‌کنند.

اکنون ما خدا را شکر می کنیم که کودشیمیایی گران شده و مسئولان ما کمتر می توانند این کودها را وارد کنند، این امر به نفع مردم و کشور ماست.

*نقش مفید حجامت و خون دادن در کاهش بیماری ها

یکی دیگر از تاکیدات ما این است که مرغداران ما به جای پرورش مرغ های هورمونی، جوجه های طبیعی را از طریق تغذیه ارگانیک پرورش دهند تا مواد غذایی سالم تری در اختیار شهروندان برای مصرف قرار گیرد.

حجامت کردن و خون دادن نیز از مهمترین عواملی است که می تواند در کاهش ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها به ویژه سرطان موثر و مفید باشد، زیرا این اقدامات معمولا غدد و تومورها را از بین می برد.

ظروف آلومینیومی یکی از مضرترین ظروفی است که در نانوایی ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد و ما طبعا انتظار داریم تا وزارت بهداشت این مسائل را جدی بگیرد و نسبت به استفاده از این ظروف و جمع آوری آنها اقدام کند.

- آیا طب سنتی نسخه و راه درمانی برای سرطان دارد؟

بله طب سنتی نسخه های زیادی برای درمان بیماری سرطان دارد، همین مواردی که به آن اشاره کردم هم می تواند در کاهش ابتلا به بیماری سرطان موثر باشد و هم می تواند به بهبود این مرض کمک کند اما علیرغم این ها باید بر این مسئله تاکید کرد که برخی گیاهان و عصاره های سبزیجات این توان و خاصیت را دارند که سلول های سرطانی را از بین ببرند.

مثلا چای سبز، انگور، سیر، زنجبیل و رزماری، آب میوه های طبیعی، سیب، آب سبزیجات تازه از جمله مواردی است که می تواند در درمان بیماری سرطان و از بین بردن سلول های سرطانی نقش آفرین باشد.

مصرف غذاهای پرچرب مثل گوشت قرمز و کم تحرکی در ابتلا به سرطان نقش بسزایی دارد بنابراین بهتر است به جای مصرف بی رویه این گونه مواد گرایش خود را به مصرف سبزیجات و گیاهان افزایش دهیم بی تردید اگر این گونه زندگی کنیم نه اضافه وزن پیدا می کنیم و نه به بیماری خطرناک سرطان مبتلا می شویم.

- چه چیزهایی بخوریم و چه چیزهایی نخوریم تا دچار سرطان نشویم؟

مصرف گیاهان دارویی مثل سیاه دانه، کاسنی، حتی زردچوبه، صبر زرد، عسل، پیاز و مصرف سبزیجاتی که از آب های طبیعی یعنی آب چاه سیراب شده در کاهش بیماری سرطان موثر است، همچنین مصرف خرما و انار نیز به این دلیل که به شکل ارگانیک تولید می شود در کاهش این بیماری مثمر ثمر است اما در مقابل مطابق بررسی های صورت گرفته مصرف گوشت در افزایش تومورها و غدد سهم زیادی دارد بنابراین باید کمتر مورد مصرف قرار گیرد.

 بهتر است به جای مصرف بی رویه گوشت قرمز از سویا استفاده کنیم. همچنین چیپس و پفک، نمک زیاد و نوشابه های گازدار از جمله مواردی است که نباید مصرف شود زیرا در افزایش سرطان ها و بیماری ها نقش مهمی دارد.

مصرف داروهای گیاهی اغلب نه تنها در کاهش میزان ابتلا به سرطان نقش دارد بلکه به درمان این بیماری نیز کمک کرده و سبب آرامش و برطرف کردن افسردگی و اضطراب می شود. بدون شک مصرف این نوع داروها نسبت به داروهای شیمیایی عوارضی ندارد. 

به عبارت دیگر طب سنتی به دنبال اصلاح زندگی و حرکت به سمت سبک زندگی اسلامی است چرا که ما معتقدیم هر بیماری با اتکا بر تغذیه مناسب، عدم مصرف فست فودها و انجام ورزش می تواند تا حد زیادی بهبود پیدا کند.

-  طب مدرن برای کاهش ابتلا به سرطان چه تجویزی دارد و چقدر جواب می دهد؟

معمولا عدم استعمال دخانیات، چکآپ منظم و نظام مند، انجام فعالیت های فیزیکی، مصرف هویج، مصرف غذا به صورت کم نمک، روی آوردن به گیاه خواری یک روز در هفته و مصرف آسپرین از سوی اطبای مدرن به منظور کاهش ابتلا  به سرطان تجویز می شود، هرچند که برخی از این روش ها مورد تأکید ما نیز هست.

البته در طب مدرن برای درمان سرطان از شیمی درمانی، جراحی و رادیو تراپی استفاده می شود و در مجموع ما اقدامات این بخش را نفی یا رد نمی کنیم اما میان اطبای سنتی و مدرن یک اختلاف نظر جدی وجود دارد و آن این است که آنها معتقدند تغذیه در پیشگیری از سرطان موثر است اما ما اعتقاد داریم که نوع تغذیه نه تنها در پیشگیری بلکه در درمان بیماری سرطان نیز نقش دارد.

 در مجموع می توان گفت، اقداماتی که در قالب طب مدرن برای کاهش ابتلا به این بیماری انجام می شود، موثر است و تا حدودی جواب می دهد اما بنده اعتقاد دارم که باید داشته های طب سنتی و مدرن در کنار هم قرار بگیرد تا به نتایج مطلوب تری دست پیدا کنیم، هرچند باید به این نکته نیز اشاره ای گذرا داشته باشم که گاهی پزشکان ما وقتی در درمان بیماری سرطان به بن بست می خورند، بیمار را به سمت اطبای سنتی می فرستند و از ما می خواهند تا به درمان آنها بپردازیم، جالب این است که در اغلب موارد موفقیت های خوبی برای درمان این بیماران کسب کرده و می کنیم.

* لزوم فرهنگسازی نسبت به طب سنتی در میان نسل جوان جامعه

طب سنتی و کارکردهای مفید آن باید در میان نسل جوان جامعه فرهنگسازی شود زیرا مصرف داروهای شیمیایی به تنهایی نمی تواند گره ای از مشکلات جسمی انسان ها باز کند لذا ضرورت دارد تا پای طب سنتی که در کشور ما قدمتی 10 هزار ساله دارد را دوباره به این سرزمین پهناور باز کرد و زمینه را برای فعالیت مجدد اطبای سنتی فراهم ساخت.

طب سنتی در دولت نهم به عنوان یک رشته دانشگاهی مطرح شد و علاقمندان بسیاری نیز پیدا کرد و توانست توجه های زیادی را به سمت خود جلب و جذب کند. در این میان باید به توجهات و عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب نسبت به این مسئله نیز اشاره کرد زیرا ایشان در سیاست های ابلاغی سلامت به موضوع طب سنتی پرداخته اند و این امر نشانگر اهمیت بالای این مقوله در بهبود و درمان بیماری های عادی و صعب العلاج است. 

نظرات بینندگان