کد خبر: ۷۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱:۰۶ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

تشریح برنامه اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در لارستان/ حضور110 مهمان داخلی و خارجی از 17 کشور دنیا

دبیر ستاد اجرایی سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در لارستان گفت: تعداد ۱۱۰ میهمان ویژه داخلی و خارجی از ۱۷ کشور دنیا به لارستان می آیند.
به گزارش سرویس شهرستان های  شیرازه، لادستان به نقل از کمیته روابط عمومی و رسانه سیزدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی نوشت:  ستاد اجرایی سیزدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی در این شهرستان به ریاست عبدالرحیم مقیمی معاون سیاسی امنیتی فرمانداری ویژه لارستان و با حضور امیر جاهدی رییس ستاد و فرماندهی ناحیه مقاومت بسیج سپاه لارستان ، تعدادی از روسای ادارات،گروه اعزامی از صدا وسیما و اعضاء اصلی ،صبح امروز در محل فرمانداری ویژه لارستان تشکیل جلسه داد.

 در ابتدای این جلسه عبدالرحیم مقیمی ضمن ابراز همدردی از فاجعه منا، مهمترین ویژگی این اجلاس را خروجی معنوی آن و ارتقاء روحیه عاشورایی جامعه دانست و اعلام داشت که از هر قدم و اندیشه ای که در راستای بهتر برگزارشدن اجلاس باشد، استقبال خواهیم کرد.


پس از آن ابراهیم پیروز دبیر ستاد اجرایی سیزدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی در لارستان نیز ابراز داشت: با توجه به شعار امسال که وحدت امت اسلامی است و با درایت کمیته اصلی و سفارش مؤکد سردار فرماندهی سپاه فجر استان و با توجه به بافت مذهبی تشیع و تسنن در منطقه لارستان، برای اولین بار این اجلاسیه در شهرستانی غیر از مرکز استان برگزار می گردد و این درحالی است که برخی از مراکز استان ها تا سال ۱۳۹۶ در نوبت اجرای این مراسم هستند.


وی در ادامه بیان داشت: مراکز استان یک سال کامل جهت اجرای اجلاس در بعد وسیع بین المللی زمان داشته اند ولی ما کمتر از دو ماه زمان داشتیم و به همین خاطر است که همت و همکاری همه مردم و مسئولین را می طلبد که به مانند ماه محرم با همان شور و شوق نیز برای این اجلاس پا به میدان بگذارند.


پیروز در ادامه صحبت هایش اضافه کرد: در دیدار با مسوولین صدا و سیما و کمیته اصلی این اجلاس خواستار دو موضوع شدیم، یکی ثبت سینه زنی لاری در فهرست میراث معنوی ایران و دیگر پخش زنده این مراسم از شبکه سراسری که هر دو موضوع به حول و قوه الهی تأیید شده و در دست اقدام است.


دبیر ستاد اجرایی سیزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در لارستان در تشریح برنامه ها گفت: تعداد ۱۱۰ میهمان ویژه داخلی و خارجی از ۱۷ کشور دنیا به لارستان می آیند. وی یادآور شد در روز یکشنبه ۱۲ مهرماه، یادمان شهدای محرم بعد از نماز مغرب و عشاء در محل مسجدالنبی (ص) و مراسم شب شعر عاشورا ،همچنین بعد از نماز مغرب و عشا ندای لبیک یا حسین از مساجد و حسینیه های لارستان طنین انداز خواهد شد.


وی متذکر شد: این برنامه های جانبی برای نخستین بار است که از سوی ستاد لارستان به ستاد کشوری ارسال و مورد تأیید واقع گردیده است.

پیروز در ادامه تشریح برنامه ها گفت: مراسم اصلی روز دوشنبه سیزده مهرماه است که ساعت ۸ صبح استقبال رسمی در محل فرودگاه بین المللی حضرت آیت الله آیت اللهی (ه) با حضور مسئولین و رؤسای هیئات مذهبی انجام می پذیرد.سپس میهمانان به امامزاده میرعلی ابن الحسین (ع) اعزام شده و مورد استقبال عمومی مردم قرار می گیرند و به غبارروبی و عطرافشانی مرقد مطهر امامزاده میرعلی ابن الحسین (ع) می پردازند.بعد از ظهر روز سیزدهم مهرماه، کارگاهی تخصصی با موضوع آسیب شناسی و خرافه زدایی عزاداری و با حضور اساتید از تهران برگزار می گردد.پس از نماز مغرب و عشاء رسماً سیزدهمین اجلاسیه بین المللی پیرغلامان حسینی در محل حسینیه اعظم لار با حضور مسوولین کشوری و استانی با برنامه های ویژه ای برگزار می گردد که در اثنای این مراسم سینه زنی سنتی لار با همکاری گسترده هیئات مذهبی به صورت نمادین جهت شناسایی و ثبت در میراث معنوی برگزار می گردد.

در این جلسه که گروه اعزامی صدا و سیمای مرکز فارس نیز حضور داشتند نقطه نظرات و دیدگاه های خود را با مسئولین مربوطه در میان نهادند.

عباس روزی طلب تهیه کننده سازمان صدا وسیما هم در سخنانی ابراز داشت: این اجلاس بی شک از اهمیت و بازتاب ویژه ای در سطح کشور و جهان برخوردار است و با توجه به این که لارستان بزرگ بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری مدظله العالی بوده ، پذیرفته شد که این اجلاس برای اولین بار در لارستان به عنوان شهرستانی غیر از مرکز استان برگزار شود. به همین جهت نیازمند دقت و ظرافت ویژه ای است.

وی در ادامه افزود: چون مراسم قبل از شیراز در لارستان برگزار خواهد شد بسیار مهم است که از میهمانان استقبال شایسته ای شود.

وی بیان داشت: حالت خاص و ویژه این خطه در قیاس با دیگر شهرستان ها باعث شده تا مقامات و مسئولین و به ویژه مقام معظم رهبری مدظله العالی مسائل این شهرستان را مدنظر قرار دهند.

روزی طلب ادامه داد: حجم کار این اجلاسیه آن قدر بالاست که بایستی به بهترین نحو نمود و جلوه پیدا کند و ما برای هر چه بهتر شدن این امر تلاش خود را انجام می دهیم و از صدا و سیمای هرمزگان نیز کمک خواهیم گرفت.

روزی طلب با بیان این موضوع که دل همه ما مملو از عشق و ارادت به امام حسین (ع) است و به همین منظور پا به میدان گذاشته ایم؛ ابراز داشت: پس از چهار دوره که این مراسم در حسنیه جماران برگزار گردید استانداران رسماً‌ درخواست دادند تا این اجلاس به استان ها بیاید.به همین جهت شهر لار باید در کنار این مراسم گسترده، بیش از قبل ظرفیت های خود، به ویژه ظرفیت های مذهبی و معنوی خود را به جهان اسلام نشان دهد و بزرگی و اصالت خود را به خوبی نمایان کند.

پس از آن اسحاق شاکری به نمایندگی از سوی هیئات مذهبی به تشریح چگونگی اجرای سینه زنی سنتی لاری در شب اجرای اجلاسیه و نیازمندی های این کار جهت هر چه با شکوه تر برگزار شدن آن پرداخت.
نظرات بینندگان