کد خبر: ۷۶۸۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۴۵ - ۰۵ مهر ۱۳۹۴
استاندار فارس در آیین بازگشایی دانشگاه شیراز:

اگر حزب باشد کسی یک‌ شبه دولتمرد نمی شود/ اساتید برای کم‌ آبی فارس راهکار بدهند/ حکم فرماندار شیراز ابلاغ شود او را معرفی می کنم

استاندار فارس درمورد میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان گفت: در این مورد اکنون حضور ذهن ندارم!

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، استاندار فارس گفت: در سال جاری انتخابات برگزار می‌شود و دانشجویان خواسته یا ناخواسته درگیر این موضوع می‌شوند زیرا بخشی از مسئولیت نهادهای اجتماعی و احزاب برعهده دانشگاه است.

سید محمدعلی افشانی در آیین بازگشایی دانشگاه‌ها و آغاز سال تحصیلی جدید در جمع دانشجویان و اساتید دانشگاه شیراز اظهار کرد: رسالت دانشگاه در تمام کشور‌ها از توسعه‌یافته تا در حال‌ توسعه تعلیم و تربیت، تحقیق و پژوهش و در‌‌نهایت نقش‌آفرینی در فرایند توسعه است اما در کشورهای در حال‌ توسعه، دانشگاه علاوه بر مسئولیت‌های آموزشی و پژوهشی، یک مسئولیت اجتماعی سنگین نیز بر عهده دارد که در کشورهای توسعه‌یافته بر عهده احزاب و نهادهای اجتماعی است.

نماینده عالی دولت در فارس با بیان اینکه برای عده‌ای سخت است که اجازه دهند نهادهای اجتماعی و احزاب شکل بگیرد، گفت: اگر نهادهای اجتماعی قدرتمند در کشور فعال باشند هیچ‌گاه فسادهای گسترده‌ رخ نخواهد داد و مدیران به خود اجازه نمی‌دهند با اموال و دارایی مملکت بر طبق میل و اراده خود رفتار کنند چون نهادهای اجتماعی و رسانه‌های آزاد، امور را رصد کرده و آنان را نقد می‌کنند و به‌موقع هشدار می‌دهند.

مدیر ارشد اجرایی فارس ابراز کرد: دانشگاه باید تلاش کند تحزب در کشور تقویت‌ شده و نهادهای اجتماعی ایجاد شود تا بار مسائل اجتماعی از روی دوش دانشگاه برداشته شود.

استاندار فارس ضمن بیان اینکه اساتید باید در زمینه ایجاد نهادهای اجتماعی فعال شوند، اضافه کرد: اگر نهادهای اجتماعی فعال نشوند همچنان باید شاهد آن باشیم که دانشگاه کار احزاب و نهادهای اجتماعی و سیاسی را انجام داده و هزینه آن را نیز دانشجویان ناپخته و جوان و احساساتی خواهند پرداخت.

این مقام مسئول تصریح کرد: اگر احزاب به معنای صحیح در جامعه ایجاد شوند افراد علاقه‌مند از تمام اقشار از شهر و روستا در کنار تحصیل، اشتغال و رشد اجتماعی از سنین کمتر وارد حزب مورد نظر می‌شوند یا به آن تمایل پیدا می‌کنند و به‌تدریج در طی سالیان افرادی با این حزب‌ها رشد کرده و پخته سیاست می‌شوند و برآیند افکار این نخبگان سیاسی و اجتماعی، افرادی را به‌عنوان کاندیدای رده‌های مختلف سیاسی انتخاب کرده و در طول کار و بعد از پایان مسئولیت، علاوه بر فرد، حزب نیز پاسخگو است و چنین نخواهد بود که کسانی یک‌شبه دولتمرد شوند و با کنار رفتن از مسئولیت، هیچ کس پاسخگوی اعمال آنان نباشد.

افشانی تاکید کرد: محیط دانشگاه‌ها باید آزاد و بانشاط باشد تا دانشجویان بتوانند در انتخابات نقش‌آفرینی کنند و زمینه حضور گسترده مردم در انتخابات فراهم کنند تا از نتایج آن در داخل و خارج از کشور بهره‌مند شویم ضمن اینکه در دانشگاهی که محیط آن آزاد، شاد و با نشاط باشد، انسان خلاق و مبتکر تربیت می‌شود بنابراین باید چنین فضایی را فراهم کرد.

استاندار فارس در بخش دیگری از سخنان خود گفت: دانشگاه شیراز در دو حوزه تعلیم و تربیت و تحقیق و پژوهش در شمار دانشگاه‌های سرآمد کشور است و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه نقشی بارز در توسعه کشور داشته‌اند.

به اعتقاد وی، وجود اساتید بسیار برجسته و دانشجویان نخبه که در کنکور دارای رتبه بالا هستند و دانشگاه شیراز را انتخاب می‌کنند زمینه سرآمدی در تحقیق و پژوهش را فراهم آورده است.

افشانی با اشاره به سخنان یکی از اساتید حاضر در جلسه که «تئوری را زیربنای علم دانست و دانشجویان را به خوب فراگرفتن تئوریک توصیه کرد»، اظهار کرد: تنها وظیفه دانشگاه تولید محتوای تئوریک نیست بلکه باید علاوه بر این بخش در زمینه‌های مورد نیاز جامعه ورود پیدا کند که از آن جمله ایجاد مرکز کارآفرینی است.

نماینده عالی دولت در استان فارس تصریح کرد: بیش از 80درصد درآمد دانشگاه‌های دنیا از انجام کار تحقیقاتی است که محصول آن تنها علم نیست بلکه علمی است که تجاری‌سازی می‌شود و نیاز جامعه را برطرف می‌کند.

افشانی با تاکید بر اینکه فارغ‌التحصیلان دانشگاه باید اطمینان داشته باشند که پس از فارغ‌التحصیلی شغلی آبرومند خواهند داشت، گفت: دانشگاه باید با به‌کارگیری اساتید برجسته، دانشجویان در حال تحصیل و فارغ‌التحصیل، شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل داده و به سمت کارآفرینی گام بردارد و اگر در این مسیر منع قانونی وجود دارد آن را برطرف کند.

وی ضمن اشاره به خشکسالی‌های اخیر و اینکه اقتصاد فارس مبتنی بر کشاورزی است از اساتید دانشگاه خواست برای مسئله کم‌آبی فارس راهکار ارائه دهند و عنوان کرد: دانشگاه باید قبل از بخش خصوصی و دولتی در مؤسسات تحقیقاتی محصول تولید کرده و آن را به کشاورز و صنعتگر ارائه کند تا صنعتگر و کشاورز از نتیجه کار اطمینان داشته باشند.

استاندار فارس دانشگاه شیراز را از نظر اصول و نظم دانشگاه اول کشور توصیف و اظهار کرد: ما باید به صورت تخصصی وارد عرصه کارآفرینی شویم و به‌عنوان‌ مثال با توجه به نقش گردشگری در توسعه فارس اگر نیاز باشد دانشکده گردشگری در شیراز تأسیس شود این کار را انجام دهیم.

افشانی پس از این مراسم از نمایشگاه نمایشگاه دستاوردهای انجمن های علمی دانشجویی دانشگاه شیراز و ششمین جشنواره دانشگاهی حرکت بازدید کرد.

استاندار فارس در حاشیه این بازدید در پاسخ به خبرنگار شیرازه گفت: فرماندار شیراز را به وزارت کشور معرفی کرده‌ام و هرگاه حکم وی ابلاغ شود، معرفی خواهد شد.

وی درخصوص تغییر فرمانداران نیز گفت: هرگاه فرمانداری تغییر کند وی را معرفی و اعلام خواهیم کرد.

مقام ارشد دولت در استان فارس درمورد میزان سرمایه‌گذاری خارجی در استان نیز اظهار کرد که در این مورد اکنون حضور ذهن ندارم!

نظرات بینندگان