کد خبر: ۷۷۳۹۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۴ - ۱۴ مهر ۱۳۹۴
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور در شیراز:

امسال فقط 120 هزار گردشگر خارجی به فارس سفر کرد/ هر گردشگر خارجی هزار و۵۰۰ دلار ارز وارد کشور می‌کند

حسینی مکارم گفت: ایران تنها هفت و نیم میلیارد دلار از بازار 400 میلیارد دلاری توریست خارجی را جذب می کند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، معاون توسعه و مدیریت سازمان میراث فرهنگی کشور در صد و هجدهمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با بیان اینکه در کشور ۱۰۰ هزار بنا، محوطه و مجموعه تاریخی که ثبت ملی ‌شده داریم و استان فارس نیز ۳ هزار اثر ثبت ملی دارد، اظهار کرد: کشور ما با ۱۹ اثر جهانی که در یونسکو ثبت شده است در مکان یازدهم دنیا ازنظر میزان آثار ثبت شده جهانی قرار دارد و از این تعداد اثر جهانی چهار مورد در استان فارس می‌باشد.

سمیع الله حسینی مکارم با اظهار اینکه افزایش و تبادل گردشگر بین کشور‌ها به‌نوعی در ارتقای امنیت ملی آن‌ها سهم داشته و حضور اتباع کشورهای مختلف در یک کشور، نوعی بازدارندگی را برای کشور میزبان در برابر تهدیدات خارجی ایجاد می‌کند، گفت: ایران ظرفیت ۴۰ میلیون گردشگر را دارد و باید با کمک مدیران و مسئولان استانی و کلان‌شهر‌ها ورود گردشگر به کشور را به پنج برابر تعداد فعلی برسانیم.

حسینی‌مکارم با بیان اینکه تا پیروزی انقلاب سه اثر ثبت‌ شده جهانی در کشور داشتیم، گفت: از زمان دفاع مقدس تا پایان آن به سبب مسائل جنگ، ثبت آثار جهانی نداشته‌ایم ولی امروز ۱۹ اثر ثبت‌شده داریم که تخت جمشید و پاسارگاد بدون تشریفات معمول و تشکیل پرونده در یونسکو ثبت شده و این نشان از اهمیت این آثار در جهان دارد.

وی اضافه کرد: درحالی‌که ظرفیت گردشگری ایران از نظر سیاحتی، سلامت، اکوتوریسم و غیره در شمار ۱۰ کشور نخست دنیا است اما سهم ایران از بازار یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفری گردشگری خارجی در جهان با درآمد ۴۰۰ میلیارد دلار درسال، فقط پنج میلیون گردشگر و درآمد هفت و نیم میلیارد دلاری بوده است.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه به ازای هر گردشگر خارجی که وارد ایران می‌شوند هزار و۵۰۰ دلار ارز وارد کشور می‌شود که معادل ۵۰ بشکه نفت خام است، عنوان کرد: استان فارس با وجود سه هزار محوطه و آثار باستانی و طبیعی اولویت اول کشور است.

حسینی‌مکارم با ابراز اینکه بسیاری از گردشگران خارجی ایران را با شیراز می‌شناسند و شیراز از قدیم الایام مقصد گردشگری بوده است، گفت: متأسفانه در شش ماهه اول امسال تنها ۱۲۰ هزار نفر گردشگر خارجی جذب استان فارس شده‌اند.

وی از امضای تفاهم نامه‌ای با شهرداری شیراز در خصوص مرمت و بازسازی آثار تاریخی و ۲۵ منزل تاریخی در شیراز خبر داد و گفت: امسال بودجه‌ای بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان برای حفظ و مرمت تخت جمشید تخصیص یافته است همچنین طرح توسعه فضای سعدیه نیز برای سال ۹۵ در دستور کار سازمان میراث فرهنگی قرار دارد.

معاون میراث فرهنگی کشور اضافه کرد: ما از توجه شهردار و شورای شهر شیراز به گردشگری خشنود هستیم و اینکه تندیس شهردار بر‌تر در عرصه گردشگری به شهردار شیراز اهدا شد، بسیار ارزشمند است چراکه حذف عوارض ساخت هتل و موارد تشویقی که در شیراز برای گردشگری در نظر گرفته‌شده با سیاست‌های کلان کشور در راستای توسعه گردشگری مطابقت دارد و امید داریم این بسته‌های تشویقی افزایش یابد.

نظرات بینندگان