کد خبر: ۷۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۰ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴
استاندار فارس در نشست خبری یاد روز حافظ:

«با دوستان مروت با دشمنان مدارا» پذیرش یکدیگر در عین اختلاف و حفظ مواضع را به ما می‌آموزد

استاندار فارس عنوان کرد: فارس را به خاطر وجود تخت‌جمشید و شیراز را به دلیل وجود حضرت شاهچراغ و آرامگاه حافظ و سعدی می‌شناسند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، سید محمدعلی افشانی، استاندار فارس، بعد از ظهریکشنبه ۷ مهرماه ۹۴ در نشست خبری یاد روز حافظ گفت: کسانی مانند حافظ تنها یک شاعر و ادیب مثل سایر شاعران و ادیبان نیستند بلکه ستاره‌هایی درخشان هستند که دیگر شاعران و ادیبان از آن‌ها الهام می‌گیرند.

وی با بیان اینکه حافظ و سعدی آن‌چنان بزرگ هستند که حتی وجود انسان بزرگی مانند خواجوی کرمانی درسایه آن‌ها کمرنگ است، گفت: روز ۲۰ مهر ماه که زاد روز حافظ است باید فرا‌تر از یک روز برنامه‌ریزی شود و به برگزاری چند جلسه تکراری که سالانه برگزار می‌شود اکتفا نشود و با برنامه ریزی در طول سال به معرفی هر چه بهتر حافظ بپردازیم.

استاندار فارس با ابراز اینکه استان فارس را به خاطر وجود تخت‌جمشید و شیراز را به دلیل وجود حضرت شاهچراغ و آرامگاه حافظ و سعدی در جهان می‌شناسند، افزود: شناخت کشور‌ها و جوامع بر اساس هویت فرهنگی آن‌ها انجام می‌شود و در حقیقت هویت فرهنگی ملت‌ها باعث ماندگاری و پایداری جوامع می‌شود و زمانیکه گفته می‌شود که برخی جوامع دارای فرهنگ و تاریخ کهن و ماندگار هستند این به واسطه وجود برخی انسان‌های شناخته شده مثل حافظ است.

افشانی با اظهار اینکه حافظ در همه ابعاد سرآمد است تصریح کرد: هویت فرهنگی کل کشور و به‌ویژه استان فارس به انسان‌های بزرگی چون حافظ باز می‌گردد و اگر ما این تک بیت حافظ را که می‌فرماید «آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است/ با دوستان مروت با دشمنان مدارا» مبنا و سرلوحه زنگی خود قرار دهیم نجات بخش است و این بیت پرمعنا به ما صبر و پذیرش یکدیگر در عین اختلاف و حفظ مواضع را می‌آموزد و می‌تواند آرامش وصلح را برای جوامع بشری به ارمغان آورد.

وی با بیان اینکه گردشگری ادبی علاوه بر اینکه موجب تقویت هویت فرهنگی هر کشور می‌شود، یکی از راه‌های ایجاد اشتغال و درآمد است و باید توسعه یابد، گفت: ۲۰ مهر ماه باید به گونه‌ای به دنیا معرفی شود و چنان ارتباطی با نهادهای علمی و فرهنگی جهان برقرار شود که همه ساله تورهای گردشگری ویژه‌ای به مناسبت این روز به شیراز بیایند.

استاندار فارس اظهار کرد: همان‌ طوریکه آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی در بیابانی رونق به بار آورده ویا بازارچه‌ای که در مقابل مقبره خیام از قبل گردشگری فرهنگی موجب رونق اقتصادی نیشابور گردیده است لذا در شیراز با چندین مفاخر جهانی می‌توان بسیار بیشتر توریست جذب نمود.
نظرات بینندگان