کد خبر: ۷۶۸۷۸
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۸ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴
ابراهیم شعرا در گفتگو با ماهنامه صدای مردم:

پروژه «قم آباد» و برج های «محمدپور» در زمان استانداری انصاری لاری مجوز گرفت

نیروهایی که در زمان صادق عابدین جذب شدند قابل اعتماد بودند، البته استثناء هم وجود دارد، مثل مدیرکل صنایع و معادن و ...

به گزارش سرویس سیاسی شیرازه، مدتی پیش، ماهنامه صدای مردم با ابراهیم شعرا دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان فارس به گفتگو نشست که به صورت زیر منتشر می شود.

لطفاً برای شروع کمی از سوابق مبارزاتی خود، قبل و بعد از انقلاب بگوئید؟

بنده قبل از انقلاب، از دوران دانش آموزی جزء مبارزین با رژیم طاغوت بودم، 4 دفعه توسط رژیم گذشته دستگیر شدم، در راستای مبارزه، در جلسات و مساجد برای مردم روشنگری می کردیم. بعد از انقلاب ابتدا در وزارت نیرو شروع بکار نمودم ، بعدا مدتی فرماندار استهبان شدم، بعد معاون سیاسی امنیتی جناب نعمت الله تقا بودم و پس از ایشان تا روی کار آمدن استاندار بعدی، سرپرست استانداری بودم؛ اوایل انقلاب عضو شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی در فارس بودم، مدتی در جامعه اسلامی مهندسین و موتلفه فارس عضویت داشتم و هم اکنون هم دبیر جبهه پیروان خط امام و رهبری در استان فارس و عضو شورای شهر شیراز هستم.

نگاه کلان شما نسبت به وضعیت استانداری فارس در مدیریت هر دو جناح سیاسی چیست؟

استان فارس، یک استان تمام عیار سیاسی است، متشکل از احزاب و گروه های چپ و راست؛ نکته ای که در ابتد باید به آن اشاره کنم این است که متاسفانه ما بیشترین جنجال ها و حواشی را در دوران مدیریت جناح چپ یا اصلاح طلب در استان فارس شاهد بودیم.

به این دلیل که مدیران اصلاح طلب معمولا یک فاصله زیادی با امام جمعه و یا نمایندگان استان داشتند، وحدت و انسجام مورد نظر که باعث حل مشکلات و توسعه استان می شود اتفاق نمی افتاد و اداره امور جامعه با مشکلات مواجه می شد. این حواشی که اغلب به درگیری دو جناح دامن می زد، مدیریت استان را دچار مشکل می نمود و متاسفانه باید به عرضتان برسانم که بیکاری، فساد، گرایش به اشرافی گری و ... در این دوران زیاد شد و این موضوع شاخص های منفی در مدیریت استان را افزایش می داد.

در مدیریت نیروهای جناح راست، هماهنگی بیشتری بین مدیران کلان، نمایندگان مجلس و ائمه جمعه وجود داشته است. در این دوران شاخص های مثبت تقویت شده و شاخص های منفی کاهش یافته است که در همین دوران نیز، نیروهای سهم خواه، نمی توانستند این وحدت و انسجام را برتابند و این مهم در انتخابات ها بیشتر بروز می کرد.

التهابات جناح چپ مربوط به چه مسائلی بود؟

در انتخابات 88 دیدید که چه التهاباتی را به وجود آوردند؛ این نیروهای سهم خواه بودند که این اعمال را انجام دادند. زمانی که معاون سیاسی استانداری بودم، برخی از همین حاشیه سازان و سهم خواهان تمام دستگاه ها را مرتبا با حضورشان دچار التهاب می نمودند، بدلیل آنکه به دنبال دفاع از کاندید مورد نظر خود، آقای منتجب نیا بودند که طرفدارانشان یکی از کسانی بودند که این مشکلات را به وجود می آوردند.

در دوران مدیریت جناح راست، بیشتر به مشکلات مردم رسیدگی می شد و در دوران جناح چپ، مدیران کلان بیشتر به دنبال مسائل و حواشی صرفا توسعه سیاسی بوده اند.

یکی از نکاتی که از دوران استانداری حاج تقا در ذهن ها مانده ارجاع بودجه ها به مرکز و همچنین جمله معروف ایشان مبنی بر کاشت گوجه و بادمجان در بلوارها است، باتوجه با اینکه شما معاون ایشان بودید چقدر این مسائل را تایید می کنید؟

نکته اولیه ای که باید به آن اشاره کنم این است که یکی از مهم ترین شاخص های یک استاندار مطلوب، جذب بودجه به صورت کامل بوده است؛ در زمان حاج تقا یکی از مهم ترین مزایا، جذب بودجه به صورت کامل بوده است و آن موردی که گفتید اساسا تکذیب می شود.

در مورد کاشت گوجه و بادمجان در بلوارها هم در واقع موضوع این بود که حاج تقا اعتقاد داشتند ما باید سعی کنیم هزینه های خود را هدفمند نموده و نتیجه صرف هزینه ها، یک ارزش افزوده ای هم داشته باشیم؛ ایشان با این نگاه این پیشنهاد را عنوان نمودند که مثلا به جای چمن در بلوارها، از کشت های مفیدتری استفاده کنیم؛ البته این موضوع هیچگاه عملی نشد.

شاخص ها و معیارهای استاندار کارآمد و مطلوب از نظر شما چه مواردی است؟

یک؛ انتخاب و چینش همکاران بر اساس شایستگی؛ اگر این انتخاب ها جنبه حزبی و گروهی پیدا کند مشکل زا می شود. به طور مثال در دوران مدیریت آقای انصاری لاری، آقای مرادی نامی را به عنوان معاون سیاسی خود انتخاب کردند، که ایشان یکی از افراد رادیکال در در جناح چپ بودند که فقط بدنبال دوام تشکیلات و حزب خود بودند و چندان پیگیر حل مشکلات مردم نبودند، در آن زمان ما شاهد مشکلات مربوط به امنیت و عشایر، قاچاق و معظلات فرهنگی ... بودیم اما مدیریت وقت کمتر به این مسائل توجه می نمود.

دو؛ هماهنگی و انسجام با مقامات محلی(ائمه جمعه، نمایندگان مجلس، مدیران کلان و ...) همان گونه که قبل اشاره کردم، این موضوع شاخص مهمی است؛ به عنوان مثال در زمان مدیریت آقای رضازاده، به دلیل این هماهنگی، نمایندگان مجلس مرتبا از وزرا وقت می گرفتند و جهت حل معضلات تصمیمات خوبی می گرفتند؛ اما این موضوع در دوران مدیریت جناح چپ شکل نگرفت.

به نظرم دوران مدیریت آقایان رضازاده و جهرمی دوران خوبی بود. یکی از شاخص های مهم، همدلی استانداری با دیگر مدیران استان می باشد؛ که آقای جهرمی در این راستا هر چهارشنبه مدیران استان را دور هم جمع می کرد که این موضوع کار خیلی خوبی بود که باعث حل مشکلات بین مدیران و دستگاه ها هم می شد این فارغ از مسائل اخیری است که پیش آمده.

آقای رضازاده یک فرد فنی بودند و از این حیث، نسبت به مشکلات استان، شناخت خوبی داشتند؛ همچنین هماهنگی ها و تعاملات خوبی در استان به وجود آورده بودند که فرصتی بود تا تمام تلاش خود را صرف رسیدگی به مشکلات مردم بکنند ؛ به طور مثال در زمان ایشان ما از نظر تولید انرژی در استان فارس، خودکفا شدیم، اتصال راه آهن شیراز به شبکه سراسری همچنین از رسیدگی به مناطق محروم کارهای خوبی زمان ایشان انجام شد.

یکی از مواردی که که در میان صحبت هایتان اشاره کردید التهابات و قانون گریزی های دوران اصلاحات در فارس بود. اگر ممکن است برخی موارد را ذکر کنید؟

به طور کلی قانون گریزی زمان آقای انصاری لاری نسبتاً رواج داشت؛ یکی از مصادیق آن پروژه مدیران(قم آباد) بود؛ مصداق دیگر قضیه هتل چمران و صدور مجوز به صورت غیر قانونی بود که پیگیر هتل چمران آقای شفاعتیان مدیر مسئول روزنامه نیم نگاه مدیرکل ارشاد وقت در آن زمان بوده است. یکی دیگر از این پروژه ها، صدور مجوز برای پروژه ابتدای عفیف آباد(محمد پور) بوده است. جناح اصولگرا از جمله نمایندگان در آن زمان نسبت به این بی قانونی های واضح اعلام موضع می کردند و اعتراضات خود را خطاب به مدیران استان و دادگستری هم اعلام کردند؛ یکی دیگر از موارد اعتراض، راجع به پروژه خلیج فارس بوده است.

