کد خبر: ۷۷۰۳۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۲۱:۲۳ - ۰۷ مهر ۱۳۹۴

نامه گروه مطالعاتی فاطر به استاندار فارس؛ جلوی نابودی کامل فضاهای سبز هسته مرکزی شیراز را بگیرید

اخیرا در چندین باغ تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر اصولی صورت گرفته و تا نابودی کامل فضاهای سبز هسته مرکزی شهر این روند ادامه دارد.
به گزارش سرویس اقتصادی شیرازه، گروه مطالعاتی فاطر در نامه ای به استاندار فارس نسبت به آتش سوزی باغ فرزانه و تغییر کاربری برخی باغ های سطح شهر شیراز اعتراض کرد.

متن نامه به شرح زیر است:

استاندار محترم فارس

جناب آقای مهندس افشانی

با سلام و احترام

باغات شهر شیراز از دیرباز به عنوان یکی از ویژگی های منحصر به فرد و ممتاز این شهر شناخته می شده و ضمن داشتن ارزشهای تاریخی و میراثی؛ دارای ارزشهای اکولوژیکی ویژه ای برای شهر شیراز بوده است. متأسفانه غلبه منطق سوداگری و اصل شدن نگاه انتفاعی در برنامه ریزی ها و سیاستگذاری ها منجر به تخریب بخش عظیمی از این ثروت های طبیعی شهر و کاهش شدید مساحت باغات در طی یک دوره 30 ساله شده است و بخش های وسیعی از آن نیز نقصان کیفیت یافته است که موجب تضییع حقوق شهروندان گردیده و خسارت های جبران ناپذیری پدید آورده است.

چنانچه مستحضرید در روز گذشته 5/7/94 باغ فرزانه با مساحت بیش از 2هکتار در خیابان تاریخی فرهنگی کریم خان زند شیراز برای دومین بار طی یکسال گذشته طعمه حریق شد و نیاز است مسئولین امر در اسرع وقت علل حادثه را با دقت بررسی و با هرگونه قصور و تقصیر بدون هرگونه اغماض برخورد قاطع نمایند. با توجه به اهمیت محیط زیست و حساسیت جنابعالی بر این مقوله لازم است شرحی مختصر از آنچه طی دو سال گذشته در خصوص این باغ به وقوع پیوسته است به حضور تقدیم گردد:

متعاقب تصمیم شورای اسلامی شهر شیراز در تاریخ 24/12/92 با قید دو فوریت و بدون بررسی های کارشناسی لازم مقرر شد در محل باغ فرزانه مجوز احداث ساختمانی 25 طبقه و با سطح اشغال 35% در زمین سهم مالک و بدون قید سقف تراکمی به مالک زمین داده شود و شهرداری نیز مجاز شد در زمین سهم خود و با هر تعداد طبقه، به صلاحدید با سطح اشغال مشابه در سهم خود، ساخت و ساز نماید. بدین ترتیب در صورت تصویب این پیشنهاد در کمسیون ماده 5 ، فاجعه احداث دو برج 25 طبقه و با زیربنای حدود 185000 متر مربع و تراکم ساختمانی 875%، آن هم در کنار یکی از مهمترین محورهای تاریخی- فرهنگی و هویتی شهر شیراز رقم می خورد.

این در حالی بود که متأسفانه کمیسیون ماده 5 استان فارس طی مصوباتی در سال های 82 و 86 با پیشنهاد شهرداری شیراز اقدام به تغییر کاربری این قطعه باغ مشجر و سر سبز در هسته مرکزی شهر شیراز نموده بود و بار دیگر با کمال تعجب در سال 93 مهر تأیید بر مصوبه جدید شورا زد. این اقدام کمیسیون ماده 5 و تصمیمات سلیقه ای و بی ضابطه مسئولین وقت استان بیشترین انتقادات را به شکل بی سابقه ای از سوی طیف وسیعی از اقشار مختلف، از متخصصین و اساتید دانشگاه، اعضای نظام مهندسی، تا علما و دانشجویان، از تشکل های دوست دار محیط زیست تا اصناف و تشکل های انقلابی و مذهبی و حتی شخصیت های ملی و محلی را در پی داشت.

