برگزاری جلسات به ظاهر فرهنگی با اهداف سیاسی و انتخاباتی در مرکز اسناد فارس/ مرکز اسناد استان عملکرد خود در حوزه دفاع مقدس را گزارش دهد
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، در جهان امروز اسناد، تصاویر، اقوال و مستندات مربوط به یک واقعه اصلیترین نقش را در تبیین آن واقعه برای آیندگان ایفا میکنند ضمن اینکه اسناد اعم از شفاهی، مکتوب و مصور نقشی فراتر از نقش رسانهها و ارگانهای تبلیغی و ترویجی ایفا کرده در شکلدهی به اذهان عمومی نسل حال نیز بسیار مهم ارزیابی میشوند.
از این منظر و با توجه به گستردگی مقولات مرتبط با دوران مبارزات انقلاب در استان فارس و بهویژه دلاوریهای رزمندگان این خطه، ضرورت ایجاب میکرد که مرکز اسناد فارس بهعنوان متولی رسمی و دولتی در راستای حفظ و جمعآوری اسناد اهتمام ورزد و تا زمانی که انقلابیون و روحانیون واجد نقش در پیروزی انقلاب و رزمندگان و جانبازان عملیاتهای مهمی مانند رمضان، فتحالمبین و کربلای شش در قید حیات بوده و کنار ما نفس میکشند جمعآوری اسناد شفاهی و مکتوب را وجهه همت خود قرار داده و پس از آن در قالب کتاب اسناد، موزه یا نمایشگاه این اسناد را در اختیار عموم مردم قرار دهد در حالی که متأسفانه تاکنون شاهد کاری درخور در این موارد از سوی مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان فارس نبودهایم.
تاریخ شفاهی خاطرات رزمندگان٬ ایثارگران و آزادگان در دوران هشت سال دفاع مقدس و خاطرات خانوادههای معزز شهدای دفاع مقدس و کسانی که مستقیم و غیرمستقیم در جبهههای حق علیه باطل نقشآفرینی کردند٬ بخش مهم و شاید جانمایه و شیرازه فرهنگ و تمدن ایرانی و اسلامی ما است که با دم مسیحایی بنیانگذار انقلاب به آن گرویدیم و به سرانگشت اشاره بصیرت و درایت مقام معظم رهبری با عزت و سلامت از مسیرهای پر فراز و نشیب آن گذر کردیم اما جوانی که متولد دهه هفتاد و هشتاد است و کودکانی که در همین سالهای اینترنت، ماهواره، شبکههای ارتباطی و بازیهای آنلاین از نظر فرهنگی استیلاجو به دنیا میآیند چگونه باید بدانند بر چه خاک متبرکی قدم برمیدارند و آنچه دارند حاصل جانفشانی و ایثار چه شیر مردان و زنان بزرگی است که با بذل همه هستی خود عزت و اقتدار این سرزمین را رقم زدند.
محققان، روزنامهنگاران، رمان نویسان، فیلمنامه نویسان، پژوهشگران و سایر کسانی که بنا دارند در تولید آثار فرهنگی، پیرامون انقلاب و فرهنگ دفاع مقدس و گفتهها و ناگفتههای آن کار کنند باید با ارجاع به کدام منابع و مراجع، دیتا و مواد خام لازم برای تولید محتوای موردنظر خود را بیابند و مگر نه اینکه در اختیار قرار دادن این مواد خام برای تولید محتوا وظیفه مرکز اسناد است.
راستی را که برای مرکز اسناد فارس آیا جستجو و تتبع در احوالات فلان نویسنده، ادیب یا تاریخنگار دربار پهلوی که در پارهای مقولات تتبعاتی بهظاهر فرهنگی داشته مهمتر است یا ثبت ناگفتههای عزیزترین فرزندان این دیار که پس از قرنها ادعا و شعار بیمحتوای همین ملیگرایان و باستانپرستان تخیلی، کاری کردند که در یک جنگ ایران با دشمنانش وجبی از خاک این سرزمین آبا و اجدادی به دست بیگانگان نیفتد.
بیان برخی مسائل نه با فیلم ممکن است و نه در گستره قلم میگنجد و گاه تنها باید با ثبت و ارائه بیواسطه اسناد کتبی، شفاهی، دیجیتال و مصور اسناد، مسیری هموار را برای انتقال آن رخدادههای تمدنی و فرهنگی به علاقمندان و جستجوگران فراهم آورد و در این زمینه در استان فارس چه مجموعهای جز مرکز اسناد، مسئول رسمی و دارای ردیف بودجه است که باید تمام مستندات عظیم مربوط به رزمندگان فارس در عملیاتهای افتخار آفرین بیتالمقدس، رمضان، کربلای پنج، کربلای شش، یگانهای شهید دستغیب و 22 بهمن، تیپ امام سجاد (ع)، تیپ المهدی (عج)، تیپ مهندسی 46 امام هادی (ع)، تیپ 55 هوابرد و 37 زرهی، توپخانه 56 یونس، احمد بن موسی (ع) و ... را ثبت و ضبط کند.
