کد خبر: ۷۶۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۴۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۴
در همایش نقش زنان در دفاع مقدس مطرح شد؛

فارس 150 شهید زن در دفاع مقدس دارد/ ضرورت بازبینی نقش زنان در ادارات/ فارس در صدور فرهنگ شهدا به دنیا پیشرو باشد

حشمتیان گفت: نباید به بهانه اختلاف نظر سیاسی و جناح فکری جانبازان و ایثارگران تحریم شوند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، معاون هماهنگی و امور استانهای سازمان مشارکت زنان با بیان اینکه امروز ایران اسلامی به برکت دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام و فرزندان این مرز و بوم و صبوری و جهاد خانواده‌های آن‌ها به یک قدرت در دنیا تبدیل شده که امید بسیاری از مردم جهان است، گفت: متأسفانه امروز خانواده های ایثارگران و شهدا به خاطر موازی کاری های دستگاههای مختلف که بعضاً هیچ نتیجه ای برای این خانواده ها نداشته است، در جامعه منزوی شده اند.

فرشته حشمتیان در همایش مشارکت و نقش زنان استان فارس در دفاع مقدس در شیراز گفت: ممکن است افراد نظرات سیاسی مختلفی داشته باشند اما نباید فعالان دفاع مقدس، ایثارگران و جانبازان باقی مانده از آن دوران به بهانه نظر سیاسی و جناح فکری مورد تحریم قرار گیرند و کارهایی از جمله ثبت خاطرات و تهیه کتاب درباره آن‌ها صورت نگیرد درحالی که این افراد اولویت ما در حوزه دفاع مقدس هستند.

وی با اظهار اینکه می‌کوشیم خاطرات منسوبان به شهدا را ثبت و ماندگار کنیم، افزود: برای پیشبرد برنامه‌های سازمانی ضروری بود ارتباط نزدیک تری با زنان در مناصب کلیدی، همسران فرماندهان و شهیدان برقرار شود که در این زمینه پنج کارگروه برنامه ریزی شد.

حشمتیان با اشاره به اینکه خانم ها ریشه خانواده هستند، بیان کرد: خانواده‌ها و نزدیکان شهدا، میراث دار بخش اعظمی از خاطرات شهدای دفاع مقدس هستند که برای دسترسی به این خاطرات و مستند کردن آن‌ها کارگروه‌های مادران شهدا، آزادگان و رزمندگان، همسران، فرزندان، خواهران، زنان رزمنده تشکیل و فعال شد تا خاطرات شهدا را از دل این خانواده‌ها کشف کنیم.

وی افزود: با تشکیل این کارگروه‌ها، اعضا و خانواده‌های شهدا راهکارهای مناسبی برای ثبت هرچه زود‌تر خاطرات شهیدان ارائه می‌دهند و این دستارود مورد نظر ما در این بخش است.

معاون سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع مقدس اضافه کرد: برای انجام فعالیت در حوزه دفاع مقدس و ارائه الگوهای ماندگار به جوانان، باید آثار فرهنگی متناسب با ذائقه جوانان تهیه شود و در صورت نداشتن شناخت کافی از جامعه هدف، کار‌ها و فعالیت‌ها در این بخش ناقص می‌ماند.

وی ادامه داد: با کمک پژوهشگران، فیلم سازان، راویان و تمام هنرمندان و استفاده از خاطرات خانواده و منسوبان شهدا باید کاری در خور شان شهدا برای هدایت جوانان تهیه کنیم و بی‌شک خروجی این کار برگ برنده در حوزه دفاع مقدس است.

حشمتیان با تاکید بر کار جمعی، اظهار کرد: با در نظر گرفتن اینکه فارس ظرفیت غنی در بخش فرهنگی و شمار رزمندگان در دوران دفاع مقدس دارد، امیدواریم با بهره گیری مناسب از این ظرفیت‌ها تا پایان سال ۹۴ شاهد تولید آثار فاخر هنری و کتاب‌های ارزشمندی در حوزه زنان منسوب به شهدا در کشور و استان فارس باشیم.

وی با ابراز اینکه پژوهش پایه، آموزش مسیر و پرورش نتیجه است، گفت: اگر به برنامه ریزی باور داشته باشیم قطعاً پیروز خواهیم بود و باید به جای کارهای مقطعی و مناسبتی بیشتر به نشست های کارگاهی بپردازیم.

حشمتیان اظهار کرد: ضرورت توجه به نقش بی‌بدیل زنان در دوران دفاع مقدس یکی از موارد مهم در بعد از انقلاب اسلامی است که بسیار حائز اهمیت است و بی‌شک کانون خانواده یک جایگاه ارزشمند است که رشد و تعالی اجتماع ریشه در این کانون دارد و در این میان خانواده شهدای دارای ارزش ویژه‌ای هستند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: استان فارس به واسطه ظرفیتهای گردشگری که در سطح بین المللی دارد و همچنین ظرفیتهای فرهنگی آن باید در صدور فرهنگ شهدا به دنیا پیشرو باشد.

فارس 150 شهید زن در دفاع مقدس دارد

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز در این همایش گفت: تاکنون و پس از گذشت سال‌ها از پایان جنگ تحمیلی، هنوز دایره المعارفی از شهدای زن، جانبازان و ایثارگران زن و نقش زنان فارس در دفاع مقدس در استان فارس وجود ندارد.

سردار خداداد ابراهیمی با بیان اینکه شهدای زن مظلومیت خاصی دارند، افزود: 150 شهید زن در استان فارس وجود دارد که این افتخاری برای این استان است.

وی با انتقاد از اینکه هنوز برای تربیت نسل جوان الگویی از زنان و مادران شهدا در عرصه‌های مختلف ارائه نکرده ایم، گفت: این در حالی است که ما زنان شهیده و زنان منسوب به شهدای موفقی در استان فارس داریم که تاکنون به آن‌ها پرداخته نشده است و زنان ما در دروان دفاع مقدس همراه مردان، صحنه‌های ارزشمندی را در تاریخ ثبت کردند و نقش موثری داشتند.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شهدای فرمانده استان فارس نیز بسیار مظلوم هستند، اضافه کرد: ما در این استان فرماندهان شهید ارزشمندی از جمله شهید دوران و جاویدی داریم که متاسفانه مسوولان استان به نقش آن‌ها نپرداخته و آن‌ها را به خوبی معرفی نکرده‌اند و مسؤلان استان در بسیاری از برنامه‌ها و سخنرانی‌ها، شهدای ملی و مربوط به دیگر استان‌ها را بیان و معرفی می‌کنند در حالی که شهدای فرمانده استان در مهجوریت هستند که این روند باید اصلاح شود.

ابراهیمی اظهار کرد: کارهای فاخری برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره اقشار مختلف شهدای استان انجام شده اما فعالیت‌ها جزیره‌ای و بدون تمرکز بوده است در صورتی که ضروری است فعالیت‌ها در این بخش همگرا و هم راستا باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه عده‌ای شهدا را مصادره کرده‌اند، افزود: به خاطر برخی کارهای سیاسی ما نتوانسته‌ایم آثار شهدای اقشار مختلف از جمله زنان و روحانیت را ارائه کنیم.

ضرورت بازبینی نقش زنان در ادارات

معاون سیاسی امنیتی استانداری فارس نیز در این همایش با بیان اینکه نقش بانوان در جنگ از جمله موضوعاتی است که مورد غفلت قرار گرفته و بسیار کم به آن پرداخته شده است، گفت: می طلبد که امروز در آثار به نقش زنان در جبهه ها پرداخته شود.

هادی پژوهش با اشاره به این نکته که نقش زنان در دفاع مقدس اگر بیشتر از مردان نبوده کمتر از آن‌ها هم نبوده است، افزود: اگر ماداران و همسران رزمندگان، فرزندان و همسرانشان را با عشق و همراهی و همفکری راهی جبهه‌های نبرد نمی‌کردند، امروز خبری از خیل عظیمی از لشکرهایی که از شمال غرب تا جنوب حماسه‌ها خلق کردند، نبود.

وی خاطرنشان کرد: صبوری و رضایت همسران و مادران جانبازان، آزادگان، شهدا و ایثارگران در تحمل دوری از عزیزانشان، سبب توفیق در جنگ تحمیلی شد که اجر و پاداشی که نصیب آن‌ها شده، به مراتب بیشتر از سایرین است.

پژوهش به فاصله میان نسل جوان و مفاهیمی مثل ایثار، شهادت و دفاع مقدس اشاره و تاکید کرد: باید به جنگ با نگاهی نو نگریسته شود و تلاش کنیم که جوانان را به سمت مطالعه بیشتر در این زمینه پیش ببریم تا از فاصله‌ها کاسته شود.

معاون سیاسی استانداری فارس با تصریح اینکه امروز زنان در بسیاری از مسئولیت‌ها و ماموریتها به وظایف خود بهتر از مردان عمل می کنند، گفت: در بحث توزیع پستهای مدیریتی در استانها می بینیم که حضور خانمها در پستهای مدیریتی ضعیف است لذا ضرورت دارد که یک بازبینی در نقش زنان در ادارات داشته باشیم.

در جنگ تحمیلی زنان حضور فعال داشتند

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری فارس هم گفت: نقش زنان در دوران دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی پر رنگ بوده اما بسیار کم به آن پرداخته شده است.

سیده معصومه دستغیب بیان کرد: در تمام طول دوران جنگ تحمیلی زنان در کنار مردان حضور فعال داشته‌اند که خود زنان باید نسبت به ثبت و ماندگاری حضور زنان در آن عرصه فعالیت و حساسیت داشته باشند.

وی با بیان اینکه در تمام ادوار زنان با حفظ بنیاد خانواده، پرچمدار حرکت در بخش‌های مختلف هستند، اظهار کرد: امروز زنان در عرصه‌های مختلف اداری، اجتماعی، پزشکی و اقتصاد مقاومتی حضور موفقی دارند و کارهای مهمی را دنبال می‌کنند که باید نقش و جایگاه زنان به خوبی دیده شود.


نظرات بینندگان