کد خبر: ۷۷۴۹۵
تاریخ انتشار: ۲۲:۳۶ - ۱۵ مهر ۱۳۹۴
استاندار فارس در اجلاس پیرغلامان حسینی:

فرهنگ شیعی متأثر از حادثه کربلا و واقعه عاشور است/ باید بیشتر به وجه عرفانی قیام امام حسین بپردازیم

استاندار فارس گفت: قیام امام حسین(ع) دو وجه دارد که ما کمتر به وجه عرفانی آن پرداخته ایم.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، استاندار فارس، در مراسم آغازین اجلاسیه سیزدهم پیرغلامان و خادمان امام حسین (ع) با بیان اینکه بخش مهمی از فرهنگ شیعی متأثر از حادثه کربلا و واقعه عاشوراست، گفت: ملت ایران دلداده و عاشق امام حسین (ع) است اما زمانی این عشق به امام حسین (ع) ارزشمند‌تر و والا‌تر است که با معرفت و شناخت راه امام حسین (ع) و مشی آن حضرت همراه باشد.

سید محمد علی افشانی با خاطر نشان کردن لزوم شناخت فلسفه قیام عاشورا ابراز کرد: امام حسین (ع) در شرایطی قیام عاشورا را آغاز کرد که حاکم فاسد زمان درطی کمتر از ۴ سال حاکمیت خویش سه فاجعه را آفرید که هرکدام از آن‌ها برای نابودی یک دودمان کافی بود. مدینه را به آتش کشید و فجایعی در مدینه به بار آورد که بشر از ذکر آن شرم دارد و کعبه را به منجنیق بست و حادثه سوم حادثه کربلا و عاشورا بود.

افشانی با بیان اینکه در چنین شرایطی و با چنین حاکمی، امام حسین (ع) راهی جز مبارزه با حاکم جور و فساد و ظلم نداشت، گفت: حادثه عاشورا دو وجه دارد، یک وجه قساوت جنایت و شقاوت است که کار یزید و شمر و همراهان آنان است و وجه دیگر آزادگی، عرفان، عروج و شهادت است که کار امام حسین (ع) و یاران اوست.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) به خاطر اینکه از تمامی اسارت‌های نفس‌‌‌ رها شده و در سرای الهی جای گرفته است ارزشی بیشتر از انسان‌های یک قرن دارد، گفت: مولوی که یک شاعر اهل تسنن است، به زیبایی وجه عرفانی قیام امام حسین را بیان می‌کند درحالی که ما بیشتر به بیان جنایات و قساوتهای شمر، یزید و همراهان آنان پرداخته‌ایم.
نظرات بینندگان