کد خبر: ۷۷۵۵۸
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۸ - ۱۸ مهر ۱۳۹۴

خادم تانزانیایی امام حسین (ع): جوانان تانزانیایی شیعه می شوند/ فاجعه منا عمدی بود

امام حسین(ع) را همه مسلمانان دنیا می‌شناسند و دوست دارند حتی کسانی که با امام دشمن بوده‌اند او را در قلب خود دوست می‌داشته‌اند اما به خاطر غرور و دنیاپرستی خودشان به امام حسین(ع) ظلم کرده‌اند.
به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی شیرازه، کاروان 960نفره پیرغلامان حسینی که عشق به محبوب آنان را از سراسر گیتی در سومین حرم اهل بیت(ع) گرد هم آورده بود، مهرماه 94 زودتر از هرسال به استقبال کاروان امام حسین(ع) رفتند و با نوای «جانم حسین جان» برلب و اشک در چشم وارد تالار حافظ شیراز می‌شدند تا در سیزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی حضور یابند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

محمدرضا دوسا اهل تانزانیا یکی از دلدادگان عشق حسینی و قاری قرآن است که در مراسم آغازین سیزدهمین اجلاسیه پیرغلامان حسینی در شیراز با قرائت منحصر به فرد خود همه حضار در مراسم را به وجد آورده بود به‌گونه‌ای که همه با وی روبوسی می‌کردند و عکس یادگاری می‌انداختند.

دوسا در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هنوز در زمینه مداحی کار مهمی نکرده و فقط به عنوان قاری بین المللی فعالیت دارد اما با توجه به اینکه فراگیری مداحی را در ایران شروع کرده خیلی علاقه‌مند به فعالیت در این زمینه است و توصیفات مقام معظم رهبری در مورد مداحان اهل بیت(ع) بر علاقه و انگیزه او برای ادامه این راه می‌افزاید.

او که در هفت سالگی حافظ کل قرآن شده در خانواده‌ای از اهل تسنن به دنیا آمده است و پدر وی یکی از روحانیون بزرگ اهل تسنن است. دوسا درباره نحوه آشنایی خودش با امام حسین(ع) و واقعه کربلا می‌گوید: امام حسین(ع) را همه مسلمانان دنیا می‌شناسند و دوست دارند حتی کسانی که با امام دشمن بوده‌اند او را در قلب خود دوست می‌داشته‌اند اما به خاطر غرور و دنیاپرستی خودشان به امام حسین(ع) ظلم کرده‌اند.

دوسا اینچنین ادامه می‌دهد که بیشتر اهل تسنن، شیعیان را کافر می‌دانند اما در عین حال معترف هستند که شیعیان زیاد قرآن می‌دانند و همین خاطر او را به مدرسه شیعی فرستاده‌اند که نقطه عطفی در زندگی او محسوب می‌شود زیرا از همین مدرسه بود که وی با مذهب شیعه آشنا و پس از مطالعه و تحقیق آنچنان به حقانیت مکتب تشیع ایمان می‌آورد که آزار و سرزنش‌های پدر او را از راهی که انتخاب کرده منصرف نمی‌کند و پایداری او در نهایت موجب می‌شود که خانواده شیعه شدن محمدرضا را قبول کنند و با کنار ‌آیند.

محمدرضا دوسا اهل شهر آروشا در نزدیکی کوه کلیمانجارو، بلند‌ترین قله آفریقا است. وی ارتباط اهل تسنن و تشیع را در تانزانیا خوب توصیف می‌کند و می‌گوید در تانزانیا به کسی که اطلاعات زیادی دارد، احترام می‌گذارند به همین خاطر او می‌تواند در محافل اهل تسنن به ویژه در نماز جمعه حضور یابد و در آنجا به تبلیغ تشیع بپردازد.

دوسا می‌گوید ۷۰ درصد جمعیت تانزانیا مسلمان هستند اما از این ۷۰ درصد فقط پنج درصدشان شیعه می‌باشند و اغلب آن‌ها جوانانی هستند که تازه به تشیع گرویده‌اند اما وهابیون که اخیراً در تانزانیا فعال شده‌اند به آزار و شکنجه شیعیان می‌پردازند با این حال اهل تشیع تانزانیا مراسم مربوط به دهه محرم وعاشورا را برپا می‌دارند.

این قاری جوان تانزانیایی با اشاره به فاجعه منا گفت: فیلم‌ها به خوبی نشان می‌دهند که سعودی‌ها از روی عمد این کار را کرده‌اند و تانزانیا نیز در این حادثه پنج کشته و ۵۰ مفقود داشته است.

نظرات بینندگان