موضع مشخص جبهه پیروان راجع به کنار هم قرار گرفتن افراد جناح چپ و راست در قضیه پروژه مدیران قم آباد، چه بوده است؟

در آن زمان هنوز جبهه پیروان در فارس فعال نشده بود.

حلقه بسته مدیریتی در استان فارس که یا همه مدیران از جناح چپ یا از جناح راست بوده اند را چگونه تحلیل می کنید؟

اتفاقا زمان آقای رضازاه، مهندس خرسند معاون برنامه ریزی ایشان بودند که هیچ قرابتی با جناح راست نداشتند. یا آقای رجا یکی از معاونین بودند که ایشان هم حدوداً با اصولگرایان قرابتی نداشتند. یا آقای احمدرضا دستغیب مشاور جوان ایشان بودند.که همیشه مستقل بوده اند.

در زمان آقای صادق عابدین چطور؟

ایشان از نیروهای امتحان پس داده استفاده می کردند؛ نیروهایی که در زمان صادق عابدین جذب شدند قابل اعتماد بودند، البته استثناء هم وجود دارد، مثل مدیرکل صنایع و معادن و ...

نرخ بیکاری زمان صادق عابدین شاید بیشتر از زمان انصاری لاری بوده است؛ آقای عابدین از پروژه خلیج فارس به عنوان یکی از افتخارات نام میبرند؛ نظرتان در این باره چیست؟

زمان آقای عابدین البته تحریم ها بیشتر و اثرگذارتر بوده است؛ ایشان روی جذب سرمایه گذار نظر ویژه داشتند؛ نظرشان این بود که باید برویم سراغ بخش خصوصی و کارها اشتغالزایی را از این طریق پیش ببریم. نکته دیگر اینکه ایشان نیروهای متعهد را بیشتر جذب می کردند و از نظر اجرایی هم واقعا شخص پرکاری بودند.

خروجی عینی عملکرد انصاری لاری و صادق عابدین که حدودا فرقی نداشت؛ پس چرا دوران انصاری لاری را منفی می دانید و دوران عابدین را مثبت؟

البته این نکته را عرض کنم که هر چند آقای صادق عابدین چندان ما را قبول نداشتند؛ اما بحث اینجاست که ایشان واقعا قصد کار برای استان را داشت و می خواست استان را به سمت توسعه ببرد؛ آقای عابدین واقعا پیگیر سرمایه گذاری بود و واقعیت هم این است که سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال بسیار لازم است و این موضوع در بیانات رهبری معظم هم دیده می شود، سرمایه گذاری همه اش منفی نیست. در کل سرمایه گذاری اگر با رانت و رابطه نباشد می تواند موتور محرکه ای برای استان باشد.

موضع تان نسبت به مسئله زمین خواری در فارس که مسئولین قضایی کشور هم بارها بر وجود گسترده آن در فارس تأکید کرده اند چیست؟

حضرت آیت الله حائری امام جمعه سابق به این دلیل که با ماشین به سفر می رفتند و حاشیه های لم یزرع را دیده بودند این دغدغه برایشان ایجاد شده بود که در سبز کردن استان کاری انجام بدهند. نفس این کار که به زمین های بایر بپردازند و آنها را رشد بدهند و اشتغال زایی ایجاد کنند، خوب بوده است. اما اینکه زمین مردم را تصرف کنند و به عده دیگری بدهند کار غلطی بوده که اگر بوده نباید انجام می شده است؛ در کل بنده منکر بحث زمین خواری نیستم و این موضوع وجود داشته اما همه آنرا ذیل طرح فلاحت نمیدانم.

نگاه کلی شما به دوران استانداری آقای احمدزاده کرمانی چگونه است؟

به نظر حقیر، از بدو ورود اطلاعات ناقصی به ایشان داده شده بود و ایشان هم تمام تلاش استان را صرف پرداختن و پیگیری اطلاعات غلطی که به ایشان داده بودند کرد و حدوداً تمام دوران را به التهاب و درگیری گذراند. به توهم آنکه حقوقی از مردم ضایع شده به دنبال بازیابی حقوق مردم بودند. فکر می کنم همه مسائل استان اینها نبودند و احمدزاده مقداری دچار توهم شده بودند.

