کد خبر: ۷۷۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴

در اولین روز اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی در شیراز چه گذشت؟

همچنین در این مراسم به 20 اثر برگزیده رادیویی و تلویزیونی که درباره پیرغلامان یا آیین حسینی ساخته شده بود، جوایزی اهدا شد.
به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، دبیر سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی در آیین آغازین این اجلاس که با حضور حدود هزار میهمان داخلی و خارجی در سومین حرم اهل بیت(ع) برگزار شد، گفت: استان فارس دیار عشق و عرفان، سومین حرم اهل بیت(ع)، نگین فرهنگ و تمدن ایران زمین و شهر شاعران پرآوازه است که بعد از ماه‌ها شور و شعف مردم فرهیخته این دیار به خاطر میزبانی از خادمان امام حسین(ع) در ‌‌نهایت این تکلیف قرآنی به اوج رسید.

مظفر مختاری اظهار کرد: ۷ هزار هیئت مذهبی در استان فارس وجود دارد که این تعداد هیئت مذهبی در استان مسلماً تأثیر و ماندگاری معنویت‌بخشی برای جامعه دارد.

وی حضور و تجمع 960 پیرغلام حسینی از نقاط مختلف دنیا در استان ۱۵ هزار شهیدی فارس را پیش درآمدی برای شور و شعور روزافزون در عاشورای امسال و تسلی خانواده‌های داغداری دانست که در غم از دست دادن عزیزان خود در فاجعه منا هستند.

مختاری با بیان اینکه فارس مأمن تشیع در طول تاریخ بوده است، گفت: وجود پربرکت صد‌ها امامزاده در این استان و پرورش علمای بلندمرتبه گواهی براین ادعا است و به همین خاطر از سوی مقام معظم رهبری به‌عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) بعد از مشهد مقدس و قم نامگذاری شد.

رئیس شورای هیئات مذهبی فارس با تصریح اینکه ثبت عزادای اهالی این دیار از دوران آل بویه شاهدی بر دلداری این مردم در طول تاریخ است، گفت: صحنه‌ها و لحظات زیادی ثبت شده است که این مردم به خاندان وحی در طول تاریخ، ارادت فراوانی داشته‌اند.

وی اظهار کرد: در حوزه برگزاری مناسک مذهبی در ابتدای قرن حاضر آیت‌الله سیدنورالدین حسینی الهاشمی با تشکیل حزب برادران و ساماندهی دسته‌جات هیئات مذهبی در قالب عزاداری‌های سبک امروزی در شیراز، الگویی برای کشور شد ضمن اینکه بعد از پیروزی نیز همواره نقش اولی را در تحولات استان فارس دنبال می‌کرد به طوری که شخصیت‌های انقلابی همگی منتسب به هیئات مذهبی و مجالس عزاداری بودند ازجمله شهید شیرعلی سلطانی که مصداقی از این قضیه است.

در ادامه مراسم پیام آیت‌الله‌العظمی ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعیان به سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی قرائت شد که این پیام به شرح زیر است: «هرچه از عمر قیامت عاشورا می‌گذرد بر هیبت و عظمت آن افزوده شده و یاد و خاطره شهدای این قیام در قلب ما سرزنده‌تر می‌شود. این قیام سرمشقی است برای آزادمردانی که از بذل جان در راه احیای ارزش‌های الهی دریغ نمی‌کنند و در مقابل طغیان ظالمان و گردنکشان سدی محکم و استوارند.

همین امر سبب شده است تا ظالمان و کوردلان عالم به خیال خام خود ریشه‌ها و واقعیات این قیام بی‌نظیر را نشانه گرفته و هر ساله با تکرار شبهاتی که دیگر نخ‌نما شده‌اند آن را تضعیف کنند. هرچند دشمنان در غالب کتاب‌ها، مقالات و شبکه‌های ماهواره‌ای و فضای سایبری اندیشه قیام سرور و سالار شهیدان را نشانه گرفته‌اند، اما با این حال هر ساله عزاداری امام حسین(ع) با شور و قوت مضاعفی برپا می‌شود.

ذکر هنرمند مناقب ائمه معصومین(ع) و تعمیق معارف علوی از سوی مداحان اهل بیت(ع) و پیرغلامان حسینی در این راه بسیار با ارزش و ستودنی است.

از طرفی باید اذعان کرد که مداحی، رسانه‌ای پر نفوذ و پایدار است که پیام حماسه حسینی را که پیام مقاومت در برابر تهدیدها و فشارهای استکبار است عالم‌گیر می‌کند. پایمردی و مقاومتی که ملت قهرمان ایران ثمره پیروزی آن را در هشت سال دفاع مقدس در سایه خودباوری و ایمان به امدادهای الهی به دست آورد.

سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی که با همت قابل تقدیر رسانه ملی هر ساله برگزار می‌شود و اجلاس امسال آن در استان فارس برگزار می‌شود، صدقه جاریه‌ای است که جان انسان‌ها را با زلال اشک بر مصائب اباعبدالله‌الحسین(ع) و اهل بیت رسول‌الله(ص) شست‌وشو می‌دهد و بذر شجاعت، شهامت و قیامت الهی را در عرصه عالم به بار می‌نشاند. این است رمز پایداری و ماندگاری اسلام عزیز و به راستی همین قیام است که اسلام را در جهان گسترش می‌دهد.

این اجلاسیه که امسال هوشمندانه شعارش با توجه به موضوع امنیت ملی وحدت امت اسلامی و بحث تکفیری‌ها و وجود علمه‌های حبیث داعش در منطقه (پیرغلامان حسینی منادیان وحدت امت اسلامی) انتخاب شده است و در شهرستان ولایی لارستان که مهد اخوت اسلامی شیعه و سنی است آغاز و در سومین حرم اهل بیت(ع) ادامه و خاتمه می‌یابد و در آن پیرغلامان حسینی از 19 کشور جهان شرف حضور دارند و در جوار بارگاه ملکوتی امین ولایت احمدبن موسی الکاظم ندای شرف و وجدان و انسان و آزادگی را سر می‌دهند، محفلی عرشی و رحمانی است که اثرات برگزاری آن در آستانه ماه محرم با استعانت از درگاه باری تعالی در جان شیفتگان و سینه‌چاکان حسینی مضاعف و نام همه دست اندرکارن و برگزارکنندگان آن ان شاءالله در دفتر اباعبدالله‌الحسین(ع) ثبت و ضبط خواهد شد و همگی از عنایات خاصه آن حضرت مستفیض خواهیم شد».

بنابراین گزارش از نخستین تمبر یادبود اجلاسیه پیرغلامان حسینی با حضور مسئولان استان فارس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در سیزدهمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی در شیراز رونمایی شد.

همچنین در این مراسم به 20 اثر برگزیده رادیویی و تلویزیونی که درباره پیرغلامان یا آیین حسینی ساخته شده بود، جوایزی اهدا شد.

سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی طی روزهای 14 تا 16 مهرماه جاری در شیراز برگزار می‌شود.

نظرات بینندگان