کد خبر: ۷۷۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۳ - ۱۰ مهر ۱۳۹۴
امام جمعه شیراز:

دلارهای نفتی آمریکا، برای آل سعود غیرتی باقی نگذاشته/ کمیته حقیقت یاب تشکیل شود/ حج واجب است و به حرکات مشتی شکم‌باره عیاش ربطی ندارد

امام جمعه شیراز گفت: این نهایت بدبختی دنیا است که بیش از 4 هزار نفر لب تشنه جان می‌دهند و اما جهان تکان نمی‌خورد.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی در خطبه‌های نماز جمعه امروز این شهر با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: غدیر به‌عنوان عالی‌ترین و برترین ایام معرفی شده چراکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن سعادت و یا شقاوت جامعه مسئله حکومت و مدیریت در جوامع است که اگر از مدیریتی صالح برخوردار باشد سعادت آن تنظیم و در غیر این صورت فساد بین مردم رواج می‌یابد.

وی افزود: قرآن کریم کتاب تربیت انسان‌ها است که تعالی جامعه را بدون حکومت و مدیریت صحیح ممکن نمی‌داند و علت بعثت انبیا و فرستادن کتاب‌های آسمانی برقراری حکومت صالحان و مؤمنان و جنگ و ستیز حق و باطل در طول تاریخ برای تسلط و سلطه بر مدیریت جامعه بوده است.

نماینده ولی فقیه در فارس اضافه کرد: امامت و ولایت بر مسلمانان که در امتداد نبوت و پیامبری است از اهم مسائل جامعه بشری محسوب شده و مکمل دین است و تمام امور جامعه اسلامی در پرتو امامت و ولایت تفسیر و معنا می‌شود.

ایمانی ادامه داد: از 12 هزار نفری که در غدیر خم بوده‌اند، 120 صحابی پیامبر داستان غدیر را بیان داشته‌اند.

امام جمعه شیراز در ادامه گفت: مدیریت جامعه ما در ابتدا توسط حضرت امام (ره) و سپس مقام معظم رهبری صورت گرفته و شرایط ما را با شرایط جهان متفاوت کرده و می‌بینیم که چه دگرگونی‌هایی را در دنیا به‌وجود آورده است.

خطیب جمعه شیراز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فاجعه منا و به شهادت رسیدن بیش از 40 هزار حاجی درحال احرام و انجام فرایض اللهی با لب تشنه و سهل‌انگاری و تعمد مسئولان بی‌کفایت دولت عربستان تصریح کرد: این حادثه در این بعد و شکل سابقه نداشته و مسلمانان و آزادگان جهان روز عید قربان مصیبت‌زده شدند.

وی با اشاره به اینکه هیچ‌گونه کمکی از سوی ماموران عربستان به شهدای منا نشد، خاطرنشان کرد: ماموران سعودی می‌توانستند با پاشیدن آب بر روی آنان، این شهیدان را از گرمای طاقت‌فرسای عربستان نجات دهند خاطرنشان کرد: امسال ضربه بزرگی را به اعتقادات مسلمانان وارد کردند و دشمنان در فضاهای مجازی از این موضوع سواستفاده‌ و بی‌حرمتی به حج کردند و این واجب اللهی را زیر سؤال بردند.

ایمانی بیان کرد: این ننگ بزرگ برای فرزندان مهاجر و انصار تا ابد باقی می‌ماند چراکه حرمت مؤمن که از حرمت کعبه بالاتر است را شکستند که البته این رفتار برای آل سعود که با قتل و بی‌ناموسی بزرگ شده‌اند بعید نیست.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه فاجعه منا قابل فراموش شدن نیست و چه سنی و چه شیعه و عرب و عجم را عزادار کرد، گفت: دلارهای نفتی آمریکا، برای آل سعود غیرتی باقی نگذاشته است.

وی همچنین اظهار داشت: کمیته حقیقت‌یاب باید با حضور تمام کشورهایی که به آن‌ها ظلم شده است این مسئله را مورد رسیدگی قرار دهد.

ایمانی در ادامه گفت: همگان وظیفه دارند تا به فکر مدیریت حرمین‌الشریفین باشند و با باز کردن دوربین‌ها تصاویر حوادث منا را ببینند.

نماینده ولی فقیه در فارس با اشاره به اینکه اگر یک‌صدم از ابعاد این حادثه در کشورهای اروپایی و آمریکایی رخ می‌داد، چه بلواهایی را به راه می‌انداختند و چه آتشی را روشن می‌کردند اما سازمان‌های به‌اصطلاح حقوق بشری آل سعود را مقصر این حادثه معرفی نکردند.

ایمانی تصریح کرد: اگر پیام امیدبخش رهبری نبود کدام کشور حاضر می‌شد لب به اعتراض باز کند.

وی با اشاره به اینکه دلارهای نفتی آل سعود سران بعضی از کشورهای مسلمان را خرید و روزنامه‌ها را مصادره کرد گفت: این نهایت بدبختی دنیا است که بیش از 4 هزار نفر لب تشنه جان می‌دهند و اما جهان تکان نمی‌خورد.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه حکومت عربستان میلیاردها دلار از حجاج دنیا می‌گیرد اما خدماتی را انجام نمی‌دهد خاطرنشان کرد: دادگاه‌‌های بی‌طرف و بین‌المللی اسلامی باید مسبب‌های این حوادث را به مجازات برسانند و مدیریت حرمین‌الشریفین به‌هیچ‌وجهی نباید در اختیار آل سعود قرار گیرد و باید در دست افراد مؤمن، پاک و فهمیده از دنیای اسلام باشد.

ایمانی با اشاره به سواستفاده بعضی از رسانه‌ها در فضاهای مجازی از این حادثه و زیر سؤال بردن حج این واجب اللهی، تصریح کرد: این‌گونه رسانه‌ها را باید سرجای خود بنشانند چراکه کار عربستان چه ارتباطی با اصل حج دارد و حرکات مشتی شکم‌باره عیاش به این واجب اللهی مرتبط نیست.

امام جمعه شیراز همچنین با گرامی‌داشت هفته نیروی انتظامی بیان کرد: این نیرو در مسیر تکریم جامعه و قانون و حرمت انسان‌ها گام برمی‌دارد و در عرصه‌های گوناگون حاضر است.

ایمانی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاسیه پیرغلامان در استان فارس و در دو شهرستان لارستان و شیرار بیان داشت: امسال این اجلاسیه متفاوت با سال‌های گذشته در فارس و با همت خیران و هیئت‌های مذهبی بدون دخالت دیگران برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان