کد خبر: ۷۶۸۷۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۰ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴

حاشیه نگاری شیرازه از بازسازی عملیاتی که زنگ سازمان ملل را به صدا درآورد!

عملیات رمضان اولین عملیات زمینی برون‌مرزی ایران در طول جنگ تحمیلی می‌باشد که طی آن نیروهای بعثی مجبور شدند به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کنند.

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، هفته دفاع مقدس بهانه‌ای است برای گرامیداشت و پاسداشت 8 سال مجاهدت و ایثار رزمندگان اسلام در دفاع از انقلاب و میهن اسلامی ایران که برگزاری نمایشگاه‌های مختلف یکی از برنامه‌های این هفته می‌باشد و به همین مناسبت در شیراز نیز نمایشگاه بزرگ دفاع مقدس در محل ورودی شهرک گلستان در زمینی به مساحت چهار هکتار با محوریت شعار «آمریکا، شیطان بزرگ و دشمن بشریت» برپا شده است که از دوم مهرماه و از یک ساعت قبل از نماز مغرب و عشاء به ‌مدت ۴ شب شبیه‌‌سازی عملیات رمضان با همکاری لشکر عملیاتی ۱۹ فجر در قسمتی از این نمایشگاه انجام شد و در کنار آن تعدادی ادوات نظامی نیز به نمایش درآمدند.

عملیات رمضان اولین عملیات زمینی برون‌مرزی ایران در طول جنگ تحمیلی می‌باشد که طی آن نیروهای بعثی مجبور شدند به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کنند.

به گفته سردار مجتبی مینایی فرد، دبیر کنگره سرداران و 15 هزار شهید استان فارس اهمیت این عملیات بدان جهت است که در برهه‌ای از جنگ انجام شد که جبهه‌ها حدود شش ماه دارای رکود شده بودند و پرسش‌هایی در اذهان مردم ایجاد شده بود و از طرفی صدام نیز که با کمک مستقیم نیروهای انگلیسی و اسرائیلی اقدام به ایجاد دو خط پدافندی در مقابل نیروهای ایرانی در منطقه بصره کرده بود، شروع به رجزخوانی و تبلیغات گسترده در رسانه‌های جهان کرد؛ مبنی بر اینکه نیروهای ایران توان نزدیک شدن به بصره را ندارند و اگر بتوانند بصره را فتح کنند، کلید بغداد را به نیروهای ایران تحویل می‌دهم.

در چنین شرایطی عملیات رمضان به منظور آزادسازی بخش‌هایی از خاک کشور و نفوذ به عمق خاک دشمن و تهدید بصره به منظور وارد کردن فشار به نیروهای عراق انجام شد.

حاشیه نگاری شیرازه از بازسازی عملیاتی که زنگ سازمان ملل را به صدا درآورد!

سردار مینایی فرد گفت: بخاطر اهمیت عملیات رمضان امسال تصمیم گرفتیم آن را در نمایشگاه هفته دفاع مقدس شبیه‌سازی کنیم که فراهم کردن مقدمات اجرای این عملیات به مدت 22 روز طول کشید.

بنابر گزارش خبرنگار ما، بازدیدکنندگان برای ورود به نمایشگاه باید ابتدا از کانالی که با تورهای استتار پوشیده شده و شبیه به تونل است، عبور کنند و پس از خروج از این کانال و عبور از مسیر باز شده در میدان مین شبیه‌سازی شده به یک مسیر آبی که بر روی آن پل‌های متحرک زده شده می‌رسند که تداعی کننده پل‌هایی است که بر روی تالاب‌ها و رودخانه در زمان جنگ احداث می‌شد.

بازدیدکنندگان پس از این مسیر به محوطه اصلی نمایشگاه که قرارگاه نیروهای ایرانی شبیه‌سازی شده است، وارد می‌شوند. در این محوطه سنگرهای زیرزمینی، کانال‌های سرپوشیده، بیمارستان صحرایی، مرکز فرماندهی و مخابرات قرار دارد که خیل عظیمی از تمام اقشار مختلف مردم با تیپ‌ها و ظاهرهای متفاوت نیز برای بازدید از نمایشگاه در این محوطه جمع شده بودند.

حاشیه نگاری شیرازه از بازسازی عملیاتی که زنگ سازمان ملل را به صدا درآورد!

مردم از سنگرها بازدید می‌کردند و در کنار سلاح‌ها و ادوات جنگی حاضر در نمایشگاه عکس یادگاری می‌گرفتند. حضور چشمگیر و پرشور دختران و پسران نوجوان که از دیدن نمایشگاه شگفت‌زده شده بودند نیز جالب توجه بود، نسلی که جنگ را ندیده و از آن یاد و خاطره‌ای ندارند اما شوق نگاه آنان به اِلمان‌ها و ماکت‌های شبیه‌سازی شده در این نمایشگاه و احساسی که در چهره آنان نمایان بود از قلب‌های پاک و ذهن‌های پر از تعلق خاطر آنان به دفاع مقدس حکایت داشت.

مردم آرام آرام اطراف پاسداری که بر روی خاکریز اصلی نیروهای ایران شرح عملیات رمضان را بازخوانی می‌کرد، جمع شده و با دقت به سخنان وی گوش می‌دادند. پس از توضیحات راوی عملیات رمضان، تعدادی از بسیجیان که نقش نیروهای عامل در عملیات را اجرا می‌کردند در پشت خاکریز جمع شده و نماز و دعای قبل از عملیات را قرائت کردند و با یکدیگر خداحافظی نمودند و مردم نیز از بالای خاکریز صحنه را به تماشا نشسته بودند و مادرانی را می‌دیدی که همراه با گروه عملیات دعا را زیر لب زمزمه می‌کردند.

نیروهای عامل از پشت خاکریز خارج شده و در کانال‌ها به سمت مواضع و خاکریز عراقی‌ها پیشروی کردند که در این لحظه صدای انفجار مهیبی در جلو خاکریز همه را به وحشت انداخت و مردم سراسیمه به بالای خاکریز رفتند. نیروهای عامل و عکاسان خبری در دل میدان نبرد شبیه‌سازی شده در حال پیشروی به سمت نیروهای عراقی بودند و مردم نیز از روی خاکریز خودی با شوق و ترس به نظاره آنان ایستاده بودند و هرگاه انفجاری صورت می‌گرفت، مردم به حالت نیم‌خیز درمی‌آمدند و صدای جیغ و فریاد کودکان و زنان بلند می‌شد که حس قرار گرفتن در میدان نبرد واقعی را تشدید می‌کرد.

حاشیه نگاری شیرازه از بازسازی عملیاتی که زنگ سازمان ملل را به صدا درآورد!

زمانی که نیروهای ایرانی به پشت خاکریز عراقی‌ها رسیدند برای ایجاد گرد و خاک به درون دیواره‌های خاکریز تیراندازی کردند که واقعی‌تر جلوه کند هرچند اکثر گلوله‌هایی که شلیک می‌شد گازی بود اما باید درخصوص استفاده از تعداد کمی گلوله‌های جنگی هم بیشتر دقت و توجه می‌شد چراکه در هر دو طرف خاکریز جمعیت حضور داشتند و امکان عبور گلوله از خاکریز یا کمانه کردن آن وجود داشت و اگر این اتفاق می‌افتاد به خاطر فواصل کم نیروها ممکن بود عده‌ای زخمی شوند.

در پایان این عملیات نمادین رزمنده های ایرانی نیروهای عراقی را اسیر نموده و به خاکریز نیروهای ایرانی منتقل کردند.

درحالی که گرد و خاکی بر سر و روی و لباس‌های نیروهای عامل، خبرنگاران و عکاسان نشسته بود اما شوق و رضایت در چهره همه موج می‌زد و کسی به سر و وضع خود توجهی نداشت و غرق در اجرای مانور عملیات شده بودند.

محمد حسن نوجوان 12 ساله‌ای که بسیار پرجنب و جوش بود و در کنار یک تانک مشغول عکس یادگاری بود به خبرنگار شیرازه گفت: نمایشگاه خیلی عالی بود و هرچند ابتدا از صدای تفنگ و انفجار ترسیدم اما اگر جنگ شود من هم حتما برای دفاع از ایران به جبهه خواهم رفت.

حاشیه نگاری شیرازه از بازسازی عملیاتی که زنگ سازمان ملل را به صدا درآورد!

یکی از معلمین حاضر در نمایشگاه نیز شبیه‌سازی و مانور عملیات‌های دفاع مقدس را برای نسل نوجوان بسیار مفید توصیف و اظهار کرد: وقتی نوجوانان از نزدیک این نمایشگاه را بازدید کنند خاطرات دفاع مقدس و ایثارگری‌های رزمندگان برای آنان ملموس‌تر خواهد بود.

در این نمایشگاه خاطرات دفاع مقدس یادآوری و ارزش‌های تبلور یافته در دفاع مقدس از جمله ایثار و فداکاری، شجاعت، شهادت، اقتدار، صلابت و همراهی با ولایت بازخوانی می‌شود.

غرفه‌های این نمایشگاه بر محوریت ۶ موضوع جنگ نرم، مهدویت و انتظار، امر به معروف و نهی از منکر، آسیب‌های ماهواره، اقتصاد مقاومتی و معرفی جنایت‌های آمریکا طراحی شده‌اند و همایش پیشکسوتان جهاد و شهادت نیز در پنجم مهرماه در حاشیه این نمایشگاه برگزار خواهد شد.

خاطرنشان می گردد که نمایشگاه بزرگ دفاع مقدس از آغاز هفته دفاع مقدس به مدت ۱۰ روز در محل ورودی شهرک گلستان از ساعت ۱۶ تا ۲۲ پذیرای عموم شهروندان و بازدید علاقه مندان می‌باشد.

گفتنی است؛ آن طور که یکی از سرداران دفاع مقدس می گوید: در عملیات رمضان با اعلام ورود نيروهاي ايراني به خاك عراق، بلافاصله سازمان ملل نسبت به آن واكنش نشان داد و به فاصله گذشت 30 ساعت از شروع عمليات رمضان، شوراي امنيت با صدور بيانيه‌اي از وضعيت وخيم بوجود آمده بين دو كشور اظهار نگراني كرد و خواستار آتش بس شد كه ايران آن را رد كرد. جالب این كه شوراي امنيت سازمان ملل در طول حدود 20 ماه از ادامه حضور نظامي ارتش عراق در ايران ساكت بود ولي با گذشت كمتر از 2 روز از آغاز عمليات رمضان و ورود نيروهاي ايراني به خاك عراق، از خود واكنش نشان داد.

نظرات بینندگان