کد خبر: ۷۷۰۹۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۵ - ۱۱ مهر ۱۳۹۴

گفتگو با یک طلبه متفاوت که نام «طاها» را برگزید

بنظرم درس طلبگی و حوزه منافاتی با حرفه بنده ندارد، اصلاً عقیده من این است که خواننده ای که از ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی می خواند باید واقف به مسائل دینی و فردی دین شناس باشد.

به گزارش سرویس فرهنگی شیرازه، سجاد چوگان جوان 21 ساله شیرازی که در کسوت طلبگی اهل موسیقی است و یک خواننده حرفه ای محسوب می شود. سجاد که با نام هنری «طاها» فعالیت می کند یکی از ده ها هنرمندی است که شانیتی خاص برای هنر قائل است و معتقد است درس طلبگی خواندن منافاتی با فعالیت در دنیای موسیقی ارزشی ندارد. طاها که می خواهد صدای مردم باشد در گفتگو با صدای مردم نکات جالبی را گفته که در ادامه می خوانید:

«طاها» طلبه و قاری قرآنی که خواننده شد + دانلود قطعه «مهاجران منا»

باسلام، خودتان را برای مخاطبین ما معرفی کنید و بفرمایید که از چه زمانی فعالیت موسیقیایی خود را شروع و چطور وارد این عرصه شدید؟

- سجّاد چوگان باز هستم. متولّد 1373 شیراز، دانشجوی فقه و حقوق اسلامی دانشگاه شهید مطهّری(ره) تهران که با نام هنری "طآهآ" فعالیت میکنم.

از سال ١٣٨٦ در کنار قرائت قرآن و پس از حضور در جشنواره ها و مسابقات سرود استانی و کشوری و برگزیده شدن به عنوان برترین صدای نوجوان استان فارس و برترین تکخوان کشور، فعالیتم راشروع کردم. سال ١٣٨٨ تصمیم گرفتم موسیقی را نسبت به حفظ و قرائت قرآن کمرنگ کنم و جانانه شروع کردم به حفظ و قرائت قرآن و بحمدالله با کمک استاد محمّد فلّاح پور که از قاریان ممتاز بین المللی هستند توانستم حائز رتبه هایی در سطح کشور شوم. از سال ١٣٩١ پس از اشراف به الحان قرآنی و نغمات موسیقی عرب، موسیقی را مجدداً شروع کردم امّا این بار بصورت جدّی و هدفدار.

اساتید شما در این زمینه چه کسانی بوده اند؟

- بنده ابتدا مبانی موسیقی و نت خوانی را در شیراز در محضر استاد وحید رئیسی و در تهران محضر استاد ایمان جعفری پویان یاد گرفتم.در باب صدا سازی و ردیف شناسی هم در خدمت اساتید مختلفی بوده ام که در حال حاضر در خدمت استاد مهدی یغمایی و استاد انوشیروان تقوی هستم.

لطفا کمی در مورد کارهایی که تا کنون اجرا کرده اید توضیح دهید؟

- قطعات نگاه منتظر، انتظار،بی صبری، هفت سین و صلوات از بنده شنیده شده، که به لطف خدا تا به حال هزینه ها شخصی و یا به کمک دوستان تأمین شده، تا به حال بنده از نهاد یا ارگان خاصی حمایت نشدم.

به عنوان کسی که تازه قدم به دنیای حرفه ای موسیقی گذاشته اید فضای کشور و جایگاه موسیقی ارزشی در آن را چگونه ارزیابی می کنید؟

- ارزش های ما بیشمارند و با فطرت انسان ها هم سو و هم جهت. ما بوسیله موسیقی باید به نشر هرچه بیشتر این ارزش ها کمک کنیم تا در جهان فراگیر بشوند. موسیقی در قرن ٢١ یکی از ابزارهای تبلیغاتی قوی هست که می تواند تفکرات یک جریان را بگوید و جریان ساز بشود و چه جریانی مقدّس تر و هدفدارتر و سالم تر از انقلاب اسلامی؟

بنده بارها گفتم "موسیقی ارزشی باید مرجع تقلید دیگر موسیقی ها باشد" یعنی ما آنقدر سطح خودمان را بالا ببریم که دیگران از ما یاد بگیرند و تقلید کنند، شأنیت و قداست موسیقی ارزشی بسیار بالاتر از این است که کار ضعیف تولید بشود و یا کاری تولید بشود که تکراری است و تقلیدی. به عنوان کسی که تازه قدم در این راه گذاشتم همین هدف را دارم و إن شاالله در آینده قطعات بسیار قوی تری از بنده پخش خواهد شد.

