کد خبر: ۷۶۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۶ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴

کدام کشورها دنبال خودروسازی رفتند؟

داشتن خودروی ملی خوب افتخار هر کشور به حساب می‌آید اما کدام کشورها توانسته‌اند خودروی ملی تولید کنند؟

به گزارش شیرازه، مجله مهر نوشت: کشورهای زیادی در مسیر تولید خودروی ملی گام برداشته اند و در این میان به موفقیت هایی نیز دست یافته اند؛ در ادامه نگاهی خواهیم داشت به کشورهایی که وارد صنعت خودروسازی شده اند.

مصر

شروع صنعت خودرو سازی مصر به سال 1960 برمی گردد. در دوران سوسیالیستی دولت مصر تصمیم گرفت تا اقتصاد کشور را از کشاورزی به صنعتی تبدیل کند و اولین خودرو کاملا مصری را تولید کرد. تولید این خودرو مدتی بعد متوقف شد زیرا توان رقابت با برندهای خارجی را نداشت. حدود سال 1985 بود که غول بزرگ صنعت خودرو یعنی «جنرال موتورز» وارد مصر شد و صنعت خودروسازی این کشور را متحول کرد. سال 2004 صنعت خودرو سازی مصر با مونتاژ خودروها و قطعات پیشرفت قابل توجهی کرد. بازار تولید خودرو مصر در سال 2004 فقط 49335 خودرو بود که این رقم در سال 2010 به 116683 خودرو یعنی 136% افزایش یافت.

کنیا

صنعت خودروسازی در کنیا شامل مونتاژ، خرده فروشی، و توزیع وسیله نقلیه موتوری است. کنیا اخیرا سعی دارد تا اولین خودرو کاملا ساخت خود را تولید کند.

مراکش

اولین کارخانه با قابلیت مونتاژ سالانه 400 هزار خودرو در فوریه سال 2012 توسط شرکت رنو در شهر طنجه مراکش شروع به کار کرد. این کارخانه عمدتا برای بازار اروپا خودرو تولید می کند. قبل از سال 2012 اولین کارخانه مونتاژ در کازابلانکا شروع به کار کرد.

آفریقای جنوبی

آفریقای جنوبی به عنوان اصلی ترین خودروساز در قاره آفریقا شناخته می شود که سالانه بیش از نیم میلیون از انواع مدل های خودرو تولید می کند.

چین

صنعت خودروسازی چین ریشه در رابطه سالهای دور با کشور شوروی دارد و در دهه های اخیر زیاد قابل توجه نبود. این صنعت از سال 2000 به بعد در چین رشد چشمگیری داشت به گونه ای که در سال 2009 بیش از 13 میلیون خودرو در این کشور تولید شد. چین اکنون به عنوان کشوری شناخته می شود که بزرگترین صنعت خودروسازی جهان را دارد. در حال حاضر تولید سالانه این کشور بیش از 18 میلیون خودرو در سال است.

ایران

صنعت خودرو سازی ایران عمدتا توسط دو شرکت ایران خودرو و ساپیا با تولید 94 درصد از کل خودرو کشور اداره می شود. ایران خودرو اکنون با در  دست داشتن 61 درصد از بازار خودرو بالاتر از سایپا در رده اول قرار دارد. شرکت سایپا هم 33 درصد از تولید بازار را در اختیار دارد. تراکتورسازی، رانیران، شهاب خودرو و کرمان موتور روی هم رفته تنها 6 درصد در بازار خودرو سهیم هستند. خودرو ملی ایران که پیکان نام داشت در سال 2005 جای خود را به سمند داد. این دو خودرو تولید شرکت ایران خودرو هستند.

ژاپن

پیشینه های تاسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال 1926 بازمی گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می کرد به ابتدای قرن بیستم بازمی گردد. ساکیشی تویودا، که سال ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه انداخته بود. او حتی در سال 1894 یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ساخته بود. ساکیشی در سال 1924 نوع تمام اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد.

پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال 1929 در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل شد. اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون 1٫5 تنی G1 در طی جنگ جهانی دوم بود. تمام امکانات این کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می کرد. اکنون میزان تولید این شرکت سالانه بیش از 10 میلیون خودرو است.

کره جنوبی

کره جنوبی از نظر میزان تولید در رده پنجم جهان و از نظر صادرات خودرو در رده ششم جهان قرار دارد. 15 سال قبل، کره جنوبی فقط به مونتاژ قطعات ژاپن و آمریکا مشغول بود. اکنون گروه خودروسازی کیا بعد از گروه خودروسازی تویوتا ژاپن به عنوان دومین خودروساز آسیا شناخته می شود.

ازبکستان

قبل از سال 1992 ازبکستان هیچ صنعت خودروسازی نداشت. بعد از جدا شدن از شوروی، با ورود آمریکا و کره اولین کارخانه خودروسازی در ازبکستان تاسیس شد که سالانه بیش از 200 هزار خودرو به بازار عرضه می کرد.

فرانسه

می توان از فرانسه به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودرو در جهان نام برد. این کشور در سال 1889 سه چرخه ای که با نیروی بخار حرکت می کرد و در سال 1890 اولین ماشین چهار چرخ خود که با موتور بنزینی حرکت می کرد را تولید کرد. از تولید کنندگان خودرو در فرانسه می توان به دو شرکت پژو و رنو اشاره کرد. فرانسه با تولید سالیانه حدود 4 میلیون خودرو به عنوان دومین خودروساز برتر اروپا و چهارمین خودروساز برتر جهان شناخته می شود.

آلمان

اولین خودرو بنزینی در آلمان توسط کارل بنز اختراع شد. آلمان به تولید خودروهای مدرن و با کیفیت بالای مسابقه ای شهرت دارد که توسط کارخانه «پورشه»، «مرسدس» یا «بی ام و» تولید می شود.  آلمان در رده سوم تولید کننده خودرو در جهان قرار دارد.

روسیه

دولت روسیه در سال 1998 طرح توسعه صنعت خودروی کشور تا سال 2005 را مورد بررسی و تصویب قرار داد. براساس این طرح، میزان عرضه خودرو به بازار داخلی روسیه در سال 2005 باید به رقم 1/85 میلیون دستگاه در سال می‌رسید که سهم خودروهای خارجی بین 25 تا 30 درصد اعلام شد. همچنین می‌بایست 65 هزار دستگاه اتوبوس به بازار عرضه می‌شد که سهم واردات 10 هزار دستگاه و سهم تولید داخلی 55 هزار دستگاه در نظر گرفته شده بود. صنایع خودروسازی روسیه متشکل از هفت شرکت اصلی و بزرگ است که در مجموع 3666 شرکت و کارخانه تولیدی را در بر می‌گیرد. تولیدکنندگان داخلی خودرو از دولت خواسته‌اند سطح عوارض واردات خودرو را بین 25 تا 30 درصد نگه دارد تا به این ترتیب حمایت‌های لازم از صنایع داخلی صورت گیرد. براساس آمار منتشر شده، به دلیل وجود تقاضای چشمگیر برای انواع خودرو در روسیه، این کشور در سال 2004 به عنوان یکی از 10 بازار بزرگ خودرو در جهان مطرح بوده است. در همین سال بالغ بر 1/3 میلیون دستگاه به بازار این کشور عرضه شد.

میزان خودرو در بازار روسیه در سال 2014 میلادی به 2/3 میلیون دستگاه خواهد رسید و گویای رشد سریع این بازار است.

 

نظرات بینندگان