کد خبر: ۷۶۸۱۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
سه تن از نمایندگان فارس در مجلس:

آل سعود توانایی مدیریت مراسم حج را ندارد/ همه مسلمانان جهان در حاثه منا داغدار شدند

هر ساله در اربعین چندین برابر این جمعیت به زیارت امام حسین(ع) می‌روند ولی چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد.
به گزارش شیرازه، پس از فاجعه انسانی در سرزمین منا که منجر به کشته شدن حدود 2000 نفر از حجاج از جمله 131 حاجی ایرانی شد، تعدادی از نمایندگان فارس در مجلس شورای اسلامی در واکنش به این حادثه غمبار، ضمن همدری با خانواده های داغدار، بی کفایتی و سوء مدیریت رژیم آل سعود را محکوم کردند.

ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه منا اظهار کرد: کشوری که سالیان سال انجام مراسم حج و اداره آن را بر عهده داشته است رخداد دو حادثه طی دو هفته اخیر در آن به هیچ وجه غیرقابل دفاع و توجیه نیست، و دولت عربستان باید مسئولیت انجام چنین اتفاقاتی را بر عهده بگیرد.

وی با بیان این‌که با این اتفاق اعتبارات جهانی عربستان زیر سوال رفته است، گفت: تامین امنیت حجاج بر عهده دولت عربستان است و باید در مورد حوادثی که رخ داده و مسئولیتش بر عهده او است تجدید نظر کند زیرا کشوری که خود را خادم حرمین الشریفین معرفی کرده نباید امروز بی تعهدانه از کنار این حوادث بگذرد.

این نماینده اصولگرای مجلس با اشاره به این که دولت عربستان باید از لحاظ حقوقی پاسخگو باشد، تصریح کرد: اکنون اعتبارجهانی دولت عربستان به ویژه در میان مسلمانان زیر سوال رفته و باید این کشور مسئولیت حقیقی و حقوقی را پذیرفته و به بهترین شکل پاسخگو باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس در ادامه افزود: این اتفاقات نشان می‌دهد عربستان در اداره مناسک حج ناتوان است و این مساله برای همه ثابت شده است.

صادقی خاطرنشان کرد: عربستان باید برای اداره حج از ظرفیت تمامی کشورهای مسلمان استفاده کند البته جمهوری اسلامی ایران هم قطعا می‌تواند در تامین این امنیت نقش بسزایی داشته باشد، اما تا به حال عربستان علی‌رغم ادعاها در تامین امنیت اولیه زوار و حجاج ناتوان مانده در حالی که این موضوعات قابل پیش بینی است و باید تمهیدات لازم در این زمینه صورت می‌گرفت.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی همچنین اظهار کرد: کشوری که نمی تواند مراسم عبادی سیاسی حج را به درستی اداره کند بهتر بود در این شرایط از تجاوز به یمن دست برمی‌داشت تا آمادگی لازم را برای این مراسم داشته باشد.

 جعفر قادری دیگر نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌ و گو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه برای حادثه منا تعبیری بهتر از سوء مدیریت و رها کردن امور حج توسط حکام سعودی نمی‌توان به کار برد اظهار داشت: در مراسم حج امسال آل‌سعود نشان داد که از عهده مدیریت جمعیت 2.5 میلیونی حجاج برنمی‌آید.

وی تصریح کرد: در جریان پیاده‌روی اربعین با وجود اینکه جمعیت حاضر 10 برابر جمعیت حجاج بودند و از امکانات دولتی نیز استفاده نمی‌شد این جمعیت به دست خود مردم  کنترل شدند و خوشبختانه با وجود تهدید حضور داعش در عراق هیچ حادثه‌ای برای زائران حرم امام حسین (ع) رخ نداد، اما مسئولان عربستان از عهده تامین جان زائران خانه خدا برنیامدند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همه مسلمانان جهان در حاثه منا داغدار شدند و عواقب سوء مدیریت آل‌سعود دامن‌گیر همه کشورهای اسلامی شد افزود: این حادثه نشان‌دهنده بی‌تدبیری و اغتشاش فکری حکام عربستان است زیرا آنها به جای رسیدگی به امور حج تمرکز خود را بر روی جنگ با مردم مظلوم یمن گذاشته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از این حادثه جا دارد که همه کشورهای اسلامی در برابر مسئولان عربستان طرح سوال‌ کنند که چرا از توانایی کشورهای دیگر برای اداره امور حج استفاده نمی‌شود عنوان کرد: حادثه رمی جمرات در منا برای بازماندگان حادثه بسیار سنگین و سخت است زیرا آنها منتظر بازگشت زائران خود از خانه خدا بودند اما هم‌اکنون در انتظار بازگشت جناره آنها هستند و برای همیشه عید سعید قربان در ذهن آنها تداعی‌کننده غم و اندوه است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: حوادث امسال مراسم حج جهان اسلام را داغدار کرد و امید است برای سال‌های آینده دیگر کشورهای اسلامی به اداره حج ورود کنند و برای پیشگیری از وقوع این گونه حوادث تدبیر لازم را بیاندیشند.

جمشید جعفرپور نماینده مردم لار، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی درباره حادثه دلخراش منا به خبرگزاری تسنیم گفت: این فاجعه که در روز عید قربان رخ داده نشان از بی‌تدبیری و بی‌کفایتی دولت عربستان در مدیریت حج است چراکه این دولت موظف به حفظ جان حجاج بیت‌الله الحرام است.

وی با بیان اینکه مسئله رمی جمرات و عبور از منا آئین هر ساله حج است ولی تاکنون شاهد چنین فاجعه‌ای نبودیم، گفت: این حادثه و دیگر حادثه‌هایی که در حج امسال رخ داده نشان می‌دهد که دولت عربستان توانایی مدیریت حج را ندارد و باید پاسخ‌گو باشد.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه مکان‌های مقدسی مانند کعبه و مسجد الحرام در سرزمین عربستان واقع شده دلیلی بر اینکه مدیریت حج باید با این دولت باشد، نیست و سازمان کنفرانس اسلامی باید نسبت به مدیریت حج بازنگری کند.

جعفرپور خاطرنشان کرد: در روز یکشنبه که نخستین جلسه مجلس است نمایندگان اعلام موضع کرده و ضمن محکوم کردن دولت عربستان به کنفرانس بین‌المجالس اسلامی پیشنهاد می‌دهد که برای مدیریت حج تشکلی از کشورهای اسلامی شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: هر ساله در اربعین چندین برابر این جمعیت به زیارت امام حسین(ع) می‌روند ولی چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد و این اتفاقی ناگزیر نبوده بلکه بی‌تدبیری دولت عربستان است.

نظرات بینندگان