در این فضا «رانت حزب الهی بودن» به چه معناست؟

- اکثراً دوستان با زحمت خودشان به جایی میرسند.بنظرم مظلوم ترین قشر این جامعه همین بچه حزب اللهی ها هستند.با کمترین امکانات و حمایت ها و با سختی فراوان و خودجوش کار میکنند امّا بیشترین کارشکنی ها و کنایه ها و طعنه ها نصیبشان میشود، برای کسانی که دراین حوزه فعالیت می کنند،عبارت رانت حزب اللهی خنده دار است.

موضوعات ارائه شده تا کنون به فضای سیاسی کشور نزدیک نبوده اند علت خاصی دارد یا سبک کاریتان را اینگونه تعریف کرده اید؟ چرا که موسیقی و هنرانقلابی نسبت به تحولات اجتماعی و سیاسی نمی تواند و نباید بی تفاوت باشد.

- مطمئناً خواننده ارزشی اصلاً نمی تواند و نباید نسبت به مسائل سیاسی بی تفاوت باشد. اگر هم تا به حال کار سیاسی در کارنامه نداشتم بخاطر عدم آگاهی کافی از مسائل سیاسی ایران و جهان بوده و عقیده دارم نباید کاری تولید شود که خواننده خودش نسبت به آن مسئله علم و آگاهی نداشته باشد و فقط خواننده باشد!

ان شاالله در آینده با مطالعه و بررسی های فراوانی که در این زمینه انجام شده است،تولیدات سیاسی مؤثر و هدفمند هم خواهم داشت.

افق نگاهتان به موسیقی در ایران چه چیز را ترسیم میکند؟

- روزی را می بینم که إن شاالله سربازان هنری این انقلاب و امام خامنه ای(مد ظله العالی) بیشمارند و ما صدها هنرمند ارزشی اصیل و ناب خواهیم داشت، اندکی صبر.

چطور بین طلبه بودن و خوانندگی ارزشی جمع می کنید؟ آیا اصلا قابل جمع هستند؟

- بنظرم درس طلبگی و حوزه منافاتی با حرفه بنده ندارد، اصلاً عقیده من این است که خواننده ای که از ارزش های اسلامی و انقلاب اسلامی می خواند باید واقف به مسائل دینی و فردی دین شناس باشد.

فضاهای هنری معمولا جو خاص خودش را دارد و انسان را به سمت انواع بیماری های اخلاقی می کشاند برای مصون ماندن در این فضا چه می کنید؟

- خب دام شیطان همه جا پهن است و شیطان دشمن قسم خورده ماست و هر لحظه و در همه جا در کمین ماست و این فضا هم از این قضیه مستثنی نیست اما با تقویت اعتقاد به عبارت "ألَم یَعلَمْ بِأنَّ اللهَ یَری" و با دعای خیر خیرخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ان شاالله از وسوسه های شیطانی و نفسانی مصون بمانیم و با نَفْسی سالم و نَفَسی پاک بخوانیم.

درحال حاضر چه کاری را در دست ساخت دارید؟

- قطعه "طلوع عشق" را به اتمام رساندیم که قطعه ای فارسی و عربی است با موضوعیت منجی آخرالزمان به قلم استاد احمد کاری و موسیقی حسین نظری که ان شاالله پس از تولید ویدئو پخش خواهد شد.

ممنون از وقتی که گذاشتید.

نظرات بینندگان
نظرات بینندگان
محسن نورانی
Iran, Islamic Republic of
شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴
0
آهنگاش عالیه اقا