مرکز اسناد فارس آیا تاکنون تفاهمنامه و موافقتی برای همکاری علمی-پژوهشی-آموزشی، تبادل و اشتراک منابع اطلاعاتی و تجربیات و با موضوع بهرهگیری و تبادل متقابل منابع اطلاعاتی، ظرفیتها و فرصتهای پژوهشی، مطالعاتی و تخصصی، همکاری در زمینه اجرای طرحهای پژوهشی مشترک، همکاری در برگزاری نمایشگاهها، همایشها، سخنرانیها و کارگاههای آموزشی، تبادل تصویر اسناد در چارچوب ضوابط و مقررات، مبادله و اهدای کتب و منابع بهمنظور غنیسازی منابع و کتابخانه دیجیتال، ارائه نسخهای از پایگاههای اطلاعاتی و نرمافزارهای تولیدشده، همکاری در اجرای پروژههای پژوهشی، تحقیقاتی، تخصصی و انتشاراتی با هیچیک از یگانهای ارتش و سپاه دانشگاههای این استان و یا نهادهای دولتی و غیردولتی فرهنگی این استان منعقد کرده است؟
چه کسی باید با خانواده و نزدیکان شهید حسین صحرائیان، شهید مرتضی جاویدی، شهید سید جعفر ذاکری، شهید مجید سپاسی، شهید هاشم اعتمادی، شهید ستوده، شهید قنوتی، غلامعلی دست بالا، علی خزری، شهابی، صفدر سلطانی، علی شفاف، حبیب فردی، شهید داوود کریمی، محمدحسن، محمد محسن و محمدجواد روزیطلب و ... مصاحبه و تمام موارد مهم را به شیوه علمی و غیر روایی ثبت کند.
مهدی ذوالانوار، محمد اسلامی نسب، رضا گلریز خاتمی، محمد کاوه مهدی زارع، رضا افتخاری، حمیدرضا مانی، موسی رضازاده، ابوالفضل گزنی، محمدباقر رنجبر، اصغر زمانی، سید محمدعلی هاشمی، مسعود تاکی، مجتبی قطبی، سید محمدتقی ساجدی، سید مهدی پرورده، علی نجفی، مرتضی روزیطلب، رفیع غفاری، سید محمد کدخدا، حمیدرضا صدیقی، نبی رودکی، عزتالله ایزدپناه، رسول قائدشرف و صدها نام بزرگ دیگر این دیار آیا تنها در قالب چند کلمه معرفی، بیوگرافی و یا چند خط مطلب ژورنالیستی باقی خواهد ماند یا متولیانی هستند که در قوالب علمی و روشمند از طریق مصاحبه با نزدیکان، ثبت و جمعآوری اسناد و اشیا، مکتوبات و نامهها و پژوهش در احوالات آن کلیتی از فرهنگ دفاع مقدس با مختصات استان فارس را برای بررسی آیندگان فراهم آورند؟
آمریکاییان در قطب شمال و در اعماق زمین مکانهایی برای نگاهداری 4.5 میلیون گونه گیاهی از سراسر جهان احداث کردهاند که اگر هر حادثهای اعم از انفجار اتمی، برخورد شهابسنگ، جنگ جهانی و ... روی دهد، ذخیره زیستی برای احیای حیات در اختیار داشته باشند، آنها البته به این امر اکتفا نکرده و در محلهایی مشابه، نمونههایی از ذخایر فرهنگی و معنوی بشر را نیز گردآوری کرده و موسیقی بیتها و هات داگ را در شمار المانهای فرهنگی خود برای انسانهای هزاران سال بعد در شرایطی ایزوله نگهداری میکنند، ما هزاران یا صدها سال بعد را نادیده میگیریم برای انتقال ذخایر عظیم فرهنگی و معنوی خود به دهههای معاصر چهکار درخوری انجام دادهایم.
آیا در مقابل نسخه انسان مادی و مصرفگرا، برای بشر صدها یا هزاران سال بعد گنجینهای از معنویت عظیم فرزندان خمینی باقی خواهد بود و آیا حتی همین اکنونکه هنوز معاصر انقلاب و دفاع مقدس هستیم آنچنانکه باید این اسناد و آثار جمعآوریشده و در اختیار همگان قرارگرفته است.
آیا کسی صدای حجتالاسلاموالمسلمین سید عادل علیزاده نخستین مقسم شهریه امام (ره) را ضبط کرده و از اسناد و نامههای مزین به امضای حضرت امام (ره) به علما و بزرگان فارس عکس و میکروفیلم برای ثبت در تاریخ گرفته است، آیا مرکز اسناد به ثبت و ضبط خاطرات نزدیکان، همدرسان و خانواده شهید دستغیب، آیتالله سید کرامت الله ملک حسینی، آیتالله محیالدین و شیخ صدرالدین حائری٬ آیتالله سید نورالدین هاشمی، آیتالله محلاتی٬ مرحوم آیتالله زبرجد، آیتالله ادیب و ... پرداخته است یا تا چند سال دیگر که آخرین نزدیکان، همرزمان، تابعان و همراهان این بزرگواران سر در بالین خاک کشند از آنان تنها همان چند خط زندگینامه رسمی و اداری باقی میماند که البته بخش عمدهای از این اسناد و دستنوشتهها و آثار حتی به مرحله تصویربرداری نرسیده و قابل بهرهبرداری رایانهای نیست، بهمانند وصیتنامههای شهدای مظلوم فارس که خطی از هزار مثنوی نانوشته و ناگفته بوده و چونان کوه یخی عظیم فرو رفته در اقیانوس غفلت و بیمعرفتی متولیان، تنها بخش کوچک از آب بیرون آمده آن قابلرؤیت است.