گروه مطالعات شهری فاطر نیز حسب اهمیت و حساسیت موضوع، مورخ 6/1/1393 طی نامه ای انتقادات منطقی و نظر کارشناسی خود را به اطلاع استاندار محترم فارس و در تاریخ 11/1/1393 نیز طی بیانیه ای اختصاصی به تحلیل موضوع پرداخته و مواضع خود را به استحضار مردم شریف شیراز رساند. هرچند با بالا گرفتن حجم انتقادات به این مصوبه، برخی از اعضای محترم شورای شهر و شهردار محترم در مقام پاسخگویی برآمده و به ارائه توضیحاتی در خصوص این مصوبه سراسر ابهام پرداختند. اما اظهارات متناقض و فاقد استناد و بعضا اظهار نظر های متضاد با بدیهی ترین اصول دانش شهرسازی، به ابهامات افزود و مسأله ای که می توانست در فضایی مثبت و تعاملی به فرصت ترمیم ارتباط شورا و شهرداری با مردم تبدیل شود با برخورد های تند و عصبی مسئولین به چالشی چند ماهه بدل گردید، تا جایی که کمیسیون سرمایه گذاری شورا در ادامه مشی غیر سازنده خود و با هدف ایجاد رعب و حاکم کردن جو امنیتی، شهردار را مکلف به پیگیری موضوع از طریق شورای تأمین نمود و شهرداری با سراسیمگی نسبت به تعدادی از دانشجویان و اعضای گروه مطالعات شهری فاطر اقدام قضایی نمود، که البته به دلیل عدم وجود ادله کافی ناکام ماند. این در حالی بود که اساتید بخش شهرسازی دانشگاه شیراز، گروه مطالعات شهری فاطر و کارشناسان خبره نظام مهندسی، بارها مدافعان این مصوبه و اعضای شورای شهر را به مناظره کارشناسی برای روشن شدن موضوع دعوت کرده بودند که هر بار به بهانه ای از پذیرش آن سر باز زدند.

خوشبختانه علی رغم مصوبات سال های گذشته و اصرار غیر اصولی مسؤولین شهری، این باغ 21000 متری در هسته مرکزی شهر شیراز با ورود به موقع و مسئولیت شناسانه شورایعالی شهرسازی و لغو مصوبه کمیسیون ماده5 به نفع شهر حفظ شد. اهمیت این باغ از این روست که این پهنه به عنوان تنها فضای سبز و بازی است که بنا به ملاحظات مختلف ترافیکی، هویتی، زیست محیطی و از منظر پدافند غیرعامل نیازمند صیانت و حفاظت می باشد، متأسفانه نگاه سطحی و صرفا انتفاعی مدیران شهری و تلقی ناصواب آنها از بلندمرتبه سازی و سرمایه گذاری حیات این پهنه ارزشمند و نمونه های مشابه را در شهر شیراز با تهدید جدی روبرو ساخته است.

لازم به ذکر است طی ماه های گذشته نسبت به تغییر کاربری و ساخت و ساز غیر اصولی در چندین باغ از جمله پهنه 2500متری باغ نبش کوچه45 خیابان کریم خان زند، قطعاتی در خیابان انقلاب اسلامی و وصال شیرازی با اصرار شهرداری شیراز اقداماتی صورت گرفته و متأسفانه به نظر می رسد این روند تا نابودی کامل فضاهای سبز هسته مرکزی شهر ادامه داشته باشد. با توجه به تأکید جنابعالی بر صیانت بدون اغماض از پهنه های سبز و باغات شهر، انتظار می رود کمیته ای در اسرع وقت جهت جلوگیری از ادامه این روند تشکیل و با حساسیت موضوع را دنبال کند و با خاطیان برخورد قاطع نماید.

گروه مطالعات شهری فاطر آمادگی دارد نسبت به تشکیل این کمیته و دعوت از اساتید دانشگاه و مسئولان زیربط اقدام نماید و وظیفه خود را نسبت به مردم شریف و نجیب شیراز ادا نماید.

با آرزوی توفیق الهی

مدیر گروه

خلیل حاجی پور

رونوشت:

- حضرت آیت الله ایمانی- نماینده محترم ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه محترم شیراز

- جناب آقای دکتر آخوندی- وزیر محترم راه و شهرسازی

- اعضای محترم شورای اسلامی شهر شیراز

- شهردار محترم شهر شیراز


نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴
0
آتش سوزی های مکرر این باغ قطعا کار مجتمع تجاری سازهایی هست که چشم به این باغ دوختن تا با انحراف افکار عمومی، دوباره تجاری سازی این باغ رو مطرح کنن.
شهروند
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴
0
زنده باد
پیگیری و مجاهدت این دوستان نیازمند تقدیر و تشکر است. از استاندار دوراندیش فارس تقاضای اقدام عاجل داریم.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴
0
خدا وکیلی ترافیک این خیابون کشش چنین مجتمعی رو داره؟
چرا با سرنوشت مردم یک شهر اینقدر راحت بازی میشه؟
چرا هیچ سرمایه گذاری حاضر نیست کارخانه و مجتمع تولیدی راه بندازه؟؟؟
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴
0
باید استاندار با این شهرداری برخورد قاطعی کنه که جرأت این کارا رو نداشته باشه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
سه‌شنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۴
0
بنظرم مناظره بهترین راه برای روشن شدن موضوع است