کد خبر: ۷۷۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۸:۳۱ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
آیت الله ایمانی در اجلاس پیرغلامان:

زبان مداح باید به روز باشد/ مداحان اردوگاه امروز حسینیان و یزیدیان را برای مردم تشریح کنند

آیت الله ایمانی گفت: اگر عاشورا یک جریان تاریخی نبود، متوکل بعد از ۲۰۰ سال از شهادت آن حضرت، قبر امام حسین(ع) را ۱۷ بار خراب نمی‌کرد.

به گزارش خبرنگار سرویس سومین حرم شیرازه، نماینده ولی فقیه در استان فارس گفت: تلاش دشمنان از آغاز بر این بود که شهادت امام حسین(ع) به عنوان یک حادثه تلقی شود و پدیده‌ای باشد که تاریخ و زمان آن منقضی و سپری شده است.

آیت‌الله اسدالله ایمانی در آیین آغازین سیزدهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی که با حضور ۹۶۰ پیرغلامان حسینی از نقاط مختلف دنیا در شیراز برگزار شد، اظهار کرد: مکتب اهل بیت(ع) بر این حرکت اصرار داشت که شهادت امام حسین (ع) به عنوان یک جریان در تاریخ باقی بماند و آنچه در این راستا بیان داشتند این است که همه سرزمین‌ها کربلا و همه روز‌ها عاشورا است.

آیت‌الله ایمانی ابراز کرد:‌ از سوی دیگر اردوگاه یزیدیان تلاش دارند تا بگویند که در عاشورا انتقام بدر و حنین گرفته شده است و متأسفانه افرادی که در طول تاریخ در این اردوگاه بودند همواره بر این امر تکیه داشتند.

امام جمعه شیراز اضافه کرد: اهل بیت(ع) یعنی اردوگاه حسینیان بر این باور بودند که آنچه اتفاق افتاده است در طول تاریخ در حرکت است یعنی این جریان در طول تاریخ ادامه‌دار است و این جریان هیچ نقطه دنیا و‌نژاد و قوم و قبیله را نمی‌شناسد بلکه تمام انسان‌های آزاده دنیا را مخاطب قرار می‌دهد که وقتی که تمام راه‌ها به سوی شما بسته شد یک راه باز است و آن راه مقاومت و شهادت و ایستادگی و جانبازی است.

وی خاطرنشان کرد: این عاشورا یک جریان تاریخی نبود، متوکل بعد از ۲۰۰ سال از شهادت آن حضرت، قبر امام حسین(ع) را ۱۷ بار خراب نمی‌کرد و رضاخان با عزاداری آن حضرت مبارزه نمی‌کرد و گاندی نیز به نام امام حسین(ع) ملت هند را آزاد نمی‌کرد و امام راحل نیز اولین سخنرانی خود را عصر عاشورا قرار نمی‌داد و همچنین انقلاب اسلامی و مبارزه با صدام رخ نمی‌داد.

آیت‌الله ایمانی گفت: امروز اگر می‌بینیم به نام پیرغلامان و خادمان امام حسین(ع) مراسم تجلیل برپا می‌شود چون واقعه کربلا، قصه و حادثه نبود بلکه یک جریان است و تمام کسانی که در برپایی این جریان و زنده نگه داشتن این جریان تلاش می‌کنند، باید مورد تقدیر و تجلیل قرار گیرند لذا امام صادق(ع) می‌فرماید گریه کردن و گریانیدن و شعرخواندن و مرثیه سرودن همه این‌ها اجر و مزد دارد و اگر یک حادثه تاریخی بود که تمام شده بود چرا این همه تلاش و فعالیت از سوی دشمنان برای خاموش کردن و از سوی دوستان برای برپا کردن آن صورت می‌گیرد.

منتخب مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: اگر جریان کربلا و امام حسین(ع) نبود فتنه گران در سال ۸۸ چرا به عزای امام حسین(ع) حمله کردند و چرا روز ۱۳ محرم مصادف با ۹ دی همه مردم به صحنه آمدند و تمام این‌ها جریان بودن داستان کربلا را برای ما بازگو می‌کند.

وی با بیان اینکه امروز مداح، پیرغلام و خادم حسین‌بن علی (ع) ارزش و اعتبار او در این است که زمان و مکان را بشناسد و درک کند که یزید زمان امروز او کیست، گفت: اگر بناست اشعار، اشعاری باشد که از یک قصه هزار و ۳۰۰ سال قبل سخن بگوید و کاری به امروز و زمان نداشته باشد هیچگاه رضاخان عزاداری امام حسین (ع) را تعطیل نمی‌کردو آل سعود نیز این چنین مقابل امام حسین (ع) و عاشورا ایستادگی نمی‌کرد.

آیت‌الله ایمانی با تأکید بر اینکه باید جریان عاشورا را زنده نگه داشت، گفت: امروز جامعه مداحان ما باید برای جامعه تبیین کنند که اقتضای زمان ما چیست و اردوگاه حسینیان امروز کجاست.

امام جمعه شیراز همچنین بر لزوم آشنایی با مقتضیات زمان و مکان از سوی مداحان تأکید کرد و گفت: اگر هیئات مذهبی می‌خواهند جان داشته باشد، باید به روز باشند و مداح نیز باید به روز بوده و زبان او زبان روز باشد.

به گفته وی، اردوگاه امام حسین(ع) و یزید از آغاز تاکنون بوده و تا قیامت هم باقی خواهد ماند و در اردوگاه یزید امروز آمریکا، انگلیس، فرانسه و اسرائیل و دولت‌های زورگو و دست نشاندگان آن‌ها در منطقه آل سعود است که این جنایت عجیب، ادامه جنایت‌های آنان بوده است.

نظرات بینندگان