پدر و مادر شهدای انقلاب و دفاع مقدس و همرزمان و همدرسان آنها یکبهیک رخ در نقاب خاک میکشند و ما میمانیم چند برنامه فشرده تلویزیونی، فیلم سینمایی طنز و رمان و داستان کوتاه که هیچیک مستند، دقیق و روشمند نبوده، قابلیت استناد در آینده تاریخ را نخواهند داشت و وقتی هنوز زندهایم و در مقابل چشمان همه مردم و لنزهای دوربینها واقعیات تاریخی وارونه جلوه میدهند، بدا به حال آیندگان که در هجوم بیامان و فنّاورانه رسانهها و بنگاههای دروغپردازی غرب با اندک مستنداتی که ما به دست آنان رساندهایم چهکار سختی برای اثبات مظلومیت فرزندان انقلاب و عاشقان ولایت و عمق راه پیموده شده خواهند داشت.
آیا کسی در جایی از تاریخ و اسناد این را ثبت کرد که مرتضی جاویدی تنها رزمنده دفاع مقدس بود که امام خمینی (ره) بعد از شنیدن رشادتش در منطقه حاج عمران، پیشانی او را بوسید، کسی آیا از شهدای پرشمار عشایر این استان در انقلاب و دفاع مقدس از شیر زنان فارس از زندانیان آن در ساواک سندی را ثبت و ضبط کرد، کسی به یاد آورد که در ارتفاعات چنگوله چند نفر از بچههای فارس از تشنگی به شهادت رسیدند و آیا در این موارد جز اندک اقداماتی که با همت خود بچههای رزمنده و بازماندگان دفاع مقدس انجامشده کاری علمی و مبتنی بر شیوههای دقیق ثبتاسناد انجامشده است؟ مناسب است مرکز اسناد فارس گزارش اقدامات یکساله اخیر خود در حوزههای ارزشیابی اسناد انقلاب و دفاع مقدس، نمایهسازی و طبقهبندی، اطلاعرسانی، مرمت، برگزاری نمایشگاه اسناد و آرشیو شفاهی حوزه ارزشها و آرمانهای انقلاب و دفاع مقدس را در گزارشی مشروح به اطلاع تمام مردم فارس برساند و توضیح دهد که آیا فراخوانی انجامشده که اگر عکس و فیلمی از دوران انقلاب و دفاع مقدس توسط فعالان در همان دوره ثبت و ضبطشده، جمعآوری و آرشیو و طبقهبندی شود.
چه فعالیتهای پژوهشی در حوزه دفاع مقدس و تاریخ انقلاب در فارس توسط مرکز اسناد هدایتشده و چرا تدوین دائرهالمعارف جنگ در این استان، تدوین کتب اسناد دفاع مقدس فارس، چاپ و انتشار کتاب اسناد و عکسهای انقلاب در فارس و تهیه تاریخ شفاهی دفاع مقدس این استان به فراموشی سپردهشده است؟
وقتی استان همسایه ما مجموعه کاملی از تمام اعلامیههای گروههای سیاسی ابتدای انقلاب در بوشهر و 20 هزار سند در مورد خلیجفارس جمعآوری کرده نقش عظیم استان فارس در انقلاب و دفاع مقدس در مرکز اسناد این استان چه جایگاهی داشته و دارد.
مرکز اسناد فارس بدون تعارف در بدترین وضعیت خود قرار دارد و غیر از کارخانه نساجی که بهعنوان مخروبهای در جوار آن در حال استهلاک و تخریب تدریجی است، فعالیت این مرکز بیشتر به آموزشگاه کنکور و سینما شبیه است تا مرکزی برای جمعآوری و حفاظت از راهبردیترین اسناد مرتبط با هویت و ارزشهای جامعه ایرانی و در شرایط فعلی این مرکز بهجای انجام وظایف ذاتی خود به برگزاری جلسات و همایشهای بهظاهر فرهنگی با اهداف سیاسی و انتخاباتی مشغول شده، برخی مسائل جاری در آن بهگونهای است که همان بهتر که جلسه ستاد امربهمعروف و نهی از منکر را در این محل برگزار نکردند و گرنه آمران به معروف و ناهیان از منکر ابتدا باید تذکرهای جدی خود در مورد حجاب و سایر مسائل منکراتی را از سالنهای همین مجموعه آغاز میکردند.