کد خبر: ۷۶۱۷۰
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۵ - ۲۴ شهريور ۱۳۹۴

قهرمانان لوازم التحریر ایرانی چه کسانی هستند؟

چند سالی است که طرح‌‌های کارتونی روی لوازم‌التحریر جای خود را به طرح‌های ایرانی داده‌اند؛ حرکتی فرهنگی که چند سالی از اجرایی شدن آن می‌گذرد و با استقبال خوبی هم مواجه شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از مهر، اول مهر برای بیشتر کودکان بوی کتاب و دفتر و مداد رنگی‌های نو می‌دهد و مثل همیشه ذوق خریدن نوشت‌افزار و دفترچه‌های فانتزی کودکان را به مغازه‌های لوازم‌التحریر می‌کشاند. اغلب این کودکان هم دوست دارند تصویر شخصیت‌های محبوب‌شان را روی این لوازم التحریر ببینند.

در گذشته اغلب این تصاویر شخصیت‌های کارتونی انیمیشن های غربی بودند که بیشتر درباره کارتون‌هایی مثل بن‌تن و مرد عنکبوتی و انگری‌بردز بود و حالا چند سالی است که به اینها تصاویر خوانندگان و بازیگران هالیوود مثل «برتز»، «هانا مانتانا»، «جاستین بیر» و غیره هم اضافه شده است. به دنبال همین احساس نیاز بود که جمعی از اهالی فرهنگ شروع به تولید لوازم التحریر با قهرمانان ایرانی کردند.

تولد نوشت‌افزار ایرانی با «ثنا و ثمین»

تقریبا اولین کاراکترهایی که روی جلد دفتر های ایرانی آمدند، دو شخصیت «ثنا و ثمین» بودند. تولیدکنندگان با طراحی دو کاراکتر دختر به نام‌های «ثنا» و «ثمین» که دو خواهر شاد و محجبه بودند، کار خود را شروع کرد.  کمی بعد کاراکتر پسرانه «سینا» با لقب «سینا جستجو» نیز به آنها اضافه شد و روی طرح جلد دفاتر تحریر قرار گرفت.

IMG-IMG-001553-0.jpg

13920707000345_PhotoL.jpg

قهرمان های واقعی روی جلد دفترچه های ایرانی

پس از «ثنا و ثمین» نوبت به قهرمان‌های واقعی می‌رسد که جای خود را بر نوشت‌افزارهای ایرانی پیدا کنند. تمرکز اصلی  هم در این طرح جلدها بر استفاده از شخصیت‌های مذهبی و انقلابی است.  طرح های جلد شهید چمران، امیر کبیر، امام خمینی (ره)، میرزا کوچک خان، شهید احمدی روشن، دکتر حسابی، شهید بابایی، شهید باکری، شهید همت، آیت الله مجتبی تهرانی و… از جمله این نمونه هاست که مورد استقبال دانش آموزان و خانواده های آنها قرار گرفته است.

5555555555555555555555525.jpg

TT-1.jpg

اسطوره‌های ایران باستان

یکی دیگر از انتشارات هم اقدام به درج نمادهای ایران باستان روی نوشت‌افزارها کرده‌ است. در این تولیدات نمادهایی از تاریخ کهن و تاریخ معاصر ایران برای دفتر و نوشت‌افزار کودکان و نوجوانان طراحی شده که ازجمله این تصاویر می‌توان به آثار باستانی، شخصیت‌های تاریخی، فرهنگی و حماسی، آیین‌ها، ترانه‌ها، لباس‌ها و… اشاره کرد. البته این طرح جلد به دلیل انتزاعی بودن، خیلی مورد استقبال کودکان و نوجوانان قرار نگرفته است.

کانون-پرورش-فکری. png

افتخارات ملی و نوشت‌افزارهای ایرانی

یکی از تولید کنندگان در ابتکاری به جای طراحی شخصیت‌ها به سراغ اتفاقات مهم و تاثیرگذار رفته است. پیشگام میمون کاوشگر، رویانا گوسفند شبیه سازی شده و پهپاد از رخدادهای مثبتی هستند که در در سال‌های اخیر سروصدای زیادی در رسانه ها داشت و حالا به طرح جلد دفترچه ها تبدیل شده است. بارزترین نکته ای که در طرح جلدهای این انتشارات خودنمایی می‌کند، توجه به تزریق روح امید و خودباوری بین کودکان و نوجوانان ایرانی است.

ایام. jpg

251430475.gif

انیمیشن‌های ایرانی محبوب

به جرأت می‌توان گفت که محبوب‌ترین کاراکترهایی که روی نوشت‌افزارهای ایرانی آمدند، شکرستانی‌ها هستند. انیمیشن شکرستان در رسانه ملی و در بین کودکان به سرعت محبوب شد و طبیعی است که لوازم التحریر آن هم به سرعت بین این قشر محبوب شود. البته این آخرین انیمیشن ایرانی نبود که به نوشت‌افزارهای ایرانی راه پیدا کرد. انیمیشن «رستم و سهراب» آخرین کارتون ایرانی است که به طرح جلد دفترچه های ایرانی تبدیل شده است.

139305140838252973350004.jpg

4.jpg

علاوه بر انیمیشن‌ها، تعدادی از سریال‌های تلویزیونی هم مورد اقبال برخی انتشارات قرار گرفتند و به این ترتیب مهمان دفترچه‌های ایرانی شدند. «پایتخت» و «کلاه‌قرمزی» از سریال‌هایی بودند که به نوشت‌افزارهای کودکان ایرانی اضافه شدند و بالاخره «شهر موش‌ها۲» هم از فیلم سینمایی‌هایی است که روی جلد دفترچه‌های ایرانی آمده‌اند.

139305130925297253341634.jpg

 

612_tmlzern.jpg

13930615000407_PhotoL.jpg

نظرات بینندگان