کد خبر: ۷۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

آیا بهترین منابع آب زیر زمینی پاسارگاد به تاراج می رود؟

یکی از اهداف ایجاد سد سیوند آبرسانی وتامین آب دشت های سعادت شهر،ارسنجان وتوابع آن و بخشی از کربال است که باید طبق برنامه ریزی از آب جاری سد سیوند جهت این انتقال استفاده شود اما هم اکنون با ایجاد حفر چندین چاه و استفاده از منابع اب زیر زمینی قصد آبرسانی به مناطق ارسنجان وتوابع آن را دارند که همین موضوع باعث گلایه مندی و ناراحتی شهروندان شهرستان پاسارگاد شده است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد، پس از استمرار خشکسالی های منطقه فارس و از جمله شهرستان پاسارگاد و خالی شدن مخزن سد سیوند  از آب،  حالا بازهم نگاه مسولان و مردم به سد سیوند دوخته شده است .

جایی که طبق تفاهم نامه سه جانبه بین بانک سپه،وزرات نیرو وسازمان مدیریت برنامه ریزی تصمیم گرفته شده تا با ایجاد حفر چاه که گفته می شود تعدادشان هم اکنون چهار حلقه می باشد و تا هشت حلقه هم خواهد رسید، انتقال آب به شهرستان های ارسنجان وبخشی از کربال انجام می شود.

البته یکی از اهداف ایجاد سد سیوند آبرسانی وتامین آب دشت های سعادت شهر،ارسنجان وتوابع آن و بخشی از کربال است که باید طبق برنامه ریزی از آب جاری سد سیوند جهت این انتقال استفاده شود اما هم اکنون با ایجاد حفر چندین چاه و استفاده از منابع اب زیر زمینی قصد آبرسانی به مناطق ارسنجان وتوابع آن را دارند که همین موضوع باعث گلایه مندی و ناراحتی شهروندان شهرستان پاسارگاد شده است.

بنا برگفته یک منبع آگاه حتی لوله های انتقال آب به ارسنجان آماده شده و اولویت در انتقال آب از سد سیوند ومنطقه بلاغی به شهرستان ارسنجان وجود دارد و بیشترین سهم که گفته می شود 180 لیتر بر ثانیه متعلق به شهرستان ارسنجان وفقط 40 لیتر متعلق به سعادت شهر می باشد.

همه این اتفاقات زمانی در حال وقوع است که کمی آنطرف تر از سد سیوند و حفر چاه های پر آب در منطقه بلاغی، روستاهای بخش مرکزی و مجموعه جیسقان که 9 روستا را در بر می گیرد، این روزها با بحران بی آبی دست و پنجه نرم می کنند بحرانی که باعث جیره بندی گاه بیش از یک شبانه روز در این روستا ها شده  و مردم این روستاها شرایط بسیار  سختی را می گذرانند  و گویا کسی قصد رسیدگی به این مشکلات را ندارد.

اما طبق گفته کارشناسان بهترین منایع آبی شهرستان برای تامین شرب این روستاها(مجوعه جیسقان) همین منطقه سد سیوند وبلاغی است که هم  اکنون این چندین چاه در این نقطه حفر شده اند و می توان گفت با استفاده از این منابع آب زیر  زیر زمینی و استثنایی وانتقال آن دیگر هیچ گاه نتوان کاری برای تامین آب شرب روستاها و دیگر مناطق شهرستان پاسارگاد  کرد.

مسولان استان ،شهرستان، وزارت نیرو ونماینده محترم مردم در مجلس، بهتر و شایسته است این موضوعات را به خوبی دریابند ودرک کنند که مردم این شهرستان در طول وگذر زمان همیشه معتقد به نظام اسلامی بوده اند و هر جا نیازی به حضورشان برای تثبیت و حفظ نظام بوده است، خالصانه حضور داشتند.

اما همین مردم در زمان های مختلفی چوب بی توجهی مسولانی را خوردند که تصمیمات غلط آنها به مردم و آینده جوانان شهرستان چنان آسیبی زد که به هیچ نحو قابل جبران و لا پوشانی نیست.

مردم صادق و متعهد این شهرستان منتظر بررسی و پیگیری مشکل حفر این چاه ها هستند و  همین مردم هم خوب می دانند که در این بحران بی آبی باید همگی دست به دست هم بدهند تا خانواده ای از نبودآب در هیچ نقطه ای زجر وسختی نکشد اما طبق قانون انتقال آب از سد سیوند به شهرستان همجوار برای زمانی است که آب جاری وجود داشته باشد نه اینکه منابع اب زیر زمینی شهرستان پاسارگاد آن هم در بدترین زمان وبهترین مکان به تاراج برود و به قول معروف چراغی که به خانه رواست، به مسجد حرام است.

نظرات بینندگان