کد خبر: ۷۶۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۴
مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

نمونه‌برداری از پارچین تحت نظارت آژانس انجام شد/ این اولین بار بود که آژانس از پارچین بازدید می کرد/ بازدید از پارچین تشریفاتی نبود

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید اخیرا پیشرفت قابل توجهی در زمینه حل مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس حاصل شده است.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه پس از بازگشت از ایران، گفت پیشرفت قابل توجهی در مورد پرونده هسته‌ای ایران صورت گرفته است. 

به نوشته خبرگزاری رویترز، آمانو همچنین گفت روند نمونه‌برداری از پارچین تحت نظارت آژانس صورت گرفته است.

وی در این رابطه گفت: «همین الان شورای حکام را در جریان سفر آخر هفته‌ام به ایران قرار دادم. من در جریان این سفر با رئیس‌جمهور روحانی و دیگر مقامات ارشد ایرانی، همچنین اعضای پارلمان این کشور دیدار کردم.»

آمانو افزود: «من به شورای حکام گفتم که پیشرفت چشم‌گیری در زمینه اجرای نقشه راه، حاصل شده است. من همچنین در مورد دیدارم از بخشی خاص در سایت پارچین، که بارها گفته‌ام برای شفاف‌سازی موضوعات مرتبط با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، از اهمیت بالایی برخودار است، گزارش دادم.»

مدیر کل آژانس ادامه داد: «معاون مدیر کل و من روز یکشنبه به این سایت رفتیم. این اولین بار بود که آژانس از این نقطه بازدید می‌کرد. ما وارد ساختمانی شدیم که  آژانس پیش از این تنها می‌توانست با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای، شاهد آن باشد.»

او افزود: «داخل ساختمان، ما نشانه‌هایی از فعالیت‌های جدید نوسازی مشاهده کردیم. هیچ تجهیزاتی داخل ساختمان وجود نداشت.»

وی ادامه داد: «کارشناسان ما این اطلاعات را تحلیل کرده و همانطور که در نقشه راه آمده، در هفته‌های آینده با ایران در این رابطه گفت‌وگو خواهیم کرد.»

آمانو همچنین گفت: «همانطور که در گزارش‌هایم به شورای حکام اعلام کرده‌ام، فعالیت‌های زیادی که از اوایل سال 2012 در این نقطه انجام گرفته، توان آژانس برای راستی‌آزمایی موثر در آنجا را تضعیف کرده است.»

وی افزود: «پیش از بازدید ما، فعالیت‌های مشخص پادمانی آژانس در نقطه مشخصی در سایت پارچین صورت گرفت. این فعالیت شامل نمونه‌برداری‌های محیطی بود. نمونه‌برداری، فرآیند پیچیده‌ای است.»

مدیر کل آژانس ادامه داد: «بر اساس تجربه‌ای که طی سال‌ها به دست آمد، آژانس در شرایط خاصی، به نمایندگان کشورهای عضو اجازه داده است که فعالیت‌هایی را برای کمک به اقدامات راستی‌آزمایی آژانس، انجام دهند. این امر به نحوی انجام می‌شود که اطمینان حاصل شود به روند راستی‌آزمایی آژانس لطمه نمی‌خورد.»

وی در ادامه با بیان اینکه ایران در فرآیند نمونه‌برداری «ایفای نقش» کرده است، گفت: «آژانس می‌تواند صحت فرآیند نمونه‌برداری و اصالت نمونه‌ها را که از محل‌های مورد نظر آژانس در نقطه‌ای مشخص در پارچین برداشته شده‌اند، تائید کند.»

آمانو افزود: «اصالت نمونه‌های آژانس با استفاده از یک روند استاندارد راستی‌آزمایی حاصل شد. این روند تحت مسئولیت و نظارت ما انجام گرفت. نمونه‌ها به وین منتقل شده و توسط کارشناسان آژانس مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت.»

وی ادامه داد: «اجرای نقشه راه، به مرحله مهمی رسیده است. فعالیت‌های راستی‌آزمایی در پارچین به نحو همخوان با اقدامات استاندارد پادمانی ما صورت گرفت. تمامی اطلاعات به دست آمده، اکنون در حال ارزیابی توسط آژانس است.»

او در پایان گفت: «با این حال، کارهای زیادی در هفته‌های پیش رو، باقی مانده است. اجرای کامل نقشه راه، برای شفاف‌سازی تمامی موضوعات گذشته و حال مربوط به برنامه هسته‌ای ایران همانطور که ضمیمه گزارش نوامبر 2011 من اعلام شده، ضروری است.»

آمانو روز یکشنبه در آستانه ضرب‌الاجل جمع‌آوری اطلاعات در خصوص مسئله ابعاد احتمالی نظامی، ضمن سفر به تهران، با مقامات ایرانی دیدار کرد.

وی پس از آن در اقدامی که مقامات دولتی آن را «تشریفاتی» خواند، بازدیدی از سایت پارچین داشت. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید این دیدار تشریفاتی نبوده و در راستای شفاف‌سازی موضوعات باقی‌مانده میان طرفین، صورت گرفته است.

امروز بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به رسانه‌های دولتی گفت هفته گذشته کارشناسان ایرانی بدون حضور بازرسان آژانس، از پارچین نمونه‌برداری محیطی کرده‌اند و این نمونه‌ها اکنون به آژانس تحویل داده شده است.

بر اساس نقشه راهی که روز 23 تیر (14 جولای) همزمان با اعلام توافق هسته‌ای، میان ایران و آژانس به دست آمد، تمام گام‌های لازم برای حل و فصل مسئله ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته‌ای ایران، باید تا روز 23 مهر (15 اکتبر) برداشته شود.

ایران همانطور که در نقشه راه قید شده بود، تا روز 24 مرداد (15 اوت) توضیحات مکتوب خود در مورد مسائل باقی‌مانده را به آژانس ارائه کرد و این نهاد هم تا 24 شهریور (15 سپتامبر) ابهامات باقی‌مانده را با ایران در میان گذاشت.

آژانس می‌گوید سفر اخیر آمانو و هیئت کارشناسان آژانس به تهران، در راستای پیشبرد نقشه راه دوجانبه بوده است.


نظرات بینندگان