کد خبر: ۷۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۵ شهريور ۱۳۹۴
رئییس اداره آبهای زیر زمینی:

کاهش 38 درصدی بارندگی در زرین دشت نسبت به سال 93/کشاورزان در مصرف آب صرفه جویی کنند

احمد خوشبویی گفت: میزان بارندگی امسال شهرستان زرین دشت نسبت به سال گذشته 87 میلی متر کاهش یافته است و به عبارت دیگر 38/2درصد کمبود بارندگی نسبت به پارسال وجود دارد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از زرنوشت،  احمد خوشبویی رئیس اداره منابع آبهای زیر زمینی شهرستان در گفتگو با خبرنگار ما از وضعیت بحرانی میزان کاهش باران در سال جاری و کاهش 38 درصدی نسبت  به سال گذشته گفت و افزود: میزان بارندگی در شهرستان زرین دشت در سال آبی جاری یعنی از اول مهرماه سال 93 تا کنون 141 میلی متر بوده است. این درحالی است که در مدت مشابه در سال گذشته 228 میلی متر نزولات جوی داشته ایم و میانگین بارندگی در دوره 46ساله شهرستان زرین دشت نیز 224/6 میلی متر می باشد.  این به معنی آن است که میزان بارندگی امسال شهرستان زرین دشت نسبت به سال گذشته 87 میلی متر کاهش یافته است و به عبارت دیگر 38/2درصد کمبود بارندگی نسبت به پارسال وجود دارد.
وی  تصریح کرد: متأسفانه در سال آبی جاری در سطح کل استان فارس شاهد کاهش بارندگی نسبت به میانگین دراز مدت می باشیم، به طوری که میزان متوسط بارندگی کل استان فارس نسبت به مدت مشابه سال گذشته 17/3 درصد کاهش یافته است و به طور مثال شهرستان کازرون به میزان 172 میلی متر نسبت به پارسال کاهش بارندگی داشته است و به عبارتی 42/4 درصد نسبت به سال گذشته کمبود بارندگی دارد.


رئیس اداره منابع آبهای زیر زمینی بیان داشت: لذا مردم شهرستان زرین دشت اگرچه به دلیل قرارگیری در موقعیت جغرافیایی خشک و بیابانی همیشه با میزان کم نزولات جوی آشنا بوده اند ولی لازم است همچون گذشته که قدر آب را میدانسته اند و در صرفه جویی آب زبانزد منطقه بوده اند، صرفه جویی و استفاده صحیح از منابع آبی را بیشتر سرلوحه کار خود قرار دهند و مخصوصاً کشاورزانی که از آب چاه استفاده می کنند، نسبت انجام آبیاری نوین و آبیاری در ساعات مناسب و خنک که باعث کاهش تلفات آب و افزایش راندمان آبیاری می شود جهت کمک به سفره ای آب زیرزمینی کمک نمایند.

خوشبویی همچنین گفت: اداره منابع آب شهرستان زرین دشت نیز با توجه به اینکه وظیفه جلوگیری از تخلفات در حوزه منابع آبی دارد با کمک گرفتن از مقامات قضایی و انتظامی به شدت با متخلفانی که اقدام به برداشت بی رویه و انتقال آب غیرمجاز به اراضی غیر تحت شرب چاه دارند برخورد می نماید.

نظرات بینندگان