کد خبر: ۷۷۱۱۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۲ - ۰۹ مهر ۱۳۹۴
سرانجام چاه های غیرمجاز جهرم چه می شود؟

20 درصد باغ‌های جهرم باید حذف شوند/ قانون مجلس بلای جان نسل آینده/ دزدی آب در جهرم؛ سالانه 150 میلیون متر مکعب

معاون سازمان آب منطقه ای فارس گفت: اجازه مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های حفر شده پیش از سال 85 را نداریم.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، آمارها نشان می دهد بیش از 2 هزار و 700 حلقه چاه غیرمجاز در شهرستان جهرم فعال بوده و سالانه میلیون ها مترمکعب آب از این چاه ها به صورت غیرقانونی برداشت می شود.

آنچه مشخص است تنها 45 حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان جهرم مسلوب المنفعه شده و تکلیف مابقی آن در گرو تدابیر مسئولان است.

کارشناسان معتقدند در صورت عدم حذف 20 درصد از باغ های سطح شهرستان مشکل آب در سال های آینده سخت تر و گریبان گیر مردم می شود. با توجه به وجود هزاران هکتار باغ مرکبات و نیاز مبرم آن به آب شاهد آن هستیم که در حاشیه شهرها و کوهپایه ها روند توسعه باغ همچنان ادامه دارد.

با توجه به تداوم خشکسالی ها در سال های اخیر و پیش بینی این روند در سال های آینده ضمن چاره جویی برای حفظ منابع آب سفره های زیر زمینی، کنترل برداشت های بی رویه از چاه ها به ویژه چاه های با کاربری صنعتی ضروری است.

 

 اجازه مسلوب‌المنفعه کردن چاه‌های حفر شده پیش از سال 85 را نداریم

حسین صالح جهرمی معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه ای فارس در گفتگو با خبرنگار پسین جهرم با بیان اینکه مشکل ما در بحث مسلوب المنفعه کردن چاه های غیر مجاز قانون تعیین تکلیف این چاه ها توسط مجلس است، گفت: در سال 89 یک قانون از تصویب مجلس گذشت که بر اساس آن به چاه هایی که پیش از سال 85 حفر شده و دارای برخی شرایط نیز باشند اجازه صدور پروانه را می دهد.

وی با بیان اینکه بیشتر صاحبان چاه های جهرم در سامانه ای که به این منظور راه اندازی شده ثبت نام کرده و در حال رسیدگی به پرونده شان هستند، افزود: این امر سبب شده تا بیشتر پرونده ها در شهرستان جهرم هنوز تعیین تکلیف نشوند.

صالح جهرمی ادامه داد: در راستای مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز برای هر کدام از چاه ها که اقدام می کنیم در سامانه ثبت شده و از لحاظ قانونی به خاطر قانون تعیین تکلیف چاه ها اجازه پُر کردن آن را نداریم.

 

150 حلقه چاه غیرمجاز در جهرم پُر می شوند

وی با بیان اینکه تعداد 2 هزار حلقه چاه غیرمجاز که در سطح استان مسلوب المنفعه شدند مربوط به بعد از سال 85 بوده است، گفت: در شهرستان جهرم نیز تعداد 150 حلقه چاه غیرمجاز مربوط به بعد از سال 85 مشخص شده که به فرماندار ارائه کردیم و قرار است با تصویب در شورای تامین نسبت به مسلوب المنفعه شدن آن اقدام شود.

 

چاره‌ای جز کنتوردار کردن چاه‌ها نداریم

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه ای فارس با بیان اینکه راهکار ما برای جلوگیری از برداشت بی رویه از چاه ها نصب کنتورهای هوشمند است، خاطرنشان کرد: برداشت غیرمجاز چاه های پروانه دار نیز از مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم؛ یعنی در دل هر چاه مجاز یک چاه غیرمجاز وجود دارد و ما از طریق کنتورهای هوشمند که مانند کارت های سوخت عمل می کند تصمیم داریم برداشت ها را کنترل کرده و میزان آب مصرفی را مدیریت کنیم تا بتوانیم سفره های جهرم را به تعادل برسانیم.

 

برداشت غیرمجاز سالانه 150 میلیون مترمکعب آب در جهرم

وی با بیان اینکه سفره های زیر زمینی جهرم تحمل برداشت سالانه بیشتر از 550 میلیون متر مکعب آب ندارد، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به 700 میلیون متر مکعب آب از سفره های زیر زمینی جهرم برداشت می شود.

صالح جهرمی با بیان اینکه این ظرفیت تابع بارندگی بوده و تحمل سفره های جهرم با شرایط خشکسالی بیشتر از 550 میلیون متر مکعب نیست، ادامه داد: ناچاریم به سمتی برویم که به دست خودمان 20 درصد از باغ ها را از چرخه تولید حذف کنیم در غیر این صورت به زودی شاهد آن خواهیم بود که  طبیعت درصد بسیار زیادی از مراتع را به قهر خود از ما می گیرد.

 

برخی از چاه‌های صنعتی 100 درصد برداشت غیرمجاز دارند

معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب منطقه ای فارس همچنین با اشاره به برداشت بی رویه آب از چاه های با کاربری صنعتی نیز گفت: بعضاً شاهد آن هستیم که چاه هایی که با پروانه آن صنعتی است به کشاورزی تغییر کاربری شده و 100 برابر سهم خود افزایش برداشت دارد که در این راستا تصمیم داریم این چاه ها را هم دارای کنتور هوشمند کنیم.

 

60 حلقه چاه در جهرم مجهز به کنتور هوشمند می شوند

علیرضا صحرائیان در گفتگو با خبرنگار پسین جهرم گفت: موضوع تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز جهرم در جلسه کمیته حفاظت از منابع آب شهرستان بررسی و بر اساس جدول تدوین شده توسط آب منطقه ای استان تعداد چاه هایی که باید در اسرع وقت مسلوب المنفعه شوند مشخص شده است که همزمان با ارائه لیست چاه ها توسط استان این امر انجام می شود.

فرماندار ویژه جهرم با اشاره به زمان بندی مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز افزود: همچنین برنامه ریزی برای نصب کنتورهای هوشمند چاه های آب نیز در دستور کار قرار گرفته که در مرحله نخست تعداد 60 حلقه چاه مجهز به این  کنتور می شوند.

 

جلو برداشت آب از رودخانه قره آغاج گرفته شد

وی با اشاره به جلوگیری از برداشت آب از رودخانه قره آغاج نیز گفت: چندین سد خاکی روی این رودخانه ساخته شده بود که از این طریق به طور غیرمجاز آب برداشت می شد که با تدابیر مسئولان قضایی شهرستان از این کار جلوگیری شد.

صحرائیان با بیان اینکه هیچ بند یا سد که جلو جاری شدن آب رودخانه قره آغاج بگیرد، وجود ندارد، بیان کرد: در این راستا برق پمپ های چاه های غیر مجاز قطع شده و تمام بندهای موجود در مسیر رودخانه جمع آوری شده است.

به گزارش پسین جهرم، آنچه مسلم است دلسوزی مردم برای خود و نسل آینده این مرز و بوم بوده و در غیر این صورت باید منتظر ماند و شاهد تلف شدن منابع آب و اشتغال ناشی از کشاورزی و باغداری شد.

 

انتهای پیام

نظرات بینندگان