در این بین یک نکته دیگر را بگویم؛ آقای رضازاده تماماً بدنبال کارهای عمرانی و توسعه استان بودند؛ نسبت به برخی مفاسد هم برخورد هایی داشتند، ممکن است شما در جریان نباشید؛ زمان رضازاده هم قضیه زمین خواری ها دنبال می شد، اما مثل زمان آقای احمدزاده علنی و در رسانه ها نبود.

به نظر شما، آقای احمدی نژاد، احمدزاده رابا چه مأموریتی به استان فرستاده بود؟

برای شخم زدن زدن استان فارس

پروژه برج های دوقلو بلوار زند با حمایت شورای شهر فعلی در حال انجام بود، شما به عنوان یکی از اعضای اصولگرای شورای شهر اکنون موضع تان نسبت به آن چیست؟

البته متاسفانه اینگونه کارها که باغ را با مجوز تخریب می کنند و مجتمع می سازند در حال انجام است! پروژه برج های دوقلو به صورت دو فوریتی توسط شهرداری در جلسه شورای شهر مطرح شد؛ خب در این طرح عده ای موافق بودند و عده ای مخالف که اغلب موافق طرح بودند؛ بالاخره اکثریت رای دادند، جز اینکه به قانون باید عمل شود دیگر چه کنیم؟

در آخر تحلیل تان نسبت به قضایای اخیر استانداری و انتصاب جناب آقای افشانی و دلیل اصلی رفتن جناب احمدی چیست؟

آقای احمدی به این دلیل که هم با چپ کار کرده بود و هم با راست، سعی می کرد عملکرد خودش را معتدل نشان بدهد. عامل اصلی رفتن دکتر احمدی، یکی قضایای حمله به آقای مطهری بود و دیگری هم فشار نیروهای تندرو؛ چرا که آنان اعتقاد داشتند فردی باید بیاید که کاملا در خدمت و در قبضه آنان باشد؛ اما انتصاب بر این مبنا خلاف مشی دولت اعتدال می باشد.

اما پیرامون اتفاقات اخیر آنکه؛ وزیر کشور متاسفانه به پیشنهادات نیروهای بومی گوش نکردند و بر اساس چارچوب خود، شخصی را انتخاب نمودند.

استاندار فعلی نیز اگر بخواهد با گرایشات خاصی رفتار کند، مدیریتشان دچار یک تزلزل می شود؛ مشکلات استان با وحدت و انسجام حل می شود نه با تزلزل و درگیری و التهاب ؛ لازمه وحدت هم این است که با کسانی که با توهین وحدت را خدشه دار کرده است، برخورد کنند و تابع آنان نباشند.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
یک کارمند
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴
0
سلام, صادق عابدین؟!!!!!! آخییییییییی
آقای شعرا, پیشکسوت عزیز,اینجور که شما می فرمائید همه همه خوب بودند به جز آنهایی که مخالف نظر جنابعالی و دوستان همفکرتان هستند خدا عاقبت بخیر کنه همه ما را...ان شاالله
ج.ج
خب درست می فرمایند جناب شعرا!!!! چون در دورانی که مخالفان فکری ایشان برمسند بودند ایشان و همفکرانشان کمتر پست داشتند...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴
0
چه کسانی در پروژه قم اباد ساکن هستند؟ برخی همراهان شما در شورا و شهرداری!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴
0
در قضیه برج های دوقلو همقطاران و همفکران شما گریبان چاک می کردند و صدا از شما در نیامد! همون کسانی که برای عدم اجرای برج ها مرثیه سرایی می کردن و تمام مسئولین رو حتی مسئولین اطلاعاتی امنیتی رو به صف کرده بودن، حالا در مورد تعطیلی رهپویان صدا ازشون در نمیاد!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴
0
جالبه مخالفین سیاسی ایشون حتی یک نقطه مثبت هم در کارنامشون نیست . عجب منصفانه. نخیر آقای شعرا شما دستت کوتاه شده که این حرفارو میزنی برادر
احمد براتی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
يکشنبه ۰۵ مهر ۱۳۹۴
0
قضیه باغ فرزانه و تخلفات صریح شورای چهارم چی شد پس که در پرونده شورای مدعی اصولگرایی ماندگار است را چی میگی؟!
شیرازه